قم در مدیریت پسماند می‌تواند الگوی کشور باشد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با تقدیر از بهره‌برداری طرح‌های حوزه پسماند شهرداری قم، مجموعه طرح‌ها و اقدامات مدیریت شهری قم در مدیریت پسماند را الگویی برای کشور دانست.

به گزارش کنکاش فردا، علی سلاجقه در حاشیه آئین بهره‌برداری از پروژه‌های زیست‌محیطی شهرداری قم و درگفت‌وگویی، با اشاره به افتتاح این پروژه‌ها اظهار داشت: خدا را شاکریم در واپسین روزهایی که به ایام‌الله دهه فجر نزدیک می‌شویم، در سطح کشور شاهد افتتاح طرح‌های متفاوتی جهت احیای بهبود زندگی همشهریان و هم‌وطنان عزیز هستیم.
وی با بیان اینکه آنچه که امروز کشور را آزار می‌دهد، مسائل مربوط به محیط‌زیستی چه در بعد گردوغبار و آلایندگی و یا مسائل مربوط به آب‌های زیرزمینی و پسماندها و پس آب‌هاست، افزود: مردم شریف کشور در مسائل محیط‌زیستی بسیار از مسئولان جلوتر هستند و یک مطالبه جدی در کشور شکل‌گرفته و مردم جلوتر از مسئولان در مباحث محیط‌زیست حرکت می‌کنند و خدا را شاکریم که این تفکر در مسئولان نیز به نحو مطلوب اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: آنچه که در استان و شهر قم با حضور دکتر سقائیان نژاد شهردار توانمند، هوشمند، دانشمند شهر قم شاهد هستیم، خوشبختانه شهر قم الگویی مناسب برای کشور بوده و ما در همه شهرها این موضوع را نیاز داریم که چنین پروژه‌هایی احداث شود، به‌ویژه در شهرهایی که عمدتاً زائرپذیر بوده و از شهرها و کشورهای مختلف تردد دارند و فرهنگ مترقی برگرفته از فرهنگ دینی و آموزه‌های اسلامی ما را می‌بینند.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایرانی اسلامی بسیاری از مسائل را مطرح کرده و در بعد نظافت و زیبایی شهر و منظر می‌طلبد در شهرهای مذهبی نگاهی ویژه داشته باشیم  که خوشبختانه استان و شهر قم در این زمینه به‌عنوان یک کار الگویی، افتتاح پروژه خط دوم پردازش پسماند را داشته که تفکیک و پردازش بوده و به‌نوعی فاز نهایی تبدیل‌شدن مواد دانه‌ای شکل است که بتواند در بسیاری از مسائل مورداستفاده قرار گرفته و ارزش‌افزوده برای پسماند ایجاد می‌نماید.
سلاجقه با تأکید بر اینکه با این رویکرد در شهر قم که روزانه ۷۰۰ تن پسماند عادی تولید می‌شود به‌هیچ‌عنوان زباله نخواهیم داشت و پسماند به ارزش‌افزوده‌ای تبدیل می‌شود، گفت: بایستی مردم نیز خودشان در تفکیک از مبدأ یاری گر دستگاه‌ها باشند، هرچند شهروندان در این بخش جلوتر از ما هستند.
وی اظهار داشت: باید با مشارکت مردم در زمینه تفکیک، شاهد آن باشیم که مردم زباله‌های تفکیکی را در منزل جداسازی و با تماس به مراکز مدیریت پسماند، آن‌ها را تحویل دهند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اضافه کرد: این مرکز که امروز افتتاح شد، چرخه کاملی در زمینه تفکیک پسماند بوده و امید است فاز نهایی نیز تبدیل به ارزش‌افزوده و صنایع جانبی شود که در سطوح مختلف زندگی مورداستفاده قرار می‌گیرد و این پسماند و پلاستیک تبدیل به یک ارزش‌افزوده‌ای شود که کارایی داشته و به‌نوعی به حل مشکلات می‌انجامد.
سلاجقه اذعان کرد: خوشبختانه رویکرد مثبتی در قم وجود دارد و خدمت شهرداری قم تبریک و خدا قوت عرض می‌کنیم و از مهندسین و کارگران و همکارانی که در قم این طرح عظیم را کلید زدند تشکر و این اقدام می‌تواند الگوی مناسبی برای همه کشور باشد.