سرمایه‌هایی که در بورس بلعیده شد

بازار سرمایه از مدت‌ها قبل به کمای عمیقی فرو رفته است، رنگ قرمز بر سر این بازار پر التهاب در یکسال اخیر سایه انداخته و خیال تغییر رنگ ندارد، تغییر دولت و تغییر مدیریت بورس تا حدودی امیدها را برای ایجاد رونق در این بازار زنده کرد، اما به‌نظر می‌رسد این رکود سنگین و عجیب بورس خیال گذر ندارد.

به‌گزارش کنکاش فردا، بورس در برهه‌ای دوران طلایی خود را سپری می‌کرد و این مسئله موجب شد بسیاری از افراد دارایی‌های خود را وارد این بازار کنند و به امید دریافت سود بیش‌تر اقدام به خرید  و فروش سهام می‌کردند، در ابتدا نیز بسیاری از فعالان حوزه بازار سرمایه سودهای میلیاردی به جیب زدند و این مسئله باعث ترغیب سرمایه‌گذاران خرد برای سرمایه‌گذاری در این بازار شد.

بسیاری از افرادی که برای کسب سود وارد بورس شدند، اطلاع دقیقی از فعالیت در این بازار را نداشتند و بنابر توصیه نزدیکان اقدام به خرید و فروش سهام می‌کردند، عده‌ای نیز سرمایه خود را به سبدگردانان بورس سپردند، اما دیری نپایید که بر خلاف دعوت دولتمردان برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و وعده برای سوددهی سهام‌ها، این بازار دچار تلاطم شد.

عده‌ای پس از تلاطمات اولیه در بورس اقدام به فروش هیجانی سهام و خروج سرمایه خود از این بازار کردند، این مسئله بر رکود بازار سرمایه دامن زد، اما عده‌ای نیز منتظر بودند تا این هیجانات فروکش کند و بورس به روزهای اوج خود بازگردد، اما این اتفاق رخ نداد و سرمایه آن‌ها از دست رفت.

افرادی که سرمایه خود را در بازار بورس از دست داده‌اند، بارها و بارها تجمعات اعتراضی برگزار کردند و خواستار ورود دولت به بازار سرمایه و ساماندهی آن شدند، اما متاسفانه پس از گذشت ماه‌ها این بازار هم‌چنان در رکود سنگینی بسر می‌برد، اعتماد مردم بزرگترین سرمایه است و دولت باید این اعتماد از دست رفته را برگرداند، مردم با وعده‌های مسئولان سرمایه‌های خود را وارد بورس کردند و قطعا بازگشت سرمایه مالباختگان مهم‌ترین مطالبه آنان محسوب می‌شود.

تمام سرمایه‌ام در بورس از دست رفت

سهیلی یکی از مالباختگان بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری در بورس حدود ۲۰ میلیون تومان پس‌انداز خودم و ۵۰ میلیون تومان از طریق تسهیلات اخذ شده را وارد بورس کردم، در ابتدا همه چیز خوب بود و خرید و فروش سهام سود خوبی کسب کردم و سرمایه‌ام تقریبا دو برابر شد.

وی ادامه داد: پس از مدتی که شاخص بورس روی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار داشت، شاخص دچار افت شد، در آن زمان نیز مسئولان وعده بالا رفتن شاخص‌ها را تا دو میلیون تومان نیز می‌دادند و همه امیدوار به بالا رفتن شاخص‌ها بودیم.

سهیلی گفت: نوسانات نرخ ارز، مذاکرات هسته‌ای و شرایط بازار بر بورس تاثیر می‌گذاشت، بسیاری از سهام‌ها تا ۶۰ درصد دچار افت شدند و بسیاری از مردم برای جلوگیری از ضرر سرمایه خود را از بورس خارج کردند، اما من به بهبود اوضاع طبق وعده‌های مسئولان امیدوار بودم و تمام سرمایه‌ام از دست رفت.

تمام سرمایه خود را از بورس خارج کردم

امیدی یکی از فعالان حوزه بورس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی چند ماه بورس دوران طلایی خود را سپری می‌کرد، گفت: مسئولان مردم را برای سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب می‌کردند و مردم نیز بر اساس همین وعده‌ها سرمایه خود را وارد بورس کردند.

وی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد دولت به‌دنبال جبران کسری بودجه خود از طریق بورس بود، بنده بخشی از سرمایه خود را در بورس از دست دادم، اما زمانی‌که متوجه شدم امیدی به بهبود شرایط نیست و روز به‌روز وضعیت بورس نامساعدتر می‌شود، سرمایه خود را کامل از بورس خارج کردم.

این فعال بورس خاطرنشان کرد: زمانی‌که بورس در سرازیری قرار گرفت، به دوستانم نیز پیشنهاد دادم برای جلوگیری از ضرر بیش‌تر سرمایه خود را خارج کنند، اما عده‌ای بر ماندن در بورس پافشاری کردند و تمام سرمایه آن‌ها از دست رفت.

امیدی گفت: دولت جدید وعده ایجاد رونق در بورس را به مردم داد، اما تاکنون اقدام عملی در ارتقای شاخص‌های بورس صورت نگرفته است.

دولت باید عرضه اوراق مالی را در بورس متوقف کند

علی بهداروند- کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت بازار سرمایه، اظهار کرد: از نظر تکنیکالی قیمت‌ها در بورس در کمترین میزان قیمت قرار دارند و به‌نوعی قیمت‌ها در کف قرار گرفته و از نظر بنیادی نیز سهام‌های ارزنده نیز زیر قیمت ذاتی خودشان عرضه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای بازگشت بازار سرمایه به روزهای اوج دولت باید عرضه اوراق مالی را در بورس متوقف کند، عنوان کرد: همچنین دولت باید تلاش کند تا اعتماد از دست رفته مردم به این بازار برگردد، در حال حاضر مردم کاملا بی‌اعتماد هستند، سرمایه‌گذاران خُرد وقتی مشاهده می‌کنند دولت اوراق مالی متفاوت را در بازار سرمایه عرضه می‌کند از ورود سرمایه به بورس منصرف می‌شوند.

بهداروند افزود: پس لازمه جذب سرمایه به بازار بورس توقف عرضه اوراق در بورس توسط دولت است، همچنین دولت دارای یکسری اهرم برای ایجاد تحرک در بازار سرمایه بوده و می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم به این بازار را برگرداند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران پول خود را از بورس خارج کردند، گفت: این سرمایه‌ها به سمت ارزهای خارجی و … رفت، اگر تقاضا برای خرید سهام بالا برود، بالتبع آن نیز قیمت‌ها نیز واقعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه عرضه کالاهایی مانند سیمان، میلگرد و … در بورس باعث رونق در شرکت‌های عرضه‌کننده کالا می‌شود، تصریح کرد: باتوجه به اینکه کالا در بورس به‌صورت دستوری قیمت‌گذاری و توسط شرکت‌ها عرضه می‌شود، دست دلالان از بازار کوتاه و کالا بر اساس قیمت عرضه و تقاضا عرضه خواهد شد.

بهداروند افزود: عرضه کالا در بورس موجب می‌شود سودی که در زمان عرضه در جیب دلالان می‌رفت به جیب تولیدکننده برود و باعث ایجاد رونق و اشتغال در واحد تولیدی شود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر مسائلی که مطرح شد در بازار سرمایه اعمال شود این بازار به روزهای طلایی خود بازمی‌گردد، بورس نیازمند یک محرک قوی است و دولت باید برای ساماندهی آن وارد میدان شود.