مهندسی معکوس و ساخت تجهیزات با هدف جلوگیری از واردات| قطب ساخت ماشین آلات می شویم

کرج- مدیرعامل شرکت فن آوران رستاپاد با اشاره به مشکل تامین مواد صنایع از کشورهای دیگر به دلیل تحریم ها گفت: شرکت ما با مهندسی معکوس و ساخت تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز در این بخش ورود کرد.

به گزارش کنکاش فردا، شرکت فن آوران رستاپاد به عنوان یک شرکت طراح با بومی سازی و ساخت تجهیزات در حوزه صنعت قدم های بزرگ و مفیدی برداشته است و علاوه بر آن به عنوان یک شرکت بازرگانی برای صادرات محصولات ایرانی در شرایط سخت تحریم فعالیت می کند.

مهدی کلبی خانی مدیرعامل این شرکت در حاشیه نمایشگاه صنعت که در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد، در گفتگو با بازار گفت: فعالیت این شرکت طراحی، ساخت و تامین نیازهای مختلف در بخش‌های اکتشاف، استخراج و دیگر بخش های زنجیره فولاد در معادن است.

کلبی خانی با اشاره به پروژه های مختلفی که این شرکت انجام داده گفت: بعد از مشارکت ر یک پروژه تولید آهن اسفنجی به روش تونلی با چینی ها توانستیم تکنولوژی آن را بومی سازی کنیم و بخش زنجیره فولاد برای تولید آهن اسفنجی را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت ما طراحی‌های مورد نیاز صنایع کشور و بخشی دیگر مهندسی معکوس است گفت: بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در مجموعه‌های بزرگ فولادی و معدنی را توانستیم با مهندسی معکوس مجددا” بسازیم.

مدیرعامل شرکت فن آوران رستاپاد افزود: با وجود تحریم ها، تامین مواد مورد نیاز از کشورهای دیگر از معضلات بزرگ صنعت در کشور ماست چرا که هیچ کشوری حاضر نیست حتی در ازای مبلغ بیشتر به طور مستقیم به ما کالا بفروشد.

وی ادامه داد: برای تسهیل در این بخش ما در کشورهای ترکیه، روسیه و ایتالیا دفاتر مستقلی دایر کردیم تا بتوانیم کالا و مواد مورد نیاز شرکت های داخلی را تامین کنیم.

شرکت ما با فعالیت بازرگانی در این زمینه برای آنها تامین و رفع نیاز می کند و همچنین برای ساخت دستگاه هایی که خیلی گران است و امکان وارداتشان نیست با این کارخانه ها قرارداد می بندیم و با مهندسی معکوس و ساخت آن دستگاه ها به صنایع کمک می کنیم

کلبی خانی با اشاره به مشکلات واردات تجهیزات و دستگاه های شرکت ها و صنایع داخلی گفت: شرکت ما با فعالیت بازرگانی در این زمینه برای آنها تامین و رفع نیاز می کند و همچنین برای ساخت دستگاه هایی که خیلی گران است و امکان وارداتشان نیست با این کارخانه ها قرارداد می بندیم و با مهندسی معکوس و ساخت آن دستگاه ها به صنایع کمک می کنیم.

مدیرعامل شرکت رستاپاد با بیان اینکه شرکت‌های بزرگی مثل چادرملو، گل گهر و غیره از خدمات بازرگانی ما برای صادرات استفاده می کنند، توضیح داد: با توجه به تحریم بودن ما و اینکه شرکت ها به راحتی نمی‌توانند از ما کالا خریداری کنند، ناچاریم کالاها را با عنوان شرکت‌های دیگر اروپایی صادر کنیم.

هدف ما بومی سازی و ساخت تجهیزاتی است که از واردات جلوگیری می کند

سروش میرفندرسکی معاونت پروژه، طرح و توسعه و برنامه ریزی شرکت «رستاپاد» نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه شرکت رستا پاد به عنوان یک شرکت دانش بنیان در چهار سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته و توانسته نقش تاثیر گذاری در صنعت داشته باشد، گفت: حضور در نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه صنعت فرصت خوبی است تا توانمندی های شرکت های مختلف به نمایش گذاشته شود.

میرفندرسکی با تاکید بر اینکه بومی سازی و ساخت تجهیزاتی که از واردات جلوگیری می کنند از اهداف شرکت ماست، افزود: در سالهای گذشته هم اقدامات بسیاری را در این زمینه انجام دادیم و با تکیه بر دانش مهندسی و تیم بازرگانی خوبی که داریم توانستیم پروژه های مختلفی را در ایران اجرا کنیم.

پس از تحریم ایران، شرکت های بزرگ خارجی از کشور رفتند و بخش زیادی از شرکت ها در بخش مهندسی نتوانستند کار کنند و شرکت رستاپاد در این قضیه حضور پیدا کرد و با تکیه بر دانش و مهندسی خود در شرکت های مختلف از جمله شیشه میلان که شرکت مجری آلمانی کار را نیمه رها کرده بود توانستیم پروژه را با توانمندی اجرا و به اتمام برسانیم

وی اظهار کرد: یکی از توانمندی هایمان درحال حاضر برنامه ریزی بخش طراحی و اجرای پلنت ها بوده که بتوانیم روی شرکت های دیگر نیز تاثیر گذار باشیم. پس از تحریم ایران، شرکت های بزرگ خارجی از کشور رفتند و بخش زیادی از شرکت ها در بخش مهندسی نتوانستند کار کنند و شرکت رستاپاد در این قضیه حضور پیدا کرد و با تکیه بر دانش و مهندسی خود در شرکت های مختلف از جمله شیشه مینا که شرکت مجری آلمانی کار را نیمه رها کرده بود توانستیم پروژه را با توانمندی اجرا و به اتمام برسانیم.

