طلا و نقره همچنان سر به زیر در بازار

قیمت‌ جهانی طلا در روز گذشته (جمعه) برای مدت کوتاهی به زیر سطح ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۷۸۳ دلار و ۴۰ سنت رسید که پایین‌ترین رقم از ژانویه سقوط کرد، در حالی‌که قیمت نقره به پایین‌ترین سطح از جولای ۲۰۲۰ رسید.

به گزارش کنکاش فردا، قیمت هر اونس طلای جهانی پیش از تعطیلی بازار به ۱۸۱۳ دلار و در بازار معاملات آتی آمریکا نیز به ۱۸۱۴ دلار رسید. کاهش در فلزات گرانبها پس از کاهش دو درصدی ارزش طلا در ماه ژوئن رخ می‌دهد. معاملات نقره در این هفته ۶.۹ درصد کاهش یافتند. معاملات پلاتین ۳.۶ درصد در هفته کاهش داشت. معاملات پالادیوم هفته را با ۴.۵ درصد افزایش به پایان رساند و معاملات مس تقریبا ۳.۷ درصد در هفته کاهش یافت.

تحلیلگران می‌گویند با ادامه تضعیف کالاها و ترس از رکود در بازارها، اقدامات فنی در بازار طلا حاکی از آن است که این فلز به کاهش خود ادامه خواهد داد.

الکس کوپتسیکویچ، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت اف‌ایکس پرو گفت: طلا در ۶ ماه گذشته توانسته حمایت خریدارانی را در نزول زیر سطح ۱۸۰۰ دلار دریافت کند اما خریداران ممکن است این بار، دیرتر به کمک بیایند. او در اظهار نظر ایمیلی گفت: آخرین پویایی بازار مالی و کاهش قیمت سهام و بازده  نشان می‌دهد که بازارها در حال رکود هستند. داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات‌متحده در حال کندشدن است.

بر اساس گزارش مارکت‌واچ، گروهی از تحلیلگران در Commerzbank در بخش فلزات صنعتی، گفتند که کاهش محدودیت‌های ناشی از کووید در چین نتوانسته تقاضا برای مس را که در ضعیف‌ترین سطح خود در ۱۷ ماه گذشته معامله می‌شود، تقویت کند زیرا ترس از کندشدن رشد جهانی همچنان بر کالاهای صنعتی فشار می‌آورد.

نقره حتی شدیدتر از طلا سقوط کرده است زیرا دارای ویژگی‌های فلز گرانبها و فلزات صنعتی است. کاهش بیش از حد قیمت نقره باعث شده است که نسبت قیمت طلا به نقره به بالاترین حد خود در دو سال گذشته برسد.

Commerzbank در یادداشتی تحقیقاتی می‌گوید: علاوه بر کاهش قیمت طلا، نقره نیز به دلیل قیمت‌های بسیار ضعیف فلزات اساسی کاهش می‌یابد و به این دلیل است که نقره نه تنها یک فلز سرمایه‌گذاری است، بلکه به همان اندازه یک فلز صنعتی است.