ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی در آستانه بهره برداری قرار گرفت

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی با سرمایه گذاری ۵.۲ میلیارد دلاری در آستانه بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش کنکاش فردا، «امید قالیباف» افزود: فاز ۱۴ پارس جنوبی با طراحی، ساخت و اجرای ۱۰۰ درصد ایرانی توسط شرکت‌های تابعه وزارت صمت آماده بهره برداری شد.

وی تاکید کرد: با بهره برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین،۲ هزار و ۹۰۰ تن ال پی جی، ۴۰۰ تن گوگرد، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی و سالیانه یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: ارزش افزوده محصولات فاز ۱۴ روزانه ۱۵ میلیون دلار است که با بهره برداری رسمی از این فاز در اواخر بهمن یا اوایل اسفند نصیب کشور خواهد شد.

قالیباف خاطرنشان‌کرد: طراحی و مهندسی، نصب و اجرا و راه اندازی فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی ۱۰۰ درصد ایرانی و با محوریت شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است که در مقایسه با داخلی‌سازی ۴۲ درصدی در فاز ۴ و ۵ این میدان رشد توانمندی داخلی را نشان می‌دهد.

وی در مورد وسعت طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: ۲۱۱ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ زیر بستر دریا، ساخت و نصب چهار سکوی دریایی، حفر ۴۴ حلقه چاه و طراحی و ساخت و راه اندازی پالایشگاه این فاز با سرمایه گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری، بخشی از اقدامات انجام شده در فاز ۱۴ پارس جنوبی است.