برخی کاندیداها از عملکرد ناموفق اتاق بازرگانی دوره های گذشته انتقاد کردند

در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران، برخی نامزدهای این دوره با نقد عملکرد دوره‌های گذشته اتاق بازرگانی تهران، به تشریح برنامه‌های خود برای ارتقای پارلمان بخش خصوصی پرداختند.

به گزارش کنکاش فردا، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، دهمین دوره انتخابات اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ۲۰ اسفند ماه برگزار می‌شود و همچون سنوات گذشته ائتلاف‌های متعددی در بین فعالان بخش خصوصی برای کسب کرسی مدیریت اتاق بازرگانی تهران شکل گرفته است.

اتاق شفاف یکی از این ائلاف ها است که با شعار پاسخگویی، مطالبه گری و کارآمدی فهرست خود را ارایه کرده و معتقد است که با ترکیبی از تجربه بنگاه‌ داری و مدیران با تجربه در بخش صنایع ، معادن و کشاورزی و افرادی که در حوزه علمی و دانشگاهی نیز صاحب نام هستند، می توانند برای ارتقای جایگاه اتاق تهران بکوشند.

بنابراین کاندیداهای اتاق شفاف با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران یک حزب سیاسی و بنگاهی برای انتفاع دیگر بنگاه های اقتصادی نیست عنوان کردند: عملکرد اتاق بازرگانی باید به گونه ای باشد که بازدهی بنگاه های اقتصادی را افزایش دهد و در عین حال شفافیت یکی از موضوعات مهمی است که در این دوره مورد تاکید کاندیداها قرار گرفته است.

به گفته برخی از این کاندیداها، سال گذشته در روز ملی صادرات ۳۶۰ مشکل بخش خصوصی اعلام شد اما نکته جالب این است که حتی یک مورد از این مشکلات توسط اتاق بازرگانی گذشته پیگیری و حل نشد.

این درحالیست که اتاق بازرگانی تهران باید بتواند عمده مشکلات بخش خصوصی و اقتصادی را با برنامه ریزی و مدیریت حل و فصل کند، اما آنچه تاکنون شاهد آن بوده ایم عملکرد نامناسب این اتاق در دوره گذشته بوده که موجب شده که حتی یکبار نتواند مشکلاتی از این دست را حل و یا پیگیری کند.

امروزه اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا توسط بخش خصوصی مدیریت و هدایت می شود، اما برخی دولت ها در ایران درحالی که شعار اقتصاد آزاد را سر لوحه کار خود قرار داده بودند، اما در عمل روز به روز اقتصاد در قبضه دولت قرار گرفته و همچنان این چرخه ادامه دارد.

به اعتقاد اعضای این ائتلاف، شفافیت از حوزه‌هایی است که در دوره های گذشته فعالیت اتاق بازرگانی تهران کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است و برخی کاندیداها براین باورند که شفافیت موجب حذف رانت، زنده شدن امید و نشاط در جوانان و حلقه مفقوده حل مشکلات نسل‌ های بعد می شود.

بنابراین شفافیت در همه ارکان باید جریان یابد زیرا بخش‌ های دولتی و خصوصی نسبت به مسئولیت‌ های اقتصادی خود باید پاسخگوی ذینفعان باشند.

در بخش کشاورزی نیز برخی از نامزدهای این ائتلاف براین باورند که ناهماهنگی هایی در این بخش وجود دارد و دچار تصمیم گیری های خلق الساعه در این حوزه هستیم زیرا با نوسان نرخ ارز بخش تولید، صادرات و واردات دچار مشکل می شود و این درحالیست که سالانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی از ایران به ارزش ۱۴ میلیارد دلار به ۱۵ کشور دنیا صادر می شود.

به اعتقاد آنان، نبود برنامه ریزی بلند مدت در حوزه صادرات و واردات محصولات کشاورزی سبب شده تا در برخی فصول به دلیل صادرات با کمبود اقلامی چون گوشت قرمز در بازار داخلی مواجه باشیم و مجبور می شویم که با واردات آن را مرتفع کنیم.

نامزدهای این دوره اتاق بازرگانی تهران به خبرنگاران تاکید کردند که با توجه به جایگاه بین المللی اتاق های بازرگانی در مراودات بین المللی و حوزه تجارت و همچنین نقش مشورتی آن برای وزارتخانه ها، می توان از ظرفیت این اتاق برای ارتقای اقتصاد ایران بهره برد.