صنایع چوب قم، ظرفیت ارزشمند صنعتی استان

در هفدهمین دوره از طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف معرفی نظام مند مقاصد فناورانه، فرهنگی و طبیعی ایران در قالب تولید محتوا، بازدید از صنایع چوب فرهنگ صورت گرفت.

به گزارش کنکاش فردا، محسن امیر جانی مدیر عامل صنایع چوب فرهنگ در حاشیه بازدید از کارخانه و نمایشگاه چوب فرهنگ در قالب هفدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر که به همت مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار شد با بیان اینکه به عنوان معلم بازنشسته آموزش و پرورش در طول مدت خدمت در همه مدارس یکی از چالش‌های ما تجهیزات بی کیفیت و نامناسب کتابخانه بود و اغلب تجهیزات کتابخانه‌ای کیفیت لازم را نداشت و با توجه به اینکه مدارس از نظر مالی توانایی زیادی ندارند در اندک مدتی دچار مشکل می‌شدیم گفت: وجود کتابخانه با تجهیزات با کیفیت در هر موسسه آموزشی بسیار اهمیت دارد لذا انگیزه‌ی ما برای شروع کار در صنایع چوب فرهنگ همین مسئله بود و از سال ۱۳۷۴ این مجموعه را با هدف تولید تجهیزات با کیفیت کتابخانه‌ای تأسیس کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدای کار توان و تجربه تولید به لحاظ فنی و کارگاهی نداشتیم لذا با کارگاه‌هایی که قبلا در زمینه خرید تجهیزات آشنا بودیم شروع به کار کردیم و مرحله رنگ و مونتاژ هم در کارگاه‌ دیگری انجام می‌شد امّا به این نتیجه رسیدیم که با این روش نمی‌توانیم به حد استاندارد و کیفیت مطلوب برسیم و به این سمت حرکت کردیم که مواد اولیه را تهیه و فقط فرآیند تولید را برون سپاری کنیم ولی بعد از مدتی این مسئله هم برای برآوردن انتظارات ما ناکافی بود و در همین زمان جرقه احداث کارخانه‌ی مستقل با ۱۵ نیرو کار زده شد.

امیر جانی بیان کرد: تجهیزات کتابخانه‌ شامل قفسه‌ها و میز و صندلی به لحاظ ساختاری متفاوت هستند و به دستگاه‌های مختلفی نیاز دارند و ما سعی کردیم هر دو بخش تجهیزات را خودمان تولید کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه برای صنایع چوب فرهنگ به عنوان یک امر اساسی بسیار با اهمیت بوده کیفیت محصولات تولیدی است، یادآور شد: کیفیت یک محصول تولیدی در ارتباط با عوامل زیادی همچون دوام و طول مدت استفاده، سازگاری با بدن انسان و رفع نیازهای او، زیبایی ظاهری و همانگی بین عناصر معنا پیدا می‌کند و همه این موارد در فرآیند تولید محصول با کیفیت در مجموعه صنایع چوب فرهنگ همواره مورد توجه بوده است.

مدیر عامل صنایع چوب فرهنگ اظهار کرد: در زمینه تولید تجهیزات کتابخانه و محصولات خانگی و دکوراسیون معتقدیم یک محصول در عین سادگی و سازگاری با ارگونومی بدن باید با ایجاد یک هارمونی از نظر ذهنی به مصرف کننده آرامش دهد و به تجربه دریافتیم زمانی که یک محیط با محصولات صنایع چوب فرهنگ تجهیز می‌شود افراد به لحاظ بصری احساس رضایت دارند چرا که همواره سعی ما بر این بوده تمام این عناصر را در مجموعه صنایع چوب فرهنگ به کار ببریم.

