خروج تدریجی صنعت مبلمان از رکود با کاهش شیوع کرونا

با اینکه مدتی است محدودیت‌های کرونایی برداشته شده و کارگاه‌های تولید مبل بار دیگر فعال شده‌اند، اما وجود برخی مشکلات از جمله گرانی مواد اولیه سبب شده تا با رکود در معاملات این صنعت مواجه باشیم.

به گزارش کنکاش فردا، از سال ۹۰ تا پیش از شیوع کرونا رشد خوبی را در صنعت مبلمان کشور شاهد بودیم که دلیل آن رشد تقاضای مردم به دلیل تغییر فرهنگ مصرف بود. این در حالی بود که متناسب با این فضا، واحدهای تولیدیT به‌روز شدند و خود را نیازهای جامعه هماهنگ کردند.

برپایه آمارها ایران نوزدهمین بازار بزرگ مبلمان در جهان است. در سال‌های گذشته گردش مالی سالیانه بازار مبلمان کشورمان تا بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شد و ارزش صادراتی محصولات این صنعت در این حوزه سالیانه تا ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شد و عراق، افغانستان و عمان بزرگترین واردکنندگان مبلمان ایرانی بوده‌اند.

با این وجود، محدودیت‌های ارزی و تحریمی سبب شد در سال‌های گذشته مبلمان نیز در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی قرار بگیرد، اما افزایش نرخ ارز نیز به فرصتی برای صادرات این محصولات تبدیل شده است.

رییس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: وضعیت تولید در این صنعت هر چند بد نیست، اما هنوز به روزهای اوج گذشته بازنگشته است.

«عبدالحسین عباسی» بیان‌داشت: با شیوع پاندومی کرونا، حدود ۲ سالی بود که کارگاه‌های مبل‌سازی با ظرفیت کامل کار نمی‌کردند و حتی برخی افراد قید کار در این صنعت را زدند.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: افزایش قیمت مواد اولیه نظیر پارچه، رنگ، چوب، فوم، چسب و غیره در کنار نرخ دستمزدها و محدودیت‌های ارزی، عرصه را بر تولید تنگ‌تر کرده است.

وی افزود: تداوم این مشکلات، منجر به افزایش قیمت تمام‌شده می‌شود و از طرف دیگر، با این قیمت‌ها توانی برای مصرف‌کننده برای خرید مبلمان نیست، به‌طوری که در مقایسه با سال‌های گذشته تعداد مشتریان بسیار کم شده است و فقط افرادی که قصد تهیه جهیزیه داشته باشند برای خرید مراجعه می‌کنند.

نمایشگاه‌ها، فرصتی برای احیاء و توسعه صنعت مبلمان

با وجود مشکلات یاد شده، این روزها تهران در تدارک برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت مبلمان کشور است. هفته جاری سه رویداد بین‌المللی، تخصصی و صادراتی صنعت مبلمان کشور در زمینه مبلمان منزل، مبلمان و تجهیزات اداری و طراحی مبلمان در دی ماه امسال برگزار خواهد شد.

«کتایون اسکندری‌کیا» فعال صنعت مبلمان و مدیر اجرایی نمایشگاه‌های یاد شده به ایرنا گفت: صنعت چوب و مبلمان ۹ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و سهم ایران در بازار بین‌المللی مبلمان حدود چهار دهم درصد است.

وی بیان‌داشت: اگرچه صنعت مبلمان ایران در سال‌های اخیر روند کاهشی در ابعاد بازار خود تجربه کرده، اما هم‌زمان با تکیه بر توسعه زیرساخت‌ها و توان فنی خود از مزیت‌های لازم برای تولید و عرضه محصولات به بازارهای خارجی برخوردار شده است.

اسکندری‌کیا اضافه‌کرد: کارشناسان خارجی که از نزدیک به ارزیابی توان صنعت مبلمان ایران پرداخته‌اند، با تحسین امکانات فنی و کیفیت محصولات تولیدی این صنعت، بر این باورند که صنعت مبلمان ایران برای ورود به بازارهای خارجی نیازمند دستیابی به دو مهارت بازاریابی و فروش خارجی و بسته‌بندی قابل حمل صادراتی است.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه بین‌المللی تهران دوم تا پنجم دی‌ ماه امسال میزبان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان منزل (Hofex ۲۰۲۱)، دهمین نمایشگاه مبلمان و تجهیزات اداری (Office Expo ۲۰۲۱) و دومین رویداد طراحی مبلمان تهران (TFD) است که با وجود همه چالش‌های موجود، فرصتی برای تقویت بنیه اقتصادی مشارکت‌کنندگان و ظرفیتی برای جلب‌نظر تجار خارجی دعوت شده به این نمایشگاه به‌منظور شکل‌گیری مراوده‌های تجاری و توسعه صادرات مبلمان است.

به گزارش ایرنا، وجود بازار ۴۰۰ میلیون نفری همسایگان و کشورهای هم‌سود (CIS) فرصتی برای مبل‌سازان ایرانی و توسعه این صنعت است، هرچند صنعتگران ترکیه در این زمینه در منطقه پیش‌قراول هستند.

به اعتقاد کارشناسان امر، با وجود توانمندی‌های بالای مبل‌سازان ایرانی در عرصه صنعتی، اما برای توفیق در امر صادرات نیازمند آموزش‌های بیشتر هستند.