متقاضیان مسکن خراسان جنوبی سرگردان طرح ها

طرح جهش مسکن در دولت جدید در حالی کلید خورده است که هنوز متقاضیان بسیاری از طرح ملی مسکن بلاتکلیف هستند و با شروع طرح جدید میان دو طرح خانه دار شدن، سرگردان شده‌اند.

به گزارش کنکاش فردا، بارها گلایه‌ها و کم کاری در تولید مسکن در جهت خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه شهرنشین در رسانه‌ها منعکس شده و در این بین این فقط تنها متضرران مستأجران و متقاضیان مسکن بودند که در مراحل مختلف برای خانه دار شدن بارها به در بسته خوردند و گرانی و رکود اقتصادی در بازار مسکن و مصالح ساختمانی روز به روز هم بر بار مشکلات این قشر افزود.

گزارش‌ها حاکی است هر چند طرح ملی مسکن دو سال گذشته و در دولت پیشین به منظور خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه کلید خورد اما پس از کش و و قوس فراوان و گذر از هفت خان برای ثبت نام در نهایت بیشتر افرادی که خانه دار نبودند و تقریباً جز قشر با درآمد متوسط و کمی بالاتر بودند در طرح ماندگار شدند و باز هم خانوارهای کم در آمد شهری جا ماندند و در آرزوی خانه دار شدن به سر بردند.

این روزها هم با روی کار آمدن دولت جدید و کلید خوردن طرح جهش مسکن برای تولید و تأمین مسکن اقشار مختلف باز هم متقاضیان بسیاری از طرح ملی مسکن که فقط یک پرونده با چند کاغذ که دستورات اداری دارد نصیبشان شده و افرادی که از طرح قبل جا ماندند و توانایی کنار آمدن با شرایط سنگین تسهیلات و بازپرداخت آن و دیگر شرایط سخت خانه دار شدن را نداشتند سرگردان‌اند.

گفته‌ها و گلایه برخی متقاضیان طرح ملی مسکن در مرکز استان حکایت دارد که با گذشت دو سال از شروع طرح و پرداخت آورده اولیه و … هنوز آجری روی هم گذاشته نشده است و با شروع طرح جدید متقاضیان این طرح بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند ادامه مسیر چگونه خواهد بود.

برای پاسخ به این گلایه‌ها و خروج از این بلاتکلیفی و گزارش از آخرین وضعیت مسکن ملی برنامه جدید مسکن با ما همراه باشید و ادامه گزارش را بخوانید.

آجر آجر گلایه متقاضیان

بیجاری یکی از متقاضیان مسکن ملی در بیرجند اظهار کرد: خانه دار شدن برای ما آرزو شده است. با این گرانی و تورم در جامعه گمان نمی‌کنم کاری پیش برده شود.

وی ادامه داد: با شروع طرح ملی مسکن پس از گذر از هفت خان ثبت نام انجام دادیم. آورده اولیه به میزان ۴۵ میلیون تومان واریز کردیم و پس از آن با گروه بندی انجام شده راهی ادارات مختلف شدیم و در نهایت پس از کش و قوس فراوان و تحمیل هزینه‌های مختلف به مرحله واگذاری زمین رسیدیم.

وی عنوان کرد: به سراغ پیمانکار برای شروع ساخت و ساز رفتیم اما جدا از هزینه‌های کمرشکن تأمین مصالح و … که روز به روز به علت تعلل‌ها و بوروکراسی‌های اداری به آن افزوده شد این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم و هنوز در طرح ملی مسکن در بیرجند آجری روی هم گذاشته نشده است.

وی با بیان اینکه هموارسازی اراضی به کندی انجام می‌شود و در واقع گویا انجام نمی‌شود، گفت: ادارات متولی تعلل دارند و حال با شروع طرح جدید به نظر شرایط بهتری دارد سرگردان و بلاتکلیف مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه تسهیلات مسکن نرخ بالایی دارد و هر فردی توانایی بازپرداخت ندارد، ادامه داد: هر مرحله از ساخت هم باید هزینه زیادی واریز کنیم و در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم عطای کار را به لقایش بخشیم و منتظر بمانیم تا مشخص شود قرار است چه اتفاقی بیفتد.

محمودی دیگر متقاضی مسکن ملی هم اظهار کرد: روند اداری طولانی مدت، فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای ساخت و ساز و … سبب شد تا بسیاری از متقاضیان متضرر شوند.

وی با بیان اینکه روز به روز بر گرانی مصالح افزوده می‌شود، تصریح کرد: تسهیلات نرخ سود بالایی دارد و طبق فرم‌های ارائه شده در هر مرحله باید بالای ۴۰ میلیون تومان هزینه بپردازیم.

وی ادامه داد: واحدهایی که قرار بود طی دو سال و با هزینه تمام شده ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون تحویل شود حالا تا پنج سا ل آینده هم مشخص نیست چه اتفاقی بیفتد.

