صادرات ۶ درصدی گاز تولیدی کشور

رییس امور نظارت، اندازه گیری و کنترل کیفیت گاز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران ۲۲ پالایشگاه گازی دارد و روزانه یک میلیارد مترمکعب معادل بیش از ۵۵ میلیون بشکه نفت در کشور تولید و ۶ درصد از گاز تولید شده در کشور صادر می شود.

به گزارش کنکاش فردا، مازیار سیاح نژاد امروز در میزگرد چالش‌های مدیریت تامین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال با اشاره به زنجیره تامین گاز طبیعی در کشور، اظهار کرد: ایران دارنده ۱۸ درصد از میادین گازی جهان و سومین تولیدکننده گاز جهان است و بیش از ۷۰ درصد از گاز تولید کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال لوله گاز در کشور وجود دارد که بیش از ۳ برابر قطر کره زمین است، گفت: تولید در جنوب کشور انجام می‌شود و مقاصد مصرف گاز در کشور در مناطق شمالی و غربی متمرکز شده است.

رییس امور نظارت، اندازه گیری و  کنترل کیفیت گاز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره صادرات گاز  تاکید کرد: ایران شش نقطه واردات و صادرات گاز دارد و به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، نخجوان و جمهوری آذربایجان صادرات گاز انجام می‌شود.

سیاح نژاد با اشاره به میزان مصرف گاز در بخش های مختلف، خاطر نشان کرد: صنایع عمده ۱۷ درصد و نیروگاه‌ها ۳۰ درصد و بخش خانگی و تجاری بیش از ۴۴ درصد از کل تولید گاز کشور را مصرف می کنند. بر اساس آخرین آمار از وضعیت گازرسانی باید گفت که اکنون بیش از  ۹۷ درصد شهرها و  بیش از ۹۰ درصد روستاها گازرسانی صورت گرفته است.

وی با مقایسه وضعیت تامین گاز در سال ١٣٨٦ و ١٤٠٠ گفت: گازرسانی شهری از سال ١٣٨٦ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ درصد رشد داشته و گازرسانی به روستاها در این مدت هفت برابر شده است.

رییس امور نظارت، اندازه گیری و  کنترل کیفیت گاز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در سال ١٣٨٦ معادل ۹ پالایشگاه گازی با تولید ۴۷۰ میلیون مترمکعب در کشور وجود داشت، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد پالایشگاه‌ها به ۲۲ پالایشگاه با ظرفیت تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسید که بیانگر رشد ۷۰ درصدی است.

سیاح نژاد با بیان اینکه مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان به شکل شگفت‌انگیزی افزایش می‌یابد، اظهار کرد: در فصل زمستان و در بخش خانگی با انفجار مصرف گاز مواجه می‌شویم، برای تامین گاز خانگی مجبور به محدود کردن گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع خواهیم بود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف گاز در بخش خانگی در تابستان ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده و در زمستان این عدد به بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد، گفت: ذخیره سازی‌ها در کشور بسیار محدود است. کار گسترده‌ای در کشور انجام شده و درحال حاضر شوریجه و سراجه از نظر خصوصیت مخزن، در دسترس بودن و نزدیکی به مقاصد مصرف بسیار مناسب است.