نشست بررسی عملکرد تولید شرکت متن برگزار شد

نشست بررسی عملکرد تولید در سال ١۴٠١ و پیش بینی بهره دهی چاه‌ها در سال ١۴٠٢ در شرکت مهندسی و توسعه نفت برگزار شد.

به گزارش کنکاش فردا، نشست پیش‌بینی بهره‌وری چاه‌ها به‌منظور پیش‌بینی تولید میدان‌های تولیدی – توسعه‌ای تحت نظارت شرکت مهندسی و توسعه‌ نفت با هماهنگی مدیریت تولید برگزار شد، عملکرد تولید چاه‌ها و مخازن مختلف طی ۶ ماه گذشته ازسوی مجریان و گروه فنی پروژه‌ها ارائه و در ادامه پیش‌بینی تولید برای میدان‌های یاران، یادآوران، آذر، سپهر، جفیر، آبان، پایدار غرب، چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق بررسی و نهایی‌سازی شد.

شایان ذکر است، افزون بر مباحث زیرسطحی و چاه‌ها، چالش‌ها و محدودیت‌های فرآورشی و عملکرد سیستم‌های فرازآوری مصنوعی (ESP Gas lift) و تاثیر آنها بر تولید در میدان‌های مختلف بررسی و ارزیابی شد.

عباس گودرزی ارجمند، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت متن نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به نوع قراردادهای توسعه‌ای و درآمیخته شدن آنها با تولید چه در آغاز و چه در میانه راه توسعه، شرکت مهندسی و توسعه نفت همواره درگیر نظارت بر فعالیت‌های تولیدی است.

وی افزود: نسل نو قراردادهای توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های به‌صورت بلندمدت امضا شده‌اند و فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی شانه به شانه تا پایان قرارداد ادامه خواهند داشت، از این رو نظارت بر فعالیت‌های بخش تولید و راهبری میدان‌ها جزء جداناپذیر مأموریت و رسالت شرکت متن شده است، در این زمینه شرکت مهندسی و توسعه نفت تاکنون ۸۳۰ میلیون بشکه نفت خام پیش از تحویل دهی به شرکت‌های بهره‌بردار تولید کرده که این روند با توسعه میدان‌های جدید نظیر سهراب، سپهر و جفیر و تحقق اهداف تولیدی در سال‌های پیش‌رو گسترش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت به‌نحوی که تا پایان سال ۱۴۰۲ به رقم یک میلیارد بشکه نزدیک خواهد شد.

‎مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره مهمترین نکات و موفقیت‌های جاری و برنامه‌های مهم پیش روی تولید در این شرکت گفت: در میدان یادآوران تولید ۱۱۵ هزار بشکه نفت در روز و نگهداشت توان تولیدآن طی سال‌های اخیر با توجه تعهد قراردادی ۸۵ هزار بشکه در روز، و بهره‌گیری از سیستم فرازآوری مصنوعی با گاز برای تولید حداکثری نفت سنگین در این میدان در جریان است. همچنین، در راستای پایان دهی به گاز سوزی مشعل‌ها، گاز همراه تولیدی نفت از میدان نفتی یادآوران با ظرفیت حداقل ۹۰ میلیون فوت مکعب در روز آماده ارسال به ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ است که هم‌اکنون با ارسال روزانه ۳۰ میلیون فوت مکعب عملیاتی است و پس از اعلام آمادگی واحد ان‌جی‌ال ۳۲۰۰، ارسال گاز با حداکثر ظرفیت ادامه خواهد یافت.

‎گودرزی درباره میدان‌های نفتی سپهر و جفیر ابراز امیدواری کرد، تولید روزانه ۲۱ هزار بشکه نفت از این میدان‌ها تا اواسط بهار ۱۴۰۲ و افزایش تدریجی و مرحله‌ای آن تا ۵۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۱۴۰۲ تحقق یابد.

‎ وی در ادامه از روند توسعه میدان یاران گفت؛ تاکنون ۱۰پمپ ESP و یک پمپ SRP در میدان یاران شمالی نصب شده است و با امضای قرارداد الگوی تازه قراردادهای نفتی یاران و یکپارچه شدن دو میدان یاران شمالی و جنوبی، نصب و رانش پمپ برای دیگر چاه‌ها در برنامه‌های دو سال پیش رو قرار گرفته است.

‎مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مهندسی و توسعه نفت از راه‌اندازی پروژه میتر آبان- پایدارغرب در ورودی نمکزدایی چشمه خوش، انجام برخی اصلاحات و بهینه سازی در تاسیسات تولید و فرآورش چشمه خوش و در نتیجه، مهیا شدن تولید نفت نمکی و افزایش تولید روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از سه میدان چشمه خوش، دالپری و پایدار شرق از تابستان ۱۴۰۲ خبر داد.

‎گودرزی بیان کرد: تلاش برای نگهداشت و افزایش تولید از میدان نفتی آذر با نصب پمپ‌های درون چاهی از نوع بدون دکل (Rigless) در این میدان، در جریان است.