دامدار دام زنده را به نرخ دلار عرضه می‌کند

رییس اتحادیه گوشت کشور گفت: دامدار دام خود را به قیمت دلار عرضه می کند و با وجود تامین جو کیلویی ۱۳ هزار تومانی، یونجه ۹ هزار تومانی راغب نیست محصول خود را به تومان عرضه کند.

به گزارش کنکاش فردا، به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی بازار ایران دارای ویژگی‌های خاص خود است؛ به عنوان مثال در حالی که بازار تقاضا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد قیمت‌ها به یکباره روند افزایشی پیدا می‌کند. عجیب‌تر اینکه هنگامی که نرخ محصولی افزایش می‌یابد تقاضا برای آن بالا می‌رود. فعالان بازار خودرو معتقدند هر زمان نرخ خودرو بالا رفته مردم بیشتر راغب به خرید شده اند و با تثبیت قیمت‌ها رکود سنگین بر بازار حکمفرما شده است.

چند روزی است که بازار گوشت قرمز دچار تنش شده و هر کیلو گوشت قرمز به بیش از ۴۰۰ هزار تومان و در برخی موارد به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت بالای این ماده پروتئینی سبب شده تا گوشت در قصابی‌ها فروش نروفته به طوری که صاحبان این مغازه‌ها ناچار شوند برای جلوگیری از خشک و بیات شدن روی شقه های گوشت نایلون بکشند. از ابتدای آذر تا هفته گذشته (هفته چهارم بهمن) قیمت گوشت گوسفندی بین ۲۹۰ تا ۳۳۰ هزار تومان در نوسان بود. اما در پایان هفته گذشته صحبت از هر کیلو گوشت به مبلغ نیم میلیون تومان شد. این در حالی است که در دو هفته اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار در روزهای پایانی سال و ایام نوروز و تأمین گوشت خانوارهای ایرانی برای ماه مبارک رمضان مبادرت به توزیع گوشت دولتی در بازار کرده است. چرا با وجود افزایش توزیع گوشت، نرخ آن بالا رفت؟

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت کشور درباره دلیل گرانی گوشت در چند روز اخیر به مهر گفت: عرضه دام زنده کم شده است. این امر قیمت آن را افزایش داده و از هر کیلو ۹۰ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان رسانده است.

وی افزود: عرضه دام زنده به اندازه نیاز بازار گوشت نبوده و قیمت آن در روزهای پایانی سال صعودی شده است.

ملکی در چرایی کمبود دام توضیح داد: بخشی از چالش به گرانی غذایی دام باز می‌گردد که در ۶ ماهه نخست سال دامداران توانایی نگهداری دام را نداشته و به مقدار زیادی دام‌ها ذبح شدند. مشکل دیگر به قاچاق دام زنده از مرزهای غرب و جنوب کشور باز می‌گردد. در این باره از قبل هشدار داده شد که کمبود دام در ۶ ماه دوم تنش بازار را به دنبال خواهد داشت.

او اظهار کرد: دامدار دام خود را به قیمت دلار عرضه می‌کند و با وجود تأمین جو کیلویی ۱۳ هزار تومانی، یونجه ۹ هزار تومانی، کاه ۶ هزار تومانی و…. راغب نیست محصول خود را به تومان به فروش برساند.

وی در ادامه سخنان خود درباره قیمت‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی گوشت گوسفندی در بازار عنوان کرد: هنگامی که ضایعات گوشت از آن جدا شده و گوشت خالص خورشتی آماده می‌شود طبیعی است گوشت گران‌تر می‌شود. همچنین بخش ران گوسفند گران‌تر از سایر بخش‌های آن است.

وی اظهار امیدواری کرد، با تدابیری که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پشتیبانی امور دام کشور در پیگیری موضوع و توزیع گوشت وارداتی دارند بازار به آرامش برسد.

وی اضافه کرد: مسئولان دولتی قول داده اند تا ۳ ماه پس از سال جدید برای تنظیم بازار واردات گوشت ادامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه گوشت در پایان گفت: در حال حاضر اگر قیمت گوشت با وجود واردات و توزیع گوشت دولتی در بازار افزایش یافته به این دلیل است که راه‌ها از آسیای میانه به علت یخبندان مسدود است. این موضوع هم باعث افزایش هزینه حمل و نقل شده و هم سبب می‌شود تا بارها با تأخیر وارد کشور شوند.