دریافت مالیات از واردات ماشین‌آلات صنعتی؛ مانع یا جهش تولید؟

صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل اخذ مالیات از واردات ماشین‌آلات صنعتی را مانع تولید و اشتغال اعلام کرده و خواستار بازنگری در قانون مالیات از ماشین آلات صنعتی هستند.

به گزارش کنکاش فردا، واحدهای تولیدی و صنعتی تا سال گذشته از پرداخت مالیات برای واردات ماشین آلات صنعتی معاف بودند اما در سال گذشته مجلس این مصوبه را لغو کرده و بر اساس این مصوبه همه صاحبان تولیدی و صنعتی موظف به پرداخت مالیات از واردات ماشین آلات شدند. این اقدام صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی را در نوسازی و بازسازی ماشین آلات استاندارد و به روز با مشکلاتی مواجه کرده است.

یکی از مشکلات واحدهای تولیدی و اساسا صنعت در کشور فرسودگی ماشین آلات صنعتی است. این موضوع هم بر راندمان این دستگاه‌ها و به تبع آن واحد تولیدی و هم بر میزان مصرف انرژی به عنوان یک مولفه بسیار مهم تاثیرگذار است. موضوعی که چندی است برخی از اعضای اتاق بازرگانی اردبیل و صاحبان تولید و صنعت در این استان بر لزوم اصلاح آن تاکید دارند.

صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی در ترخیص تجهیزات و ماشین آلات وارداتی در گمرکات به دلیل بالابودن تعرفه مالیات و همچنین فرسودگی ماشین آلات تولیدی خود با مشکل مواجه بوده و خواستار اصلاح این روند هستند چرا که آنان معافیت مالیات بر واردات ماشین آلات را موتور محرک تولید و اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی می‌دانند.

در همین زمینه کمیته تخصصی شورای گفت‌وگوی استان اردبیل در نشست اخیر خود با تاکید بر لزوم حمایت همه‌جانبه از تولید، موضوع حذف معافیت حقوق ورودی از واردات تجهیزات و ماشین‌آلات تولید که از ابتدای سال‌جاری، اجرایی شده به‌عنوان یک چالش ارزیابی کرده است. با این حال ظاهرا هدف اصلی لغو این معافیت در راستای شفافیت، حذف رانت و اختلاس و راه‌های فسادآمیز عنوان شده است.

پیش از این طبق بند «غ» ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، متناسب با تقاضای واردکننده و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، ماشین‌آلاتی که تولید مشابه داخلی نداشتند، بدون پرداخت عوارض، وارد می‌شدند که این معافیت از ابتدای سال‌جاری لغو شد. اجرای هم‌زمان لغو معافیت با حذف ارز ترجیحی و تمرکز بر ارز ETS و محدودیت‌های ناشی از تحریم، موجب شده است تا از ابتدای سال ۱۴۰۱، تعداد قابل‌توجهی از واحدهای تولیدی با کمبود سرمایه در گردش مواجه شوند. این در حالی است که قرار بود دولت با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت تا حدودی به تولید کمک کند که هنوز این وعده عملیاتی نشده است.

دریافت مالیات از واردات ماشین آلات صنعتی ضدتولید است

در همین زمینه نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اردبیل در این باره به ایرنا گفت: اعمال مالیات بر واردات ماشین آلات صنعتی ضد تولید بوده خلاف نظر و خواسته تجار و بازرگانان و صاحبان تولید و صنعت است.

بهروز پورسلیمان با بیان اینکه با این چنین رویه‌هایی نمی‌توان جلوی جنگ اقتصادی و تحریم ایستاد و دفاع کرد، گفت: تولید کننده و صنعتگر که می‌خواهد تولید و اشتغال را در کشور رونق دهد، نیازمند حمایت دولت است و رونق تولید و اشتغال هم مستلزم بسترسازی و اعمال مشوق‌های لازم است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تولید کننده و صنعتگر با این وضعیت اقتصادی و تحریم و با هزاران مشکل موفق به واردات ماشین آلات می‌شود که به علت مشکلات گمرکی امکان ترخیص این کالاها را ندارند به طوری که هم اکنون هم بسیاری از تولید کنندگان و صنعتگران نتوانستند به دلیل بالا بودن تعرفه مالیات، ماشین آلات خود را از گمرک تحویل بگیرند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اردبیل بیان کرد: در شرایط کنونی گمرکات در ترخیص کالاهای وارداتی رویکرد تسهیل گرانه داشته باشد و دولت باید در این زمینه اقدام عاجل بکند.

پورسلیمان تصریح کرد: معمولا عوارض را بیشتر از کالاهای لوکس و زینتی دریافت می‌کنند نه از ماشین آلات صنعتی که اشتغال زا است.

معمولا عوارض را بیشتر از کالاهای لوکس و زینتی دریافت می‌کنند نه از ماشین آلات صنعتی که اشتغال زا است

وی افزود: اگر ماشین آلات صنعتی مطابق قوانین و مقررات و بدون کارشکنی‌ها وارد کشور شود بستر اشتغال و تولید در کشور فراهم می‌شود و ضمن تولید کالاهای بروز و استاندار زمینه برای رقابت واحد های تولیدی با بازارهای جهانی فراهم می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان اردبیل گفت: انتظار ما این است مجلس در این مصوبه بازنگری کرده و مالیات بر واردات ماشین آلات را لغو کند ضمن اینکه باید حمایت ویژه ای از صنعتگران با ارائه تسهیلات کم بهره و اعمال مشوق‌های لازم در کشور صورت بگیرد.

