اجرای طرح پرورش ماهیان دریایی در هندیجان

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به اجرای طرح «پرورش ماهیان دریایی در قفس» در منطقه بحرکان شهرستان هندیجان گفت: با اجرای این طرح سالانه ۵۰۰ تن ماهی در استان تولید می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، فتح‌الله ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان از اجرایی طرح «پرورش ماهیان دریایی در قفس و خدمات تکمیلی و پشتیبانی در خشکی» در بحرکان هندیجان خبر داد و بیان کرد: این پروژه برای اولین بار در استان خوزستان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه و ترویج این روش جدید آبزی‌پروری در عرصه دریا به میزان ۹ هکتار در نظر گرفته شده است، افزود: همچنین در عرصه خشکی برای پشتیبانی و تکمیل زنجیره تولید مکانی به مساحت یک هکتار واقع در کیلومتر ۵ جاده شهرستان هندیجان به بحرکان احداث می‌شود.

ابوعلی، هدف از اجرای طرح در خشکی را ارائه تأسیسات پشتیبانی و تکمیلی در مراحل مختلف پرورش ماهیان تا عمل آوری اعلام کرد و گفت: این طرح شامل محل مونتاژ، تعمیر قفس‌ها، دایر کردن مرکز جمع آوری محصولات، سردخانه، نگهداری، بازاریابی و عرضه ماهیان دریایی، تهیه و تولید خوراک آبزیان و تدارک و تأمین نیازهای مرکز پرورش است.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه با اجرای این طرح فرصت شغلی برای ۹۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود، خبر داد: ظرفیت تولید سالانه این طرح ۵۰۰ تن ماهی دریایی، گونه صبیتی و سی باس است و بچه ماهیان سایت پرورش نیز از مرکز آبزی‌پروری در شهرستان آبادان تهیه می‌شوند.

وی، پرورش ماهی در قفس را یکی از روش‌های پرسود و صنعتی کم‌هزینه در پرورش آبزیان برشمرد و اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری در این طرح با مشارکت بخش خصوصی حدود ۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

ابوعلی گفت: از جمله مزایای عمده این طرح می‌توان به ظرفیت تولید بالا به علت وسعت دریا، قدرت خود پالایی بالا در محیط‌های دریایی، تهویه و جابه‌جایی خوب آب در محیط پرورش، کاهش هزینه‌های استهلاک، تعمیر و نگهداری، استفاده از محیط‌های طبیعی، شرایط مناسب پرورشی برای تولید ماهیان با ارزش اشاره کرد.

به گزارش مهر، امروزه کشورهایی مانند چین، نروژ، شیلی، ژاپن و انگلستان به‌عنوان قطب تولید ماهیان دریایی در قفس (آب‌های شور و شیرین) شناخته شده‌اند.