امیر جانی با اشاره به اینکه در طی ۲۷ سال سابقه تولید درصنعت چوب توانستیم در زمینه تجهیزات کتابخانه‌ای به سطح مطلوب برسیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از افرادی که قبل از ما وارد صنعت چوب شدند با این مجموعه فاصله زیادی دارند و این مسئله باور پذیری را برای افرادی که با مجموعه چوب فرهنگ آشنایی ندارند مشکل کرده است، مگر می‌شود تولید کننده‌ای بهترین مواد اولیه و نیروی انسانی را برای تولید تجهیزات کتابخانه‌ای به کار بگیرد در حالی که معمولا مراکز دولتی، آموزشی و اداری به دنبال ارزان ترین محصول هستند که این امر با هدف ما منافات دارد امّا سعی کردیم با ثابت کردن خودمان در این مجموعه به یکی از منحصر به فردترین تولید کنندگان تجهیزات کتابخانه در سطح کشور و استان تبدیل شویم.

وی در ادامه عنوان کرد: بسیاری از کتابخانه‌ها و ادارات استان توسط صنایع چوب فرهنگ تجهیز شده و در ارتباط دائم با این مراکز قرار داریم لذا افرادی که به دنبال کالای با کیفیت هستند یقینا به دنبال ما می‌آیند.

امیر جانی با اشاره به اینکه اخیرا و طی دو سال گذشته عرصه فعالیت صنایع چوب فرهنگ را به سطح منازل کشاندیم، متذکر شد: شیوع بیماری کرونا و اینکه افراد زمان بیشتری در خانه سپری می‌کردند ما را به این سمت کشید که در عرصه تولید تجهیزات خانگی و دکوراسیون هم فعالیت خود را آغاز کنیم.

مدیر عامل صنایع چوب فرهنگ در خصوص میزان آشنایی عامه مردم با تولیدات خانگی صنایع چوب فرهنگ عنوان کرد: بسیاری از افرادی که در ادارات و کتابخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند مشتری محصولات خانگی صنایع چوب فرهنگ هستند امّا در زمینه تجهیزات خانگی نیاز به فعالیت و تبلیغات بیشتری داریم و در حال آماده سازی ساختارهای نرم افزاری و سخت افزاری هستیم تا این پیام را به افراد ناآشنا با صنایع چوب فرهنگ برسانیم که تجربه خود را در زمینه تولید محصولات خانگی با کیفیت هم به کار گرفتیم.

وی در مورد نمایندگی‌های فروش صنایع چوب فرهنگ در سطح کشور تصریح کرد: در سال‌های گذشته تجربه نمایندگی در استان‌های دیگر را داشتیم امّا به دلیل این که نمایندگان توانایی لازم برای اثبات کیفیت محصولات چوب فرهنگ به مصرف کننده را در بین محصولات رقیب بسیار بی کیفیت و ارزان را نداشتند بنابراین در زمینه نمایندگی موفق نبودیم امّا به صورت مستقیم با کتابخانه‌ها و مراکز آموزشی سطح کشور ارتباط داریم و در حال حاضر در صورت ثبت سفارش محصولات از طریق باربری برای شهرستان‌ها ارسال می‌کنیم و برای شهر تهران با استفاده از وسایل نقلیه این مجموعه و با حداقل کرایه محصولات درب منازل مصرف کننده تحویل داده می‌شود.

امیر جانی در خصوص ارزیابی کیفیت محصولات صنعت چوب توسط مصرف کننده متذکر شد: وقتی مجموعه‌ای ادعا می‌کند که ۲۷ سال سابقه فعالیت دارد و برای محصولات ضمانتی قرار می‌دهد که پشتوانه آن نیروی انسانی ماهر و سال‌ها تجربه است یقینا نمی‌توان به آن اعتماد نکرد همچنین این امکان وجود ندارد که همه افراد را با مراحل تولید کالا که هر کدام تا ۲۰ درصد می‌تواند در افزایش قیمت موثر باشد آشنا کرد امّا باید مردم عادت کنند که از برندهای معتبر خرید کنند.

