آخرین وضعیت اجرای طرح دارویاری

در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس با حضور مسئولان مربوطه آخرین وضعیت اجرای طرح دارویاری بررسی شد.

به گزارش کنکاش فردا، نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مسئولان مربوطه به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح دارویاری برگزار شد.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست گفت: هفته گذشته در نشست کمیسیون بهداشت با حضور مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو روند اجرای طرح دارویاری بررسی و مقرر شد در نامه ای به روسای قوا و دفتر مقام معظم رهبری مخاطرات و مطالبات ارائه شود.

روح‌الامینی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید مسائل داخلی خود را خود حل کند، گفت: می‌طلبد مرکز پژوهش‌ها گزارش پژوهشی را در مورد IT وزارت بهداشت ارائه کند؛ متاسفانه در برنامه و بودجه در مورد حوزه دارو میان این بخش و اقتصاد کلان اختلاف نظر و ناهماهنگی دیده می شود و در این رابطه نیاز است پیشنهادهایی ارائه شود زیرا وزارت بهداشت برخلاف وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته است در مورد قیمت دارو مرجع مصوب را قانع کند.

روح‌الامینی یادآور شد: موضوع ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد را از معاون اقتصادی رئیس جمهور پیگیری کردیم و وزارت بهداشت با دو مدل کارشناسی این موضوع را مطرح کرد و سران قوا به تردید افتادند بنابراین قرار شد لایحه ای به مجلس ارائه شود و مجلس دوفوریت را تصویب نکرد و قرار شد به صورت یک فوریت بررسی شود و اینکه سران قوا یا مجلس در مورد این موضوع تصمیم بگیرد برعهده وزیر بهداشت است و باید آن را پیگیری و دنبال کند.

سید حیدر محمدی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو و دبیر ستاد اجرایی طرح اصلاح سیاست‌های ارزی حوزه سلامت(دارویاریی) در این نشست گفت: داروهای تولید داخل در فاز اول طرح دارویاریی اجرایی شد و در مورد داروهای وارداتی بر اساس محاسبات حدود ۷۵۰ میلیون دلار داروهای وارداتی بوده که ۱۵۰ میلیون باقی مانده است و مابقی داروهای وارداتی هم نیمایی شدند البته هنوز اغلب داروها قیمت گذاری نشده اند به دلیل اینکه قرار است بعد از اینکه موجودی داروهای با ارز دولتی به اتمام برسد آنها را تعیین تلکیف کنیم.

وی افزود: شیرخشک های رژیمی و متابولیک و غذاهای ویژه بیمارستانی هم قرار بود در فاز دوم طرح اجرایی شود و در حال حاضر در حال مذاکره هستیم و باید با سازمان های بیمه گر صحبت کنیم و پیشنهاداتی که در قرارگاه ارائه شده مبنی بر این است که یا در قالب بیمه از محل یارانه پرداخت شود یعنی اعتبار آن به بیمه ها داده شود و آنها به شرط اینکه کودکی زیر ۲ سال باشد مشروط به تایید ثبت در سامانه تی تک و داروخانه از طریق بیمه دارو یا از طریق سازمان غذا و دارو دریافت کند.

محمدی یادآور شد: داروهای وارداتی ۳۱۴ کد ژنریک آزادسازی شد و اصلاح قیمت پایه بر نیز صورت گرفت. در گذشته بر اساس پایین‌ترین قیمت ژنریک پوشش اعمال می شد اما مقرر شد برای مدیریت بهتر پرداخت از جیب بیماران، قیمتی که نیمی از سهم بازار را پوشش می دهد ملاک قرار گیرد.

وی ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده بین دستگاه‌های اجرایی ذیربط مقرر شد ماهانه ۴ هزار میلیارد تومان بابت اجرای طرح دارویاری و بر اساس عملکرد توسط سازمان برنامه و بودجه به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود که وضعیت پرداخت بیمه سلامت به صورت سرپایی تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ و وضعیت پرداخت تأمین اجتماعی به صورت سرپایی تا پایان تیر ماه ۱۴۰۱ و بستری تا ابتدای آبان ۱۴۰۰، نیروهای مسلح به صورت سرپایی تا پایان تیر ماه ۱۴۰۱ و بستری تا پایان تیر ماه ۱۴۰۱ پرداخت شده است.

