سودآوری در زیرزمین!

امروزه جهش نرخ ارز موجب آشفتگی بازار و صنعت کشور شده و در این بین، صنعت سیم و کابل مسی نیز از این نابسامانی بی‌نصیب نمانده است. قیمت سیم و کابل مسی تحت تاثیر دو مولفه قیمت جهانی مس و نرخ ارز تعیین می‌شود و با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد روند افزایشی قیمت فلز سرخ نیز هستیم، قیمت این محصول پایین‌دستی صنعت مس دستخوش افزایش شده اما این لزوما به معنای سودآوری و رونق صنعت سیم و کابل نبوده است.

به گزارش کنکاش فردا، با افزایش قیمت مس، تامین مواد اولیه برای بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل کوچک و متوسط که به دلیل تناژ مصرفی پایین خود از بورس کالا خرید نمی‌کنند، دشوار شده است؛ چراکه خرید مس در بازار آزاد تنها به صورت نقدی انجام می‌شود اما تولیدکنندگان سیم و کابل مجبور هستند برای حفظ جایگاه خود در بازار، محصولات خود را به صورت مدت‌دار به فروش رسانند. این موضوع موجب کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی سیم و کابل شده است.

لازمه تولید سیم و کابل استاندارد و با کیفیت، بهره‌مندی از تکنولوژی مدرن و مواد اولیه مرغوب است اما اغلب فعالان این صنعت با توجه به تشدید تحریم‌ها، امکان واردات تجهیزات به‌روز، تکنولوژی و برخی مواد مصرفی در تولید سیم و کابل را از دست داده‌اند. به این ترتیب، علاوه بر افزایش نرخ ارز و قیمت مس، محدودیت‌های وارداتی نیز فراز و نشیب زیادی را برای تولیدکنندگان سیم و کابل مسی پدید آورده است.

در چنین آشفته بازاری، برخی سودجویان از نبود نظارت‌، نهایت بهره را برده و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. این افراد که به تولیدکنندگان زیرزمینی مشهور هستند، مس ضایعاتی با خلوص پایین را جایگزین مس خالص کرده‌اند و از عایق‌های بی‌کیفیت در تولید سیم و کابل استفاده می‌کنند. سیم و کابل‌های تقلبی و بی‌کیفیت با قیمت کمتری نسبت به سیم و کابل‌های استاندارد در بازار عرضه می‌شود و با توجه به اینکه عمده مشتریان این محصول مردم و ساختمان‌سازهایی هستند که قیمت برای آن‌ها اولویت بالاتری نسبت به کیفیت دارد، این نوع محصولات سهم بالایی را از بازار به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌ها ناشی از اتصالات برق گزارش شده است و سیم و کابل‌های تقلبی با ایجاد حرارت بالا عمدتا شرایط را برای آتش‌سوزی فراهم می‌کند.

استفاده از مواد اولیه نامرغوب، کاهش سطح مقطع سیم، کم کردن تعداد رشته‌های سیم و استفاده از عایق‌های بی‌کیفیت ازجمله مواردی است که سیم و کابل تولیدی را از استانداردهای جهانی دور می‌کند. سیم و کابل‌های تقلبی علی‌رغم خساراتی که متوجه مشتریان می‌کند، به دلیل قیمت پایینی که دارد، مورد اقبال مشتریان است و سود کلانی را نصیب تولیدکنندگان زیرزمینی می‌کند.  این تولیدکنندگان حتی به این حد از سوآوری نیز قانع نمی‌شوند و دست به ثبت جعلی برندهای مطرح سیم و کابل بر محصولات خود می‌زنند. علی‌رغم اینکه افزایش نرخ ارز و قیمت مس بر فعالیت تولیدکنندگان بزرگ تاثیر نگذاشته است و این شرکت‌ها توانسته‌اند مشتریان خود را حفظ کنند اما تولید سیم و کابل‌های بی‌کیفیت با درج برند آن‌ها، تهدید جدی برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود که موجب نگرانی این تولیدکنندگان بزرگ شده است.

با توجه به ذخایر غنی مس و چشم‌انداز روشنی که برای صنایع بالادستی مس کشور تصویر می‌شود، این انتظار می‌رود که صنعت سیم و کابل مسی که یکی از صنایع پایین‌دستی مهم مس به حساب می‌آید، مسیر درخشان‌تری را در تولید و صادرات طی کند اما آنچه امروز در این صنعت مشاهده می‌شود کوچک‌تر شدن دایره مشتریان خارجی که عمدتا از افغانستان و عراق هستند و همچنین جولان تولیدکنندگان زیرزمینی در بازار داخلی است که خسارات جانی و مالی زیادی را متوجه مردم کرده است. به نظر می‌رسد عدم نظارت مسئولین بر این صنعت، موجب شده نه تنها تولیدکنندگان کوچک به سمت تولید کالای بی‌کیفیت سوق پیدا کنند بلکه تولیدکنندگان بزرگ نیز از حفظ جایگاه خود در بازار نگران باشند که امید است تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شود.