مدیر عامل صنایع چوب فرهنگ در خصوص مشکلات صنعت چوب کشور توضیح داد: رشته‌های دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای مربوط به صنعت چوب بسیار کم است و رغبت کمتری توسط دانش آموزان و دانشجویان نسبت به این رشته‌ها وجود دارد و اغلب متخصصین به صورت رابطه استاد و شاگردی در این رشته مهارت‌های لازم را پیدا کردند بنابراین آشنایی لازم با دستگاه‌های مدرن و به روز صنعت چوب را ندارند.

وی در ادامه علاوه بر ضعف نیروی انسانی نبود ابزاهای به روز در صنعت چوب را از دیگر مشکلات دانست و افزود: تولید کنندگان داخلی به این حد نرسیدند که دستگاه‌های به روز دنیا را در صنعت چوب تولید کنند برای مثال دستگاه زبانه زن در داخل کشور نداریم همچنین مشکل دیگر عدم ارتباط تولیدکنندگان و طراحان با فضای مجازی و اشتراک گذاری محصولات در این صنعت است حتی در نمایشگاه معتبر کشور هافکس این امکان وجود ندارد امّا تولیدکنندگان کشورهای اروپایی در پینترست محصولات خود را با نقشه و جزئیات به اشتراک می‌گذارند امّا متأسفانه این فرهنگ در صنایع چوب کشور ما وجود ندارد.

امیر جانی در رابطه با صادرات محصولات اضافه کرد: کشور عراق با محصولات صنایع چوب فرهنگ آشناست و بسیاری از موسسات فرهنگی در نجف و کربلا از تجهیزات ما استفاده می‌کنند و در کشورهای دیگر هم محصولات به صورت واسطه و غیر مستقیم رفته است امّا صادرات مستقیم نداریم و در این زمینه مشکلات ساختاری زیادی وجود دارد.

وی ضمن تأکید بر اینکه در ایام کرونا کار را تعطیل نکردیم، بیان کرد: کرونا به شدت در سطح قدرت خرید مردم تأثیر گذار بود و با توجه به این شرایط نتوانستیم قیمت ها را برای سود دهی لازم افزایش دهیم در حالی که قیمت مواد اولیه به شدت افزیش پیدا کرده است.

امیر جانی صنعت چوب را بهترین عرصه برای ورود جوانان دانست و عنوان کرد: صنعت چوب عرصه‌ی بسیار جالب در حال رشد و متنوع است و فرد یک مجموعه وسیع‌ از مهارت ها را بدست می‌آورد و با توجه به اینکه کارگاه‌های زیادی در استان قم وجود دارد که می‌توانند از مهارت نیروی جوان استفاده کنند از نظر اشتغال مشکلی وجود ندارد و فرد دارای حق انتخاب است.

وی صنایع چوب فرهنگ را از کامل‌ترین کارخانجات صنعت چوب استان معرفی کرد و گفت: کامل‌ترین از این جهت که همه‌ی فرآیند تولید از ورود مواد خام تا مرحله مونتاژ بدون برون سپاری و در خود مجموعه انجام‌ می‌شود اگر چه از نظر اقتصادی در بسیاری از موارد برون سپاری به صرفه است امّا مجموعه صنایع چوب فرهنگ به دلیل سطح استانداردی که برای خود تعریف کرده برون سپاری ندارد چرا که فاکتورهای کیفیت از کنترل خارج می‌شود.

امیر جانی تولید کنندگان را جزء مهم ترین اقشار جامعه دانست و افزود: از مسئولین تقاضا داریم موانع بیش از حد برای تولید کنندگان ایجاد نکنند چرا که این تولید کنندگان هستند که با ایجاد اشتغال زمینه رونق اقتصادی را فراهم می‌کنند.