وی با بیان اینکه تصمیم دارم در طرح جدید مسکن ثبت نام کنم و قصد انصراف از طرح قبلی را دارم، گفت: البته نمی‌دانم می‌شود این کار را انجام داد یا آیا متقاضیان طرح ملی مسکن در طرح جهش مسکن گنجانده می‌شوند یا خیر؟!

دو هزار و ۷۷ واحد طرح اقدام ملی وارد فاز اجرایی شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، اظهار کرد: از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی در سراسر کشور سهمیه خراسان جنوبی دو هزار و ۴۵۰ واحد بوده است.

وحید داعی گفت: از مجموع سهمیه استان یک هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و یک هزار و ۶۷ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مازاد بر سهمیه ابلاغی و برای سه هزار و ۷۲۷ نفر به مساحت ۳۶ هکتار تأمین زمین شده است؛ ادامه داد: تا مهر ماه سال جاری سه هزار و ۲۲۷ واحد قرارداد ساخت را منعقد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز ۵۰.۵ هکتار زمین برای ساخت سه هزار و ۴۱۶ واحد تأمین شده است.

به گفته وی در حال حاضر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر دو هزار و ۵۲۳ واحد دارای قرار داد ساخت هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: در طرح اقدام ملی مسکن تا این لحظه دو هزار و ۷۷ واحد وارد فاز اجرا شده است.

داعی عنوان کرد: تعداد ۲۸۲ واحد جهت بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد اراضی به صورت رایگان واگذار شده که به میزان حدود ۳.۷ هکتار در سطح استان بوده است.

وی تعداد ثبت نام کنندگان در طرح اقدام ملی مسکن را ۱۵ هزار و ۸۹ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۵ هزار و ۳۷۱ نفر واجد شرایط طرح اقدام ملی شناخته شده‌اند.

داعی ادامه داد: پنج هزار و ۳۳۹ نفر تا کنون اقدام به افتتاح حساب در بانک مسکن نموده‌اند که از این تعداد ۵ هزار و ۱۸۹ نفر اقدام به واریز وجه کرده‌اند.

سهم دو هزار و ۵۰۰ واحدی خراسان جنوبی از جهش مسکن

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان یک هزار و ۸۷ واحد در مرحله اجرای فونداسیون و اسکلت است، گفت: دو هزار و ۱۴۰ واحد مستقر در سایت ۲۷ هکتاری شهر بیرجند در مرحله اخذ پروانه است.

وی در خصوص آمار ثبت نامی های در شهر بیرجند هم گفت: در شهر بیرجند نیز هفت هزار و ۱۲۲ متقاضی در سامانه ثبت نام کرده‌اند که دو هزار و ۳۷۶ متقاضی تأیید نهایی شده‌اند.

به گفته وی اراضی تخصیصی در شهر بیرجند تا کنون سه هزار و ۲۲۷ واحد بوده و تاکنون ۶۰ واحد دارای ۴۳ درصد و ۷۲۰ واحد دارای ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ثبت نام طرح جهش تولید مسکن در استان نیز از ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است، گفت: متقاضیان یک ماه فرصت دارند تا در سامانه جدید به آدرس saman.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در مرحله اول ثبت نام در شهرهایی انجام می‌شود که زمین مورد نیاز تأمین شده است، ادامه داد: تأمین زمین در سایر شهرها نیز در دستور کار است.

وی سهم خراسان جنوبی در مرحله نخست طرح جهش مسکن از ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور دوهزار و ۵۹۴ واحد اعلام کرد.

بیرجند از جهش مسکن بی نصیب ماند

وی با بیان اینکه ثبت نام هم اکنون در ۱۷ شهر استان انجام می‌شود، گفت: متقاضیان در شهرهای اسدیه، اسلامیه، بشرویه، حاجی آباد، خوسف، زهان، سرایان، سه قلعه، طبس، عشق آباد، فردوس، نهبندان، نیمبلوک، آرین شهر، ارسک، خضری دشت بیاض و قهستان می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون شهرهایی از جمله مرکز استان در سامانه جهش مسکن نیستند، گفت: بعد از تأمین زمین در مرحله بعد سهمیه مشخص می‌شود.

داعی در خصوص سوال عده زیادی از متقاضیان مسکن ملی که اکنون قصد حضور در طرح جهش مسکن را دارند هم گفت: شرایط شرکت در طرح‌های تأمین مسکن یکسان است و در ماهیت طرح تفاوتی وجود ندارد و فقط در تسهیلات ساخت ممکن است تفاوت باشد که آن هم به احتمال زیاد در دو طرح یکسان اجرا شود.

افراد بسیاری در خراسان جنوبی اکنون با آغاز طرح جهش مسکن خواستار انصراف از طرح ملی مسکن هستند چرا که تصور دارند شرایط در طرح جدید سهل تر است و بسیاری از اقشار کم درآمد نیز که از طرح اقدام ملی مسکن در دولت قبل به دلیل شرایط سنگین آن بی نصیب مانده بودند امیدوار به خانه دار شدن هستند و باید دید دولت چه برنامه‌ریزی برای متقاضیان در این حوزه‌ها دارد.