مشکلات صنعتگران و واحدهای صنعتی ساختاری است

امید یوسفی تولید کننده پوشاک در استان اردبیل هم در این باره به ایرنا گفت، واقعیت این است که مشکلات صنعتگران و واحدهای صنعتی ساختاری است و اخیرا هم مشکل مالیات بر واردات ماشین آلات بر آن اضافه شده است.

وی یادآورشد: باید مشکل اصلی صنعت و صنعتگران با قانونگذاری و نظارت دقیق بر قانون برطرف شود چرا که صنعت دچار ضعف شده و اغلب صنعتگران هم در سال‌های اخیر دچار ضرر و زیان شدند و در طول این سال‌ها هم مجلس شورای اسلامی مصوبه ای کارآمدی به نفع صنعتگران و بازرگانان تصویب نکرده است.

یوسفی گفت: خواسته اصلی صنعتگران و تولید کنندگان ساماندهی صنعت در کشور و لغو مالیات بر ماشین آلات صنعتی است و مجلس باید با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این خواسته‌ها عمل کند.

مدیر کارخانه تولید پوشاک امیری اردبیل ااظهار کرد: یکی از خواسته‌های مهم تولید کنندگان و صنعتگران از مجلس و وزیر صنعت معدن و تجارت لغو مالیات بر واردات ماشین آلات است که ضروری است به این خواسته‌ها توجه ویژه شود.

فرهاد صفری عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه مجلس می‌تواند با تصویب قوانین ایرادات و کاستی‌ها قانون مالیات بر واردات ماشین آلات را برطرف کند، افزود: واقع امر این است که صنعتگران و تولید کنندگان کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی این را هم باید بپذیریم که برطرف شدن این مشکلات مستلزم همکاری دولت و مجلس است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: قانون معافیت از مالیات بر واردات ماشین آلات چندین سال بود که اجرا می‌شد اما دولت و مجلس بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی اقدام به لغو این قانون کردند که کاملا به ضرر تولید و اشتغال در کشور است.

وی افزود: مجلس می تواند مصوبه جدیدی را در ارتباط با مالیات واردات ماشین آلات صنعتی تصویب و به اجرا بگذارد تا تولید کنندگان با رغبت بیشتری به تولید و اشتغال اقدام کند.

یعقوب عباسی مدیر کارخانه نگین زرین چوب آرتاویل اردبیل هم در این باره گفت: مجلس شورای اسلامی باید به فکر تصویب قوانین برای ساماندهی صنعت و لغو مالیات واردات ماشین آلات باشد.

عباسی گفت: ۵۰ سال است واردات ماشین آلات معاف از مالیات است اما مجلس شورای اسلامی با مصوبه خود مانع زایی را جایگزین مانع زدایی کرده است این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر مانع زدایی تاکید داشته و برآن صحه گذاشتند.

این فعال اقتصادی افزود: خواسته اصلی صنعتگران از وزیر صنعت، معدن و تجارت لغو مالیات ماشین آلات است که مجلس شورای اسلامی باید به این خواسته‌ها توجه ویژه ای داشته باشد.

وی افزود: اعمال مالیات بر واردات ماشین آلات صنعتی ضد توسعه و ضد رونق اقتصادی است و معتقدم دولت باید هزینه‌ها را کاهش داده و بدنبال افزایش درآمد واحدهای تولیدی در کشور باشد.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه راه نجات کشور توسعه بخش صنعت است، افزود: با توسعه صنعت، میزان بیکاری کاهش یافته و اشتغال هم رونق خواهدیافت بنابراین خواسته ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت، توسعه صنعت با شیوه‌ها و رویکردهای نوین است و امیداریم این خواسته‌ها تحقق یابد.

گرچه در افواه عمومی شاید نگاه مثبتی به مقوله واردات وجود نداشته باشد با این حال این نکته بدیهی است که واردات کالاهای سرمایه ای بویژه ماشین آلات صنعتی اتفاقا می‌تواند نقطه قوت اقتصادی کشورها محسوب شود.

به گزارش ایرنا اقتصاد استان اردبیل عمدتا بر دو پایه کشاورزی و گردشگری استوار است با این حال صنعت این استان هم طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به طوری که در حال حاضر سهم صنعت از اشتغال استان به ۳۰ درصد رسیده است. در حال حاضر این استان در زمینه تولید چندین محصول صنعتی به قطب مهم تولیدات صنعتی در کشور تبدیل شده که از جمله آن می‌توان کارخانه سیمان را نام برد که با ظرفیت خوبی تولیداتش را روانه بازار می‌کند.

علاوه بر این استان اردبیل در زمینه سنگ‌های تزیینی و محصولات بتنی سبک وزن، سرآمد است و در کنار اینها تنها واحد تولید شیرآلات صنعتی کشور در این استان استقرار یافته که تولیدات آن به چندین کشور اروپایی نیز صادر می‌شود. با این حال حفظ و افزایش سهم صنعت از اشتغال استان، و حتی توسعه صنایع تبدیلی که در راستای توسعه بخش کشاورزی محسوب می شود مستلزم تامین تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است.

گرچه در افواه عمومی شاید نگاه مثبتی به مقوله واردات وجود نداشته باشد با این حال این نکته بدیهی است که واردات کالاهای سرمایه ای بویژه ماشین آلات صنعتی اتفاقا می‌تواند نقطه قوت اقتصادی کشورها محسوب شود. در چنین شرایطی تسهیل و ساده سازی شرایط واردات کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات صنعتی می تواند چرخ صنعت و اشتغال هر منطقه ای را به گردش درآورد.