آیا اولین تولید کننده یخچال در شمال کشور به روزهای رونق تولید باز می‌گردد؟

باز کردن گره پرونده رکورد تولید در اولین واحد تولیدی یخچال خانگی شمال کشور در بابل روی میز بسیج کارگران و کارخانجات سپاه کربلای مازندران قرار گرفت و نخستین گام در این زمینه با برگزاری یک تور رسانه‌ای برای واکاوی و حل مشکلات برداشته شده است تا این کارخانه به روزهای رونق تولیدش برگردد.

به گزارش کنکاش فردا، کارخانه یخچال سازی « نرسی » که در در دهه ۶۰ با نام « نوین انجماد » و تولید روزانه پنج دستگاه یخچال صنعتی در بابل قدم در مسیر تولید گذاشته بود ، از سال ۱۳۷۶ یخچال خانگی را هم به خط تولیدش اضافه کرد و در سال های رونق تولید روزانه ۱۴۰ دستگاه یخچال تولید می کرد.

این کارخانه در سال های اخیر با مشکل فرسودگی خط تولید و نداشتن نقدینگی مواجه شد و برای سرپا نگه داشتن خط تولید تعداد کارگرانش را که زمانی ۱۴۵ نفر بودند بتدریج به ۱۸ نفر کاهش داد. میزان تولید کارخانه هم با تعدیل نیروها به کمتر از ۲۰ دستگاه در روز کاهش یافت.

حل مشکل این کارخانه اکنون در دستور کار بسیج کارگری و کارخانجات سپاه کربلای مازندران قرار گرفت و در گام نخست برای واکاوی مشکلات تور رسانه ای امروز سه شنبه با حضور خبرنگاران و عکاسان رسانه های مختلف ملی و استانی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت یخچال سازی نرسی در این بازدید رسانه ای که مسوول بسیج کارگری سپاه کربلای مازندران هم حضور داشت ، گفت : اگر مشکل موجود پیش روی کارخانه برطرف شود بار دیگر تعداد نیروی کار شرکت را به ۱۴۰ نفر افزایش خواهیم داد و میزان تولیدمان هم به سال های رونقش باز خواهد گشت.

علی عباسی اضافه کرد : در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای کارخانه از جمله موتور یخچال ، مواد فوم، ورق و رنگ با کمبود نقدینگی مواجه هستیم و اگر این مشکل رفع شود می توانیم تولیدمان را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد : هزینه های تولید در سال های اخیر به مراتب افزایش یافته است و در مجموع برای به روز رسانی خط تولید و تامین هزینه مواد اولیه نیازمند اعتبار یکصد میلیارد ریالی ارزان قیمت هستیم .

عباسی گفت : آن چیزی که می تواند برای ما گره گشا باشد تسهیلات کم بهره است نه تسهیلات بانکی ۱۸ درصد ، چون این نوع تسهیلات نه تنها برای ما گره گشا نخواهد بود بلکه مشکلی بر مشکلات ما خواهد افزود.

وی با اظهار این که کارخانه در یک مقطعی روزانه ۱۴۰ دستگاه یخچال تولید می کرد که امروز در یک ماه به یکصد دستگاه کاهش یافته است، افزود : تحت هیچ شرایطی مشکل فروش برای ما وجود ندارد و با توجه به این که در سراسر کشور نمایندگی داریم و سفارش تولیداتمام به روز است ، دپوی تولید در انبارها وجود ندارد.

عباسی اظهار داشت : اصلی ترین نیازهای فعلی شرکت تسهیلات کم بهره با تنفس بازپرداخت است که در صورت تحقق این مهم بار دیگر این شرکت به ظرفیت حداکثری تولید خود خواهد رسید و نه تنها نیازهای داخلی را برآورده می کند بلکه می تواند همانند دهه هشتاد محصولات خود را به افغانستان و عراق هم صادر کند.

گره‌گشایی سپاه کربلا از ۳۷ واحد تولیدی 

مهدی حسینیان مسئول بسیج کارگری و کارخانجات سپاه کربلای مازندران هم در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت : مجموعه بسیج کارگری با هماهنگی های به عمل آمده و رفع موانع تولید توانست ۳۷ واحد تولیدی استان را با کمک دستگاه های مرتبط اداری از رکود خارج کند.

وی افزود : در حال حاضر چهار مجموعه تولیدی لوازم خانگی در مازندران فعالیت دارند که یکی از آنها شرکت نرسی یا انجماد نوین سابق است که که مشکلاتی دارد و ما در تلاشیم با استفاده از ظرفیت رسانه ای این مشکلات برجسته و جهت رفع آن تلاش شود.

حسینیان گفت : اعتقاد ما بر این است که رسانه ها با ورود خود و بیان مشکلات می توانند برای تولید کشور اثر بخش باشند و همه تلاش ما نیز این است تا با روشنگری و برجسته سازی مشکلات گره گشایی های لازم انجام شود.

استان مازندران ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی دارد که در ۴۳ شهرک صنعتی استقرار دارند