میرفندرسکی مدیر این کارخانه که در ماهدشت کرج فعالیت دارد، با بیان اینکه درحال حاضر ۴۰ نفر کارگر در شرکت مشغول بکار هستند، اظهار کرد: هدف مان این است که بتوانیم در بخش ساخت ماشین آلات صنعتی و استراکچر و آیتم های مختلف دیگر نیز فعالیت کنیم و در این راستا طی دو سال گذشته خروجی های خوبی را تحویل دادیم.

وی ادامه داد: در بخش فولاد سازی هم با شرکت های بزرگ فولادی از جمله جهان فولاد اروند، مجتمع جهان فولاد سیرجان و غیره کار کردیم. ما برای اولین بار ترانسفرکار هایی ساختیم که در ایران ساخته نشده بود این کار را ارتقا دادیم. مجموعه ما به عنوان یک مجموعه پویا، جوان و با تجربه به سرعت در حال رشد است و در کنار اینها با تیم قدری که در بخش های بازرگانی خارجی داریم آینده بسیار درخشانی برای مجموعه میبینم.

 

در آینده یکی از قطب های ساخت ماشین آلات صنعتی در فولاد می شویم

معاون پروژه و برنامه ریزی شرکت رستاپاد با بیان اینکه در حال حاضر فقط در حوزه خدمات مهندسی به شرکت ها مشاوره می دهیم، اضافه کرد: در بخش های بازرسی و کنترل کیفیت هم به همین صورت در حال حاضر هم تمرکز خود را روی ساخت گذاشتیم و طبق برنامه ریزی که داریم پیش بینی می کنم در سه تا چهار سال آینده یکی از قطب های ساخت ماشین آلات صنعتی در فولاد شویم. در حال حاضر در بخش فولاد، سیمان، صنعت شیشه پالایشگاهی و نفت و گاز توانمند هستیم و کارهای ساخت را انجام می‌دهیم و با تیم فعال کارخانه در بخش های مختلف طبق هر نقشه ای که وجود داشته باشد کار ساختش را انجام می‌دهیم و یکی از رویکر هایمان تامین و ساخت تجهیزات باکیفیت هست تا بتوانیم به خریداران تحویل دهیم.

میرفندرسکی گفت: تلاش ما بر این است که بتوانیم بحث بومی سازی را در کارخانه خودمان پررنگ تر کنیم و در واقع سعی کردیم که انتراکت بسازیم که قبلاً وارد می‌کردیم. اما الان بحث بومی سازی این کار را شروع کردیم و پروژه های مختلف دیگری که قبلاً چینی ها یا شرکت های مختلف دیگر اروپایی کار می کردند، بنا را هم روی توسعه مشارکت با شرکت های داخلی و همینطور شرکت های خارجی گذاشتیم. و امیدواریم بتوانیم در چند سال آینده بحث صادرات را هم داشته باشیم و بتوانیم شرکت رستا پاد را بیشتر نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت روی پروژه های اکتشافات و حفاری از نمونه فعالیت های پژوهشی این شرکت است، افزود: پیش بینی می‌شود که در ۱۰ تا ۱۴ سال آینده ما در بخش استخراج سنگ آهن به مشکل برمی‌خوریم که شرکت رستاپاد در این زمینه شروع به کار کرده است.

یکی از معضلات و مشکلات صنعت فولاد در آینده بخش اکتشافات و حفاری خواهد بود، متاسفانه با توجه به تحریم هایی که داریم احتمال اینکه واردات این ماشین آلات را داشته باشیم بسیار کم و هزینه بر است، ما تلاش می کنیم با استفاده از شرکت های خارجی و ارتباطاتی که در حال حاضر به وجود آوردیم بتوانیم در بخش پژوهش، حفاری و اکتشافات توانمندی های خود را به نمایش بگذاریم و با ساخت ماشین آلات صنعتی در بخش حفاری و اکتشافات معضلات و مشکلات این بخش را برطرف کنیم

میرفندرسکی ادامه داد: یکی از معضلات و مشکلات صنعت فولاد در آینده بخش اکتشافات و حفاری خواهد بود. متاسفانه با توجه به تحریم هایی که داریم احتمال اینکه واردات این ماشین آلات را داشته باشیم بسیار کم و هزینه بر است. ما تلاش می کنیم با استفاده از شرکت های خارجی و ارتباطاتی که در حال حاضر به وجود آوردیم بتوانیم در بخش پژوهش، حفاری و اکتشافات توانمندی های خود را به نمایش بگذاریم و با ساخت ماشین آلات صنعتی در بخش حفاری و اکتشافات معضلات و مشکلات این بخش را برطرف کنیم.

میرفندرسکی اظهار کرد: ظبق برنامه‌ریزی که داریم حدود ۲ تا ۳ سال آینده شرکت ما در این بخش بسیار فعال می شود. در حال حاضر شرکت های بزرگی که در ایران هستند و به دلیل مشکلات مختلفی که ما در این قسمت داریم از شرکت های خارجی از جمله چینی ها استفاده می کنند. تلاش می کنیم با پژوهش ها و مهندسی های ملموسی که انجام می دهیم بتوانیم در بخش حفاری و اکتشافات عملکرد قوی داشته باشیم. در این زمینه شرکت های داخلی هم که تامین قطعات را انجام می‌دهند اگر با ما همکاری داشته باشند می توانیم یکی از معضلات صنعت فولاد را برطرف کنیم.