بیش از ۷۲۹ میلیون دلار کالا امسال از مرز رسمی خسروی به عراق صادر شد

مدیر گمرک خسروی گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۷۲۹ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۶۴۱ دلار کالا از مرز رسمی خسروی به عراق صادر شد که در مقایسه با سال قبل ۱۸ درصد رشد ارزی داشته است.

به گزارش کنکاش فردا،مهدی عباسیان افزود: ارزش وزنی کالاهای صادر شده در ۱۱ ماه سپری شده امسال یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۵۱۷ تن بوده که از نظر وزنی نسبت به۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۸ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: عمده کالاهای صادر شده در این مدت شامل میوه و تره‌بار، محصولات لبنی، مصالح ساختمانی، کاشی، کیک و بیسکویت بوده است.

مدیر گمرک خسروی در ادامه گفت: از مجموع صادرات انجام شده ۲۸۸ میلیون و یک هزار و ۷۳۲ دلار به ارزش وزنی ۷۱۰ هزار و ۵۴۳ تن شامل کالاهای اظهاری و یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۷۴ تن کالا به ارزش ۴۴۱ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۹۰۹ دلار شامل کالاهای عبوری است.

عباسیان ادامه داد: همچنین ترانزیت مقصد از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه از این گذرگاه رسمی در مجموع ۱۵۱هزار و ۱۸۰ تن کالا به ارزش ۱۳۶ میلیون و ۹۰ هزار و ۵۱۹۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۶۸۸ درصد از نظر وزنی و از نظر دلاری۳۶۰ درصد افزایش داشته است.

عباسیان افزود: همچنین ترانزیت مبدا از مرز خسروی ۱۳ هزار و ۴۹۲ تن به ارزش ۳۹ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۱ دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۴۹ درصد از نظر وزنی و ۴۴۷ درصد از نظر ارزش رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ساعات خروج کالاهای صادراتی از مرز خسروی روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۸ غروب است، ادامه داد: مجموع ترانزیت خارجی مرز رسمی خسروی در ۱۱ ماه سپری شده از سال جاری به سه میلیارد و ۳۵۳میلیون و ۶۵۶ هزار و ۷۰۴ دلار رسیده است.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.