صدور بیش از ۲۰۰ فقره جواز تاسیسی صنعتی در استان بوشهر

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۲۰۹ فقره جواز تأسیس صنعتی در استان بوشهر صادر شده که می تواند پنج هزار و ۷۱۰ شغل ایجاد کند.

به گزارش کنکاش فردا، مهدی صفوی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۲۰۹ فقره جواز تأسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵۶ هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال پنج هزار و ۷۱۰ نفر در استان بوشهر صادر شده است.

وی افزود: در زمان حاضر ۲۴۸ واحد معدنی دارای مجوز در این استان فعال است که سالانه ۲۶ میلیون و ۳۸ هزار تن انواع مواد معدنی از آنها استخراج، عرضه و به بازارهای خارجی صادر می‎‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: مواد معدنی استخراجی از معادن استان بوشهر بیشتر شامل سنگ لاشه، مارن، واریزه کوهی، سنگ آهک، سنگ گچ و مرمریت است که برای یکهزار و ۳۵۶ نفر اشتغال‌زایی داشته است.

صفوی ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون پنج پروژه ایجاد راه دسترسی به معادن استان بوشهر از سوی سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به بهره‌برداری رسیده است.

وی عنوان کرد: راه دسترسی معادن اشکالی آباد تنگستان و تلخاب و تنگ پلنگی دشتی از سوی ایمیدرو تکمیل و تحویل شد و مطالعات اولیه ایجاد راه ۲ معدن امیر دیوان جاشک (دشتی) و دره سامان (دشتستان) نیز از سوی این سازمان انجام شده است.

صفوی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ از محل اعتبار ارسالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان بوشهر، ۲ پروژه راهسازی با طول ۲ کیلومتر انجام شده و فاز یک معادن دره سامان (برازجان) نیز برق رسانی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر یادآور شد: مجاورت با کشورهای حاشیه خلیج فارس، منابع غنی فرآورده‌های دریایی، امکانات مربوط به پرورش آبزیان بویژه میگو، وجود تأسیسات بندری مناسب، کشت وسیع نخل‌ها و تولید بیش از ۱۳۰ هزار تن محصول خرما از جمله فرصت‌های مطلوب برای ایجاد سرمایه‌های صنعتی در استان بوشهر است.

وی ادامه داد: از دیگر ظرفیت‌های این بخش در استان بوشهر می توان به وجود ذخایر و منابع غنی نفت و گاز در پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، وجود بزرگترین پایانه نفتی کشور در جزیره خارگ، پالایشگاه گاز فجر جم و پتروشیمی جزیره خارگ و ده‌ها واحد پالایشگاهی و پتروشیمی در حال احداث و وجود منابع غنی معدنی اشاره کرد.

صفوی یادآور شد: علاوه بر توانمندی‌های مذکور وجود ۱۹ شهرک و نواحی صنعتی و ۴ منطقه ویژه اقتصادی در سطح استان بوشهر از جمله زیرساخت‌های استان بوشهر برای ایجاد و توسعه واحد صنعتی در زمینه‌های مختلف است.

مدیرکل صمت استان بوشهر گفت: به‌ صورت ویژه و مستمر، دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان آمادگی لازم برای رفع مسائل و مشکلات هر یک از بنگاه‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف نظیر مسائل بانکی، امور مالیاتی و تأمین اجتماعی دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به حمایت‌های مسئولان به صورت ویژه از بخش تولید و اشتغال، شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی در استان هستیم.