محمدی با اشاره به الزامات آتی طرح دارویاری گفت: انتصاب فرمانده قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی با حکم ریاست جمهور، تأمین مالی سازمان برنامه و بودجه حداقل به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان در ابتدای هر ماه (و در صورت اصلاح سیاست‌های ارزی اقلام وارداتی با مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان) و بدون فوت وقت و تسویه مابقی بر مبنای عملکرد ارسالی سازمان‌های بیمه‌گر حداکثر تا دو هفته پس از ارسال عملکرد، تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به یک درصد، اجازه صدور مجوز واردات مواد اولیه دارویی برای جلوگیری از رخداد کمبودهای دارویی، اجازه به شرکت‌ها برای تسویه معادل ۲۰ درصد سهم ریالی ارز هنگام ثبت سفارش و مابقی حین ترخیص کالا و یا با فرصت شش ماهه، از جمله الزاماتی است که در آینده مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی درخصوص جلسه بررسی کاهش مالیات بر ارزش افزوده گفت: در آن جلسه با توافق نماینده سندیکا مقرر شد سود تولیدکننده ۵ درصد کاهش یابد اما پس از جلسه تولیدکننده‌ها معترض شدند البته ما هم موافق هستیم که نمی‌توان سود زنجیره را با سود صنعت و برنج مقایسه کرد و دارو مانند این موارد نیست.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: اینکه می‌گوییم قیمت دارو افزایش نیابد اما مالیات ۹ درصد افزایش یابد منطقی نیست و اعتبارات باید منظم پرداخت شود زیرا داروخانه‌ها تحت فشار هستند و نباید به گونه‌ای اقدام کرد که به آزادفروشی روی بیاورند؛ متأسفانه هنوز سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت هزار میلیارد دلار اول را به ما پرداخت نکرده است؛ حدود ۹۷۰ بازرسی از داروخانه ها و بیمارستان ها، همچنین ۳ بازدید برای IRC انجام شده است.

شیوا راوشی مدیرکل عملیات ارزی بانک مرکزی در این نشست گفت: در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کردیم که سطح تنخواه بانک مرکزی بیش از ۶.۵ همت نمی‌تواند باشد و در حال حاضر بابت یک میلیارد دلار تفاهم‌نامه وزارت بهداشت، بیش از ۲۰ همت برای سازمان برنامه و بودجه بدهی ایجاد شده و اگر این موضوع را ادامه دهیم و پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار را شروع کنیم کاری غیرقانونی انجام خواهیم داد البته هفته گذشته مصوبه‌ای از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی داشتیم که رئیس جمهور دستور دادند یکسری از این مسائل را پیگیری و حل کنند.

وی ادامه داد: یکی از موارد صورت جلسه این بود که مجوز مورد نیاز برای تنخواه ریالی اخذ شود تا بتوان ۵۰۰ میلیون دلار را پرداخت کرد و مجددا نامه‌ای به معاون اول ارسال کردیم که اگر از ستاد تدابیر اقتصادی مجوز دهند پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار را شروع کنیم و مصوبه ستاد تطابق را می‌خواهد البته جلسات شورای پول و اعتبار هم هنوز برگزار نشده است. راوشی یادآور شد: وزارت اقتصاد در حال بررسی این موضوع است و احتمالا طی دو هفته باقی مانده مهر سقف اعتباری بانک‌ها را افزایش خواهد داد البته در مورد ۸۰ – ۲۰ که فروش عرضه نسیه باشد به نظر می رسد فعلا برای بانک مرکزی امکانپذیر نباشد.

فراهانی از سازمان برنامه و بودجه در این نشست با بیان اینکه تخصیص سازمان بیمه سلامت و نیروهای مسلح را به روز کردیم، گفت: در مورد طرح دارویاری قرار شد بر اساس عملکرد ادامه کار را رصد کنیم البته هنوز گزارشی توسط سازمان تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح به ما داده نشده و معنای آن این است که هنوز منابع به صورت کامل هزینه نشده است.

وی ادامه داد: در مورد ۵۰۰ میلیون دلار هم در۲۱ شهریور ماه سال جاری الحاقیه‌ای برای یک میلیون دلار داشتیم و بانک مرکزی پذیرفت که ۵۰۰ میلیون دلار را تخصیص دهد؛ به دلیل اینکه ارزش بازار از ۵۳ هزار میلیارد تومان دارو به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی صد در صد افزایش رسیده و سود زنجیره تولید به حدی بالا رفته که باید در قیمت‌گذاری بازنگری شود معاون اقتصادی رئیس جمهور در نامه‌ای خواستار بررسی این موضوع شد و در این رابطه جلسه‌ای با سازمان غذا و دارو داشتیم و امکان دارد در جلسه آینده تصویب شود.

