اوج‌گیری دلار مانع از رشد طلای جهانی شد

قیمت طلا امروز(دوشنبه) با کاهش ارزش دلار افزایش یافت اما پس از آنکه آمارهای اقتصادی ایالات‌متحده در هفته گذشته نگرانی‌ها را در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو افزایش داد، نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از اواخر دسامبر در نوسان بود.

به گزارش کنکاش فردا، بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۰.۷ درصد افزایش به ۱۸۱۱ دلار و ۹۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۰۴ درصد افزایش به ۱۸۱۲ دلار و ۹۰ سنت رسید.

شاخص دلار ۰.۱ درصد کاهش یافت و قیمت شمش را برای خریداران سایر ارزها کمتر کرد. داده‌های روز جمعه نشان داد که هزینه‌های مصرف‌کننده که بیش از دو سوم فعالیت اقتصادی ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهد در ماه گذشته ۱.۸ درصد افزایش یافت  که بیشترین افزایش را از مارس ۲۰۲۱ داشت.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) پس از افزایش ۰.۲ درصدی در ماه دسامبر، ماه گذشته ۰.۶ درصد افزایش یافت.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز شنبه به رویترز گفت: داده‌هایی که نشان می‌دهد تورم به طور غیرمنتظره‌ای در ژانویه جهش کرده است، حاکی از آن است که مقابله با تورم به کار بیشتری نیاز دارد.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که شمش به عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود، افزایش نرخ‌ها جذابیت آن را کاهش می‌دهد. بازارهای پول انتظار دارند که نرخ هدف فدرال رزرو در ماه جولای از بازه فعلی ۴.۵ درصد تا ۴.۷۵ درصد به ۵.۴ درصد برسد.

قیمت طلا در اوایل این ماه به بالاترین حد خود از آوریل ۲۰۲۲ رسید اما پس از داده‌های ایالات متحده حدود ۱۵۰ دلار از دست داده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۰.۸۰ دلار و پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۹۱۲ دلار و ۶۷ سنت رسید و پالادیوم ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۴۲۲دلار و ۳۰ سنت رسید.