بهره برداری از ۹ هزار میلیارد تومان پروژه | فاز اول آب شیرین کن ۳۵ هزار مترمکعبی وارد مدار می شود

هم زمان با سفر رییسی به بوشهر طرح‌های ۵ گانه مدیریت منابع آب و ۱۰ پروژه برقی به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان از جمله فاز ۱ آب شیرین کن بوشهر، آبگیری سد باغان، اخند وآبرسانی از سیراف به جم افتتاح میشود.

به گزارش کنکاش فردا،  همزمان با سفر رئیس‌جمهور به بوشهر ۱۵ پروژه در بخش های آب و برق به بهره برداری خواهند رسید. بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد که ۵ پروژه از مجموع طرح‌های در دستور کار مربوط به طرح‌های مدیریت منابع آب شامل آب‌شیرین‌کن و سدها است. همچنین ۱۰ طرح برقی نیز در این سفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

بر این اساس اولین پروژه بسته طرح‌های مدیریت منابع آب استان بوشهر، فاز اول آب‌شیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر است که با اعتبار بروز شده معادل ۲ هزار میلیارد تومان با مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی ساخته شده و قرار است در سفر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد. بر اساس آمار فاز اول این طرح ظرفیت شیرین‌سازی ۱۲ هزار متر مکعب آب را داراست.

هم زمان با سفر ابراهیم رییسی رییس جمهور به بوشهر بسته طرح‌های ۵ گانه مدیریت منابع آب و ۱۰ پروژه برقی به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان به افتتاح می رسند. بهره برداری از فاز اول آب شیرین کن بوشهر، آبگیری سد باغان، اخند و آبرسانی از سیراف به جم از جمله این طرح ها هستند

طرح دوم بسته جامعه مدیریت منابع آب بوشهر، مرتبط به طرح آب‌شیرین‌کن وحدتیه است و طرحی که با بودجه معادل ۲۵ میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوص تکمیل شده است و ظرفیت شیرین‌سازی ۶ هزار ۵۰۰ متر مکعب آب را دارا خواهد بود.

سومین طرح بسته یاد شده نیز مرتبط با یک پروژه زمین‌مانده از سال‌های دور است که در مدت زمان کمتر از ۸ ماه با سرعت ویژه به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه عظیم با عنوان آبرسانی از سیراف به جم با اعتبار معادل ۲.۵ هزار میلیارد تومان ساخته شده و آب‌شیرین کن این طرح به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب در فاز اول همراه با خط انتقالی به طول ۲۳ کیلومتر، حجم مخازن آب به ظرفیت ۵۵ هزار متر مکعب بتنی و ۵ ایستگاه پمپاژ آماده بهره‌برداری با حضور رئیس جمهور است.

آبگیری ۲ سد با هدف ذخیره آب و مهار سیلاب

علاوه بر طرح‌های شیرین‌سازی آب از دریا، ۲ سد واقع در استان بوشهر در بسته طرح‌های مدیریت منابع آب استان بوشهر قرار گرفته که در مرحله آبگیری قرار دارند. بر این اساس، آبگیری سد باغان چهارمین پروژه بسته مذکور بوده که با اعتبار معادل ۲.۵ هزار میلیارد تومان ساخته و آماده آبگیری است. این سد از نوع بتنی غلطکی بوده و ۵۶ متر ارتفاع دارد، همچنین حجم مخزن آن ۳۲ میلیون متر مکعب بوده و با هدف تامین آب شرب و صنعت در کنار بهبود اراضی ۷۰۰ هکتاری کشاورزی ساخته شده است.

دیگر سد حاضر در بسته مدیریت منابع آب بوشهر، آبگیری سد اخند است که با سرمایه‌گذاری معادل ۱۸۰ میلیارد تومان ساخته شده و سدی بتنی وزنی با ارتفاع ۴۱ متر و ظرفیت ۲ میلیون متر مکعب است. لازم به ذکر است، هدف از ساخت این سد بر خلاف سدهای مخزنی، کنترل سیلاب رودخانه و حافظت از خطوط انتقال گاز شهری سیراف، بهبود کشاورزی و تامین بخشی از آب شرب روستاهای شهرستان عسلویه است.

۱۰ طرح حوزه برق بهره‌برداری می‌شود

پس از پروژه‌های آبی نوبت به طرح‌های برقی می‌رسد. در این راستا ۱۰ طرح نیروگاه خورشیدی بوشهر، برق‌رسانی جزیره فارسی، برق‌رسانی به طرح‌های مسکن مهر استان، افزایش پست ماهینی، افزایش ظریت و توسعه کلیدخانه پست ساحل بوشهر، افزاش خط ۶۶ کیلوولت برازجان، افزایش ظرفیت خط میاندشت، آبیخش، احداق خط ۶۶ کیلوولت میاندشت به رودحله، پایش و کترل ۶ ایستگاه فشار قوی و احداث شبکه پروژه بهسازی برق از طرح‌های دهگانه حوزه برق است.

با توجه به جزئیات یاد شده، بسته جامع طرح‌های مدیریت منابع آب و طرح‌های برقی در استان بوشهر که در هفته جاری با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد، مجموعا ۸ هزار ۸۹۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی و دولتی را به خود اختصاص داده‌اند.