شرط لازم برای راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری چیست؟

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح وضعیت خدمت‌رسانی در یک سال گذشته همزمان با نیاز فزاینده به اینترنت در اوج دوران کرونا گفت: برای تحقق برنامه‌های اعلام‌شده حوزه ارتباطی کشور و راه‌اندازی ۲۰ میلیون اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری، مطابق با برنامه وزارت ارتباطات نیاز به یک هم‌افزایی و عزم ملی در حوزه ارتباطات داریم.

به گزارش کنکاش فردا، براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد. این در حالی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد.

از زمان شروع دولت سیزدهم هم عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به موضوع توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده و گفته بود: متاسفانه ریل‌گذاری ارتباطی در یک دهه اخیر به سمتی پیش رفته که کفه ترازوی توسعه شبکه همراه سنگین‌تر از شبکه ثابت بوده است. برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.

چندی پیش صادق عباسی شاهکوه -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با تاکید بر توسعه فیبر نوری (FTTx) اعلام کرد: پیش‌نویس “اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری” با مشارکت دارندگان پروانه، فعالان بازار و صاحبنظران حوزه ICT به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است. در این پیش‌نویس سیاست‌های کلی وزارت ارتباطات، اصول کلی احراز صلاحیت و تعیین دارنده پروانه متعهد، مقررات حمایتی، سیاست‌های نرخ‌گذاری، شاخصهای اندازه‌گیری ترسیم شده است.

وی همچنین گفته بود: تحقق ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها تا پایان سال ۱۴۰۳ به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش‌بینی شده است و در این نشست تمام فعالان بازار و دارندگان پروانه که از نظر قانونی می‌توانند و می‌خواهند در عملیاتی شدن این پروژه سهیم باشند، حضور دارند تا با مشارکت یکدیگر بتوانیم نقشه راه تحقق این هدف را به درستی و دقیق، تعریف و اجرا کنیم.

لزوم ایجاد عزم ملی برای توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری

در این راستا به نقل از شرکت مخابرات ایران، مجید سلطانی -مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- ضمن تببین راهکارهای توسعه بهتر دربخش مخابرات و به ویژه اینترنت ثابت گفت: توسعه دسترسی پرسرعت در بخش اینترنت ثابت ، نیاز امروز کشور است که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات نیز به درستی بر اهمیت توسعه آن صحه گذاشته است.

وی با بیان اینکه مولفه اصلی تولید ثروت و قدرت در بخش ارتباطات و زیرساخت‌ها از بستر مخابرات عبور می‌کند، خاطرنشان کرد : به طور روزافزونی نیاز داریم تا با اتکا به توان دانش متخصصان بومی، زمینه ارتقا سیستم‌های مخابراتی به منظور پوشش بهتر و سرعت امن داده‌ها و دیتا و پایداری شبکه را ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه لازمه رسیدن به این مراحل، توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری برای تمام مشتریان و در سراسر کشور است، گفت: ارائه خدماتی که منجر به رضایت مشتریان می‌شود برای ما مهم است و با ایجاد کارگروه‌هایی در شرکت مخابرات ایران، شاخص‌های کیفی شبکه را بررسی و پایش می‌کنیم.

سلطانی افزود: در بخش ارائه خدمات اینترنت باند پهن، سهم بازار مخابرات از مشتریان باند پهن حدود ۵۵ درصد است و علاوه بر آن، شرکت مخابرات تا روستاهای دورافتاده کشور خدمت‌رسانی و ارتباط گسترده‌ای دارد و همکاران ما در تمام استان‌ها، شهرها و روستاها با تلاش شبانه‌روزی این شبکه را سرپا نگه داشته‌اند.

وی با تشریح آمادگی همه‌جانبه مجموعه مخابرات به‌منظور توسعه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری در سراسر کشور، اعلام کرد: به‌منظور تحقق برنامه‌های اعلام‌شده حوزه ارتباطی کشور و راه‌اندازی ۲۰ میلیون اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری، مطابق با برنامه وزارت ارتباطات به یک هم‌افزایی و عزم ملی در حوزه ارتباطات نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و حمایت‌های لازم در سال ۱۴۰۱ توسعه دسترسی فیبر نوری را در سراسر کشور به عنوان یک پروژه ملی، با توان بیشتری جلو خواهیم برد که در این مسیر با توجه به تغییر سیاست‌های بالادستی و حمایت منطقی وزارت ارتباطات در دولت فعلی از مجموعه مخابراتی کشور، بسیاری از مشکلات به‌جامانده از گذشته، در حال رفع و آینده حوزه مخابرات در تمام بخش‌ها و به ویژه دسترسی پرسرعت به اینترنت ثابت بسیار روشن است.