در ادامه این بازدید با محمد پهلوان مدیر فروش صنایع چوب فرهنگ که ۱۸ سال سابقه فعالیت در این مجموعه را دارد به گفت ‌و گو پرداختیم:

پهلوان دلیل موفقیت صنایع چوب فرهنگ را در بخش تولیدات تمرکز همه‌ی فرآیند تولید در خود مجموعه و بدون برون سپاری دانست و گفت: استان قم در صنعت چوب کشور تقریبا حرف اول را می‌زند و کارگاه‌های خوبی در سطح استان داریم امّا توانایی انجام همه مراحل تولید را در مجموعه خود ندارند به همین دلیل است که همه جانبه از کیفیت محصولات صنایع چوبی فرهنگ دفاع می‌کنیم همچنین به سازگاری محصولات با ارگونومی بدن بسیار توجه داریم.

وی در ادامه افزود: با توجه به این که مراکز و اماکن مختلفی در سراسر کشور از محصولات ما استفاده می‌کنند هنوز کوچک ترین عدم رضایتی از مشتریان دریافت نکردیم و هستند مشتریانی که با گذشت ۱۸ سال از خرید تجهیزات کتابخانه‌ای هنوز از کیفیت عالی محصولات رضایت دارند و همچنان از همان محصولات استفاده می‌کنند.

پهلوان یادآور شد: در حال حاضر صنایع چوب فرهنگ در خصوص محصولات خانگی و دکوراسیون هم فعالیت خود را آغاز کرده و مجموعه وسیعی از تجهیزات خانگی با کیفیت و سازگار با نیازهای خانواده را تولید کردیم و سعی در گسترش آن داریم.

وی اضافه کرد: قطعا اگر حمایت‌های بیشتری مسئولین استانی به ویژه استانداری از مجموعه ما انجام دهند می‌توانیم از بهترین صادرکنندگان محصولات با کیفیت ایرانی باشیم و در حالی که بسیاری از ادارات استان با محصولات صنایع چوب فرهنگ تجهیز شده امّا تا به حال بازدیدی توسط مسئولین استانی از مجموعه ما صورت نگرفته است.

مدیر فروش صنایع چوب فرهنگ با اشاره به حضور نیروی انسانی با تجربه و متعهد در این مجموعه بیان کرد: در جذب نیرو متعهد بودن و عدم سوء پیشینه بسیار اهمیت دارد و به دنبال این هستیم که قشر جوان را حتی بدون تخصص جذب کنیم تا در این مجموعه آموزش ببیند و در واقع با توجه به روحیه‌ و سابقه آموزشی مدیرعامل صنایع چوب فرهنگ، این مجموعه به آموزشگاهی برای جوانانی که خواهان پیشرفت در صنعت چوب هستند تبدیل شده و نیروهای ما از ابتدا شروع کار تا امروز که در مرز بازنشستگی هستند در این مجموعه مشغول به کار هستند و همین امر منجر به انضباط و نظم در کار شده است.

وی اضافه کرد: مجموعه صنایع چوب فرهنگ مفهوم گارانتی و ضمانت را در کشور معنا کرده و همین مسئله در کنار ارائه محصولات با کیفیت همواره منجر به رضایت مشتری شده است.

در ادامه حسن شهیدی یکی دیگر از بنیانگذاران صنایع چوب فرهنگ انگیزه تولید و کارآفرینی همراه با تلاش را عامل موفقیت این مجموعه دانست و عنوان کرد: با صبر، کوشش و به روز بودن و نظم و دقت توانستیم در این عرصه موفق باشیم و صدای مهمی در مجموعه تولید کشور از جهت کیفیت ایجاد کنیم.

شهیدی افزود: با وجود بحران‌های ناشی تحریم ها و افزایش قیمت مواد اولیه سعی کردیم از کیفیت محصولات کاسته نشود و به دنبال این هستیم که مجموعه درجه یک را ارائه بدهیم تا به عنوان الگو برای مراکز دیگر مورد توجه قرار بگیرد.