منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیب دلالان و رانتخواران شده است

رییس خانه صنعت و معدن سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون پول پاشیدن در نظام اقتصادی بوده است گفت: منافع این ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیب یکسری دلال، واسطه و رانتخوار شده است.

به گزارش کنکاش فردا، علی میرحسینی با اشاره به ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و فاصله گرفتن از نظام چند نرخی ارز اظهارداشت: این مهم یک جراحی اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جراحی اقتصادی عالی در کشور است ولی نمی‌شود فی البداهه و با سرعت انجام شود و  باید در این راستا گام به گام و با برنامه‌ریزی متناسب جلو برویم.

رییس خانه صنعت و معدن سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دراز مدت دارای تاثیرات بسیار عالی در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا به خارج، حیف و میل بیت‌المال و منابع ارزی کشور هست خاطرنشان کرد: قبل از اینکه اتفاقی بیافتد باید با هم مشورت کنیم چون اقتصاد تحلیل است و حتی برای یک بنگاه اقتصادی باید به روز مسائل را تحلیل کرد.

وی ادامه داد: برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید قبل از اجرایی شدنش با صاحبنظران اقتصادی در این زمینه مشورت می‌شد اکنون که دولت تصمیم را در این زمینه گرفته و کار در حال انجام است.

میرحسینی بیان کرد: ولی طبیعتا  جامعه ما و دهک‌های اجتماعی این مسائل و مشکلاتی که ما درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دانیم مطلع نیستند و با کوچکترین موضوع تحریک و عکس العمل نشان می‌دهند و خریدهای هیجانی در بازار اتفاق می افتد.

به گزارش ایرنا، در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شد، تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو،تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد و چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.