تالاب ها آبخیز و مانع سیلاب در کشور هستند

مراسم روزجهانی تالاب ها هرساله در یک شهر برگزار میشود که امسال در استان فارس و در جوار تالاب بختگان برگزار شد.

به گزارش کنکاش فردا، در سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر به میزبانی ایران اولین کنوانسیون تالاب ها به ثبت رسید تالاب‌هایی که دارای گونه‌های خاص هستند در لیست کنوانسیون رامسر قرار گرفتند و طبق این توافق تالاب‌ها یک میراث ملی و جهانی محسوب شدند. تالاب هایی که در این لیست قرار میگیرند به هیچ عنوان قابل واگذاری، تغییر کاربری و تخریب نیستند.

از ۴۲ نوع تالاب در جهان ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد، که این نشان از کشوری ۴ فصل با گسترگی اکولوژیکی و محیط زیستی آن است، تالاب‌ها اهمیت بسیار فراوانی برای محیط زیست کشور دارند.

یک تالاب علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، محل زیست انواع جانوران، جلوگیری از ایجاد ریزگرد‌ها، آبخیز بودن و …، محل آبگیری باران‌ها و سیلاب‌ها است، در سال ۹۸ در دروازه قرآن شیراز به دلیل ساخت و ساز بر بستر رودخانه با بارش باران شدید و به راه افتادن آب، سیل به راه افتاد و منجر به خسارات فراوانی شد.

در گذشته بسیاری از مسیر رودخانه‌ها به سمت تالاب‌ها و دریا منتهی میشد، اما امروزه به دلیل تخریل این راه‌ها شاهد به راه افتادن سیلاب در نقاط مختلف کشور هستیم.

تالاب‌ها اهمیت اقتصادی زیادی دارند، برای نمونه ارزش هر متر مربع تالاب، برابر با ۴ متر مربع گندم زار است، از این جهت به دلیل اهمیت بالای آن‌ها هرساله در به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها مراسمی در کنار یکی از تالاب‌های کشور برگزار می‌شود، مراسم سال ۱۴۰۰ در استان فارس که دارای چندین تالاب مهم است برگزار شد.

تالاب طشک استان فارس

در این مراسم مردم بومی استان میزبان رئیس سازمان محیط زیست و سایر مسئولان و میهمانان بودند و محصولات و سنت‌های شهر خود را مانند نرگس کازرون، گیاه‌های معطر خشک شده اطراف تالاب، لباس‌های محلی، چادر‌های بومی، غذا و خوراکی‌های استان فارس را به نمایش گذاشتند.