تعیین تکلیف برندهای خارجی در مراکز خرید بزرگ

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که سال آینده وضعیت فعالیت برندهای خارجی معروف که عموما در مال‌ها و مراکز خرید بزرگ محصولات خود را عرضه می‌کنند، تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش کنکاش فردا، محسن گرجی در پاسخ به ایسنا، درباره وضعیت فعالیت برندهای خارجی معروف که عموما در مال‌ها و مراکز خرید بزرگ محصولات خود را عرضه می‌کنند، اظهار کرد: امیدواریم در سال پیش رو بتوانیم فعالیت این برندها در کشور را تعیین تکلیف کنیم.

وی با بیان اینکه بعضی از برندهای خارجی قبلا با قواعد مشخص مثلا اینکه سالانه ۲۰ درصد از بازارشان در ایران را همین جا تولید کنند و هر سال این درصد بیشتر شود، برای فعالیت در کشور مجوز دریافت کردند گفت: اما بعد از سال ۱۳۹۶ با افزایش نرخ ارز واردات پوشاک ممنوع و بعد از مدتی هم مجوز فعالیت این برندها در ایران تمام شد، اما همچنان در کشور فعالیت می‌کنند. البته بعد از ممنوعیت واردات مجوز جدیدی برای برندهای خارجی صادر نشده است.

گرجی با بیان اینکه این برندهای خارجی مدعی تولید کامل در داخل کشور هستند، تصریح کرد: البته اثبات این ادعا زمان‌بر است. خیلی از برندها نیز مانند همه دنیا تولید بدون کارخانه دارند و به عبارتی تولید خود را به کارگاه‌های کوچک برون‌سپاری می‌کنند.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر برندهای خارجی تولید داخل داشته باشند، نگاه متفاوت می‌شود، تصریح کرد: با توجه به این پیچیدگی‌ها، تعیین تکلیف فعالیت برندهای خارجی برای سال بعد در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است تا مشخص شود نحوه نظارت و تعامل با این شرکت‌ها چطور باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه در صورت درست بودن تولید داخلی، آیا این شرکت‌ها همچنان نمایندگی شرکت خارجی را دارند؟ گفت: بعضی از این برندها مدعی هستند هنوز نمایندگی شرکت خارجی را دارند. اما همه این موارد بررسی می‌شود. اما مهم‌ترین سوال برای وزارت صمت میزان تولید داخل، تامین زنجیره تولید و فعالیت کارگران است. در حال حاضر اطلاعات مریوط به میزان ماشین آلات خریداری شده، خطوط تولید نحوه تامین مواد اولیه و غیره از این شرکت‌ها جمع آوری شده و درخواست کردیم اطلاعات مربوط به برون سپاری هم تولید را هم ارائه کنند. بنابراین همچنان نیاز به بررسی بیشتر است.

گرجی همچنین گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های خارجی بر نمایندگی آن ها در ایران نظارت می‌کنند تا کالا با کیفیت تحت لیسانس تولید شود. همچنین باید به این نکته توجه کرد که کیفیت مواد اولیه ایرانی کمتر از سایر کشورها نیست و مورد تایید کشورهای خارجی نیز هست.

همچنین به گفته وی بخشی از این کالاها با شناسه و لیبل ساخت داخل فروخته می‌شود و بنابراین نمی‌توان گفت مشتری را فریب می‌دهد که کالای خارجی عرضه کرده است.