رشد ۱۱.۶ درصدی بخش صنعت در پاییز ۱۴۰۱/پیش‌بینی صادرات ۵۲ میلیارد دلاری غیرنفتی

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۱۱.۶ درصدی بخش صنعت در پاییز امسال، از پیش بینی صادرات ۵۲ میلیارد دلاری غیرنفتی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش کنکاش فردا، “محمدمهدی برادران” امروز (شنبه) در نشست خبری افزود: سال ۱۴۰۱ با توجه به شعار “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت صنایع عمومی بر امر رشد تولید معطوف شد.

وی گفت: با وجود اینکه رشد تولید ناخالص ملی در سه ماهه سوم امسال ۵.۳ درصد بوده، اما سهم صنعت بیش از متوسط اقتصاد و به میزان هشت درصد به ثبت رسیده است.
برادران خاطرنشان کرد: این رشد همراه با رشد اشتغال بوده، به طوری که در تابستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری کشور ۹.۶ درصد بوده که در پاییز امسال به ۸.۲ درصد کاهش یافته است.
وی همچنین تعداد شاغلان بخش صنعت در فصل پاییز امسال را هشت میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۰۰ نفر اعلام کرد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت همچنین با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی گفت: در حالی که صادرات غیرنفتی در پایان دولت قبل به ۳۷.۵ میلیارد دلار رسیده بود، اما سال گذشته این رقم به ۴۷.۵ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به ۵۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

وی تاکید کرد: همه این شاخص ها نشان دهنده این است که در موضوع تولید توفیقات خوبی در سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم.
معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به گزارش شامخ بهمن ماه که توسط اتاق بازرگانی منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت صنایع مختلف نشان می‌دهد بیشترین رشد مربوط به صنعت نساجی با شاخص ۶۵.۳ بود و پس از آن ماشین سازی و لوازم خانگی ۶۴.۹، چوب و کاغذ ۵۶.۷، صنایع فلزی ۵۶.۳، صنایع غذایی ۵۴  و چرم ۵۲.۷ رونق قابل توجهی در کسب و کار ها نشان می دهد.

وی در تشریح دلایل رشد تولید در سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: پس از همت جمعی جامعه صنعتی کشور، تعامل مجموعه دولت با اصحاب صنعت، توجه به موضوع نوآوری از جمله این دلایل هستند.
برادران یادآور شد: در گذشته در ساختار وزارت صنعت به برخی صنایع کم توجهی و بی توجهی شده بود، زیرا فقط یک معاون صنایع در این وزارتخانه حضور داشت، اما امروز برای دفتر سلولزی و نوشت‌افزار، همچنین صنایع خلاق و فرش، صنعت سرگرمی و اسباب بازی، صنایع ورزشی، لوازم خانگی و غیره مرکز تخصصی وجود دارد.
وی ادامه‌داد: همچنین در ساختار جدید وزارتخانه به جای توجه به مواد اولیه، به خود صنایع، همچنین موضوعات تجارت بین الملل، تسهیل واردات مواد اولیه، تسهیل صادرات و اصلاح نظام بازار، شفافیت و مبارزه با کالای قاچاق و کالای تقلبی توجه ویژه‌ای شده است که از جمله عوامل موفقیت رشد تولید در کشور است.

این مقام مسوول همچنین تکانه‌ های ارزی، مشکلات بانکی، تورم، مشکلات تامین اجتماعی و همچنین ضعف در زیرساخت‌ها را عمده مسائل و مشکلات کارآفرینان اصحاب صنعت عنوان کرد که منجر به موانعی در رشد تولید شده است.

رشد تولید در صنایع مختلف
معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه با استناد به گزارش های سامانه جامع تجارت به رشد تولید در صنایع مختلف پرداخت و گفت: رشد ۳۰۰ درصدی تولید الیاف اکریلیک، رشد ۳۰ درصدی تولید نخ اکریلیک، رشد ۱۴ درصدی در تولید موکت و پتو، ۶ درصدی مقوا، ۱۸۲ درصدی کاغذ تحریر، ۲۰ درصدی نوشت‌افزار، ۱۰ درصدی فرش دستباف، ۸۰ درصدی کولر گازی، ۴۰ درصدی ماشین ظرفشویی، ۵۹ درصدی تلویزیون، ۲۱ درصدی یخچال، ۲۰ درصدی پوشک بچه، ۶۱ درصدی توپ، چهار درصدی فرش ماشینی، ۳۵ درصدی مصنوعات و فلزات گرانبها و ۲۱ درصدی تولید اسباب بازی به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: امسال موفق شدیم برای نخستین‌بار لوح صادرکننده نمونه را با امضای رئیس جمهوری به یک تولید کننده انیمیشن بدهیم.

برادران در ادامه به شفافیت کالا در حوزه قطعات یدکی خودرو اشاره کرد که رکورد قابل توجهی در آن حاصل شده است و افزود: درحالی‌که ابتدای امسال ۸۰ میلیون کالای دارای شناسه در این حوزه داشتیم، اکنون به بیش از ۵۳۰ میلیون قطعه یدکی خودروی اصلی و قابل اطمینان رسیده است و دغدغه مردم در این زمینه کاهش یافته است.
وی از کشف یک محموله جدید سرسیلندر های تقلبی در هفته های اخیر با تلاش نیروهای خدوم انتظامی خبر داد و گفت: هرچند حجم بالایی از شبکه‌های نظام یافته را در این زمینه شاهد بودیم که به جعل هولوگرام، جعبه بسته‌بندی و غیره می پرداختند، اما در این زمینه شاهد کاهش کالای قاچاق و تقلبی هستیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت همچنین به مشکل تخصیص ارز اشاره کرد که برای همه صنایع عمومیت داشته است و گفت: تعداد زیادی از صنایع کشور نیازمند مواد اولیه وارداتی هستند، اما با کمک شرکت پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های فولادساز بخش زیادی از مواد اولیه داخلی تامین شد.
وی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته واردات کالاهای سرمایه‌ای با رشد ۸۵ درصدی، واردات کالاهای واسطه‌ای با رشد ۱۶ درصدی و واردات کالای مصرفی با افت ۲۱ درصدی همراه بوده است.

وی با اعلام اینکه روند تخصیص ارز در روزهای اخیر بهبود یافته و در روزهای آینده نیز گشایش‌هایی حاصل خواهد شد، تاکید کرد: نگرانی ها برای تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات وارداتی تولید برای بهار و تابستان آینده در صنایع مختلف به حداقل خواهد رسید و پیگیری‌های ما برای تسهیل تخصیص ارز با بانک مرکزی ادامه خواهد یافت.

۲۷ طرح توسعه‌ای لوازم‌خانگی

برادران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷ طرح توسعه‌ای لوازم خانگی در کشور اجرایی شد که شامل ۱۰ خط تولید یخچال فریزر جدید، چهار خط ماشین ظرفشویی، سه خط ماشین لباسشویی، یک خط تولید ماژول تلویزیون، سه خط تولید کولر و ۶ خط تولید مایکروویو و لوازم خانگی کوچک بوده است.برادران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷ طرح توسعه‌ای لوازم خانگی در کشور اجرایی شد که شامل ۱۰ خط تولید یخچال فریزر جدید، چهار خط ماشین ظرفشویی، سه خط ماشین لباسشویی، یک خط تولید ماژول تلویزیون، سه خط تولید کولر و ۶ خط تولید مایکروویو و لوازم خانگی کوچک بوده است.

وی خاطر نشان کرد: رضایت عمومی از تولیدکنندگان لوازم خانگی با بهبود کیفیت تولیدات و همچنین افزایش زمان ضمانت‌نامه‌های آنها از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه افزایش یافته است.
برادران از کاهش ۲۲ درصدی ارزبری لوازم خانگی و افزایش عمق تولید محصولات خبر داد و گفت: در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۸ درصدی صادرات لوازم خانگی محقق شد.
این مقام مسوول وزارت صمت تصریح کرد: تلاش وزارت صنعت در تامین نیازهای ارزی تولیدکنندگان از تالار دوم بانک مرکزی و همچنین جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت مواد اولیه در بورس است تا جریان تولید دچار اختلال نشود.
وی خاطرنشان کرد: مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم کالاهای پایه و با هماهنگی انجام شده با پتروشیمی ها و زنجیره فولاد، اولویت عرضه با محصولات داخلی خواهد بود؛ یعنی شرکت‌ها ابتدا باید محصولات خود را در تالار داخلی عرضه کنند و اگر مشتری نداشت اجازه صادرات خواهند یافت.
وی یادآور شد: در موضوع مبارزه با قاچاق در سال جاری تمرکز بر لوازم خانگی، دخانیات و لوازم یدکی خودرو بود، به طوری که فقط در محصولات دخانی کاهش ۶ میلیارد نخی سیگار قاچاقرا شاهد بودیم و برای سال آینده تمرکز بر مواد بهداشتی و غذایی، اسباب بازی و پوشاک خواهد بود.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت در خاتمه تاکید کرد: سیاست کلی ما عدم انجام واردات کالاهای کامل است که مشابه تولید داخلی دارند.