مرتضی خیرآبادی عضو هیات مدیره سندیکای صنایع داروسازی در این نشست گفت: برخی می‌گویند سود توزیع و سود داروخانه‌ها باید کاهش یابد و ما هر چه استدلال می‌آوریم قبول نمی‌کنند.

خیرآبادی یادآور شد: شرکت‌ها اختلاف ۴ هزار و ۲۶ هزار میلیارد را از کجا بیاورند، به عنوان مثال برای یک شرکت ۵۷۰ میلیارد تومان فروش سال گذشته بوده اما امسال برای ۳ قلم دارویش باید ۷۴۰ میلیارد تومان پول پرداخت کنند.

سعیدلو از انجمن داروسازان در ادامه این نشست گفت: حاشیه سود داروهای گران قیمت برای داروخانه ها زیر ۱۰ درصد است و سود دارو بالا نیست.

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در این نشست گفت: مطالبات مرداد و شهریور داروخانه‌ها را پرداخت نکرده ایم؛ در حال حاضر ۲ هزار ۵۰۰ همت در حوزه داروخانه های سرپایی بدهی داریم؛ در حال صفر کردن مطالبات هستیم و سازمان تامین اجتماعی قادر نیست بدون پرداخت های سازمان برنامه و بودجه به تعهدات عقب مانده عمل کند در این رابطه بارها از سازمان تقاضا کردیم اعتبار دهند که بدهی گذشته را تسویه کنیم اما پرداختی انجام نمی شود.

غفاری یادآور شد: همچنین اسناد الکترونیک نیز هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و اگر به سازمان تأمین اجتماعی کمک نشود بحران‌زا خواهد شد و پرداختی هزار و ۱۰۰ داروخانه سرپایی بر مبنای جدید در حال انجام است.

محسن عبدالله زاده از فعالین صنعت پخشدر این نشست با بیان اینکه اگر طرح دارویاری اجرا نمی‌شد در سال جاری ۹۰ درصد سیستم توزیع کشور زمین می خورد، گفت: زمانی که کار را شروع کردیم حجم بدهی وزارت بهداشت به شرکت های پخش ۸ هزار میلیارد تومان بود و در حال حاضر به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است اما اگر مراقبت و پیگیری نکنیم رقم مطالبات رکورد می‌شکند.

مسئولی از معاونت توسعه وزارت بهداشت با بیان اینکه همکارانمان نهایت تلاش خود را برای اجرای طرح دارویاری کردند، گفت: این طرح در ۹۷ درصد بیمارستان‌ها اجرا شد اما متأسفانه هنوز هیچ بیمارستان دولتی ریالی از این طرح دریافت نکرده است درواقع بیمارستان ها داروها و ملزومات را با نرخ آزاد خریداری می کنند. ۷۰ درصد مصرف بدهی های دارویی ما در بخش بستری است و ۳۰ درصد درآمدهای بیمارستان ها را شامل می شود و ما در دو ماه اخیر از اجرای طرح دارویاری در بخش بستری هیچ دریافتی ای نداشته ایم که باید سریعتر این موضوع حل شود.

سیدی‌فر دبیر کمیته دارو و غذا یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی فارغ از اجرای طرح دارویاری باید بدهی‌اش را پرداخت کند و موضوع بدهی های گذشته و انباشت شده سازمان تامین اجتماعی نباید به بودجه طرح ددارویاری ارتباط داده شود. همچنین پس از آغاز اجرای طرح به نظر می رسد بر اساس آمار ارائه شده صرفا بودجه دریافتی بابت دارویاری هزینه شده در حالیکه پیش از اجرای طرح ماهانه ۵۰۰-۷۰۰ میلیارد تومان از محل درامدهای تامین اجتماعی به داروخانه ها پرداخت می شده است که این پرداخت با منبع قبلی باید تداوم یابد. از سوی دیگر بیمه سلامت نیز باید به پرداخت از جیب بالای بیماران در نسخ سرپایی این بیمه توجه کند، در حال حاضر ۱۰ درصد پزشکان در تهران طرف قرارداد بیمه سلامت هستند و نسخ غیر الکترونیک عملا هیچ پوشش بیمه ای دریافت نمی کنند و مردم از جیب پول داروها را پرداخت می‌کنند و داروها آزاد خریداری می‌شوند.