زمزمه خروج ایران از کنوانسیون حقوق کودک محکوم است

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: برخی زمزمه‌ها بین افراد در داخل کشور شنیده می‌شود که با تصویب سند ملی حقوق کودک، تصمیم داریم از کنوانسیون حقوق کودک خارج شویم که این تفکر بشدت غلط و محکوم است و چنین اراده‌ای نیز بین دولتمردان وجود ندارد.

به گزارش کنکاش فردا، محمود عباسی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح کلینیک حقوق شهروندی در کانون وکلای دادگستری استان کرمان با بیان اینکه باید بیش از پیش در مجامع بین المللی برای احیای حقوق کودکان حضور داشته باشیم اظهارداشت: باید این عرصه ها را تقویت کنیم و هیچ تفاوتی بین کودکان ایران سایر کشورها وجود ندارد؛ تمام کودکان نیازمند مراقبت هستند و ساختارهای مناسبی در کشور ایجاد شده و حمایت اجتماعی از کودکان با محوریت بهزیستی باید انجام شود.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری افزود:  در بحث حقوق کودک حمایت قضایی برعهده دستگاه قضا و حمایت حقوقی و بین دستگاهی به عهده وزارت دادگستری است که این رسالت سنگین بر دوش مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک قرار دارد تا در این حوزه تفاهم بین دستگاهی ایجاد کند.

نیازمند وکلای م تخصص حقوق کودک هستیم

عباسی در ادامه گفت: یکی از عرصه های مهم در جامعه، حقوق کودک است و امروز نیازمند وکلای متخصص در این حوزه هستیم.

به گفته وی، حقوق کودکان مجموعه ای از ارزش ها و موازین حقوقی است که بر پایه آموزه های دینی و اسناد بین المللی در نظام حقوقی در جامعه شکل اساسی خود را پیدا می کند و دولت وظیفه دارد ضمانت اجرای لازم برای تحقق آن را تدارک ببیند.

عباسی با اشاره به راه اندازی کلینیک حقوق شهروندی در استان کرمان اظهار داشت: کلینیک های حقوق شهروندی و حقوق کودک به عنوان ابزار مهم تحقق حقوق شهروندی در بستر اجتماع می توانند بسیار نقش آفرین باشند و مدیریت آسیب های اجتماعی را در بهترین شکل در قالب کلینیک ها می توانیم مشاهده کنیم.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری تصریح کرد: در عرصه حقوق کودک و حقوق شهروندی، آموزش و اطلاع رسانی، مشاوره و معاضدت حقوقی از کارهای بسیار مهم است که مددکاران اجتماعی، جامعه شناسان و دیگر کارشناسان می توانند همکاری مستمر با این کلینیک ها داشته باشند.

وی ادامه داد: رسالت اصلی و اساسی کلینیک های حقوقی، آموزش و ارتقای حقوق شهروندی و آگاه کردن مردم است تا درعرصه های مختلف مطالبه گر و نقش آفرین باشند.

حقوق کودکان در آموزه های دینی 

عباسی تاکید کرد: یکی از عرصه های حقوق کودکان در زمینه کودکان کار است اما دستگاه ها به تکالیف قانونی خود عمل نمی کنند، در حالی که ما حقوق بنیادین کودکان را در آموزه های دینی خود می بینیم، ولی افسوس که غفلت کرده ایم و در این عرصه ها باید مدعی غرب باشیم نه اینکه نشخوارکننده اندیشه هایی که دیگران در این زمینه ها بروز می دهند، شویم.

وی بیان کرد: شرایط کرونا فضایی ایجاد کرد که کودکان از حداقل حقوق بنیادین خود از جمله رفتن به مدرسه و تفریح محروم هستند و در یک فضای ایزوله قرار گرفته اند و از سوی دیگر کودکان ما با فضای مجازی افسار گسیخته ای که هیچ ایمنی برای آنهاایجاد نمی کند، تنها مانده اند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری تصریح کرد: امروز کسی ایجاد محدودیت برای فضای مجازی را برنمی تابد اما کودکان حق دارند از زندگی شایسته و فضای امن و سالم مجازی بهره مند باشند؛ کودکان به فضای امن مجازی نیاز دارند و باید مسئولان به این موضوع بیش از پیش توجه کنند.

ضرورت اجرایی کردن لایحه جامع حقوق کودک

وی ادامه داد: پس از گذشت چند دهه قوانین پراکنده در حوزه کودکان به صورت یک لایحه جامع که حقوق کودک را شامل می شود ارائه شده است که  باید برای اجرایی کردن آن گام برداریم، همچنین قانون صیانت از کودکان در فضای مجازی مصوب و ابلاغ شده است که برای اجرایی شدن آن باید تدابیر خاصی انجام گیرد.

معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: کانون وکلای دادگستری از قدیمی ترین و اصیل ترین نهادهای مدنی است که همیشه تاکید داشتیم باید جایگاهش همیشه برای پاسداشت حریم حقوق مردم حفظ شود و لازمه این امر استقلال است و همچنان باید در قالب یک نهاد مدنی فعالیت کند.

عباسی اظهار داشت: بنای کانون وکلا در همه جوامع احیای حقوق شهروندی و حمایت از کرامت ذاتی انسان هاست و به همین دلیل برای آموزش و ترویج حقوق شهروندی انعقاد تفاهمنامه با کانون وکلا را داشتیم تا این عرصه را در بستر اجتماع پیش ببریم.

کلینیک حقوق شهروندی استان کرمان امروز پنجشنبه با حضور معاون اجتماعی دادگستری استان، رئیس و اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان و جمعی از مسئولان افتتاح شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان در این مراسم درباره کارکرد این کلینیک توضیح داد: کلینیک حقوق شهروندی شامل بخش های مختلفی است که در امور مربوط به بانوان، کودکان، محیط زیست، نهادهای اجتماعی و غیره خدمات می دهد.

علی خواجویی راد افزود: فعالیت های کلینیک حقوق شهروندی با هدف ارتقای آموزش عمومی ارائه می شود تا آموزش حقوقی مردم در جامعه افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: آموزش های مختلف حقوق شهروندی برای گروه های کودک، بانوان و سایر اقشار کلینیک حقوق شهروندی برگزار می شود تا گروه های مختلف جامعه به حقوق قانونی خود واقف شوند.

خواجویی راد اظهارداشت: همچنین تصمیم داریم کلینیک حقوق شهروندی در بخش های دیگر به عنوان یک قرارگاه عملیاتی در هر زمان که جامعه نیاز به ورود به مبحثی دارد آمادگی ورود و دفاع از آن موضوع داشته باشد.