خبرهای خوش ارزی

در راستای ساماندهی و کنترل نوسانات بازار ارز از سوی بانک مرکزی که در آخرین اقدام سقف فروش ارز را تا ۵۰۰۰ یورو افزایش داده است و همچنین وعده رئیس‌جمهور در راستای کاهشی شدن نرخ ارز، انتظار می‌رود در روزهای آتی روند کاهشی داشته باشد.

به گزارش کنکاش فردا، در پی افزایش نرخ ارز در بازار و البته اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار و ساماندهی نوسانات آن شاهد ثبات نسبی در هفته‌های اخیر بودیم اما اخیرا دوباره روند افزایشی قیمت ارز در بازار شروع شد.

تا جایی که رئیس‌جمهور امروز در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد که “حتما بدانید وضعیت ارز و طلا و بسیاری گرانی‌ها کاهشی خواهد شد. به‌رغم همه القاء کردن یاس و ناامیدی که از سوی دشمنان صورت می‌گیرد یا برخی تردیدها که می‌خواهند به جامعه القاء کنند با توجه به منابع و ظرفیتی و منابع انسانی کارآمدی و همکاری امروز دولت و مجلس وجود دارد در اجرای منویات رهبر انقلاب و آنچه خواست مردم است آینده را بسیار روشن می‌بینیم”.

این وعده رئیس‌جمهور در کنار اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز نشان از روزهایی آرام‌تر در بازار دارد، چرا که نه تنها تزریق ارز به بازار و تامین آن در هفته‌های گذشته بیشتر شده بلکه روز گذشته شاهد شکسته شدن رکورد معاملات در سامانه نیما نیز بودیم.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، روز گذشته بالغ بر ۵۱۱ میلیون دلار معامله در سامانه نیما انجام شد که یک رکورد برای این سامانه محسوب می‌شود.

از سوی دیگر امروز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از روز سه‌شنبه هفته جاری (چهارم بهمن‌ماه)، صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام کنند.

بر این اساس، صرافی‌ها همچنین مجازند نسبت به فروش منابع تامین شده از این محل به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای ۱۸ سال) و حقوقی مقیم به صورت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام کنند.

البته دستورالعمل جدید و جزئیات نحوه خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها به زودی اعلام خواهد شد و فعلا مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد به زودی شاهد جمع شدن معاملات خرد بازار ارز و انجام آن در صرافی‌های رسمی و تحت نظارت بانک مرکزی خواهیم بود و در آینده نزدیک با قطع این واسطه‌گری و دلالی‌های غیر ضرور نرخ‌ انواع ارز در بازار نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد.