در همایش آموزشی مدیریت مصرف برق در سمنان اعلام شد

نیاز کشور به افزایش ۳۳ هزار مگاوات برق در ۴ سال آینده

رییس گروه فرهنگ‌سازی و آموزش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهره‌وری انرژی، گفت: کشور طی چهار سال آینده با این روند مصرف انرژی بدون‌شک نیاز به افزایش دست‌کم ۳۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نیروگاهی است.

به گزارش کنکاش فردا، هومن صادقی روز چهارشنبه در همایش آموزشی مدیریت مصرف برق ویژه ارگان‌های نظامی و انتظامی استان در شرکت توزیع برق سمنان افزود: بیش از ۲۱ میلیارد دلار اعتبار برای افزایش حداقل ۳۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نیروگاهی نیاز است و این حجم سنگین نیاز برای سرمایه‌گذاری ضرورت و اهمیت مدیریت مصرف برق را نشان می‌دهد.

رییس گروه فرهنگ سازی و آموزش ساتبا بیان کرد: میزان مصرف سالیانه انرژی در ایران برابر با ۲۶۵ میلیون تُن نفت است که این موضوع رتبه مصرف انرژی ایران در جهان را به عدد ۱۰ رساند.

وی ادامه داد: مصرف انرژی در کشور ۲ و هفت دهم درصد به نسبت کل جهان است، در حالی که نسبت جمعیت کشور به جهان یک درصد است.

عبور مصرف برق کشور از مرز ۷۳ هزار مگاوات

صادقی افزود: تابستان سال گذشته میزان تقاضا در اوج مصرف برق عددی برابر با ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات بود که از این مقدار توان تامین شده در لحظه اوج مصرف و با استفاده از ظرفیت‌های تولید شامل تولید برق از انرژی حرارتی، نیروگاه‌های برقابی و دریافتی برون مرزی، به عددی بالغ بر ۶۱ هزار مگاوات نرسید و با انجام روش‌های مدیریت مصرف در لحظه اوج ۱۲ هزار و ۴۴۳ مگاوات همکاری در بخش‌های مختلف برای جلوگیری از فروپاشی شبکه صورت پذیرفت.

وی گفت: میزان رشد مصرف برق در تابستان‌ها به ویژه در سال گذشته به دلیل استفاده بیش از حد از وسایل سرمایشی و کولرها، غیرمعمول بود و حدود ۳۲ هزار مگاوات و یا ۴۰ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داد که این عدد بار سنگینی را بر شبکه سراسری برق کشور تحمیل می‌کند.

وی تاکید کرد: تعیین جایگاه سازمانی برای کمیته انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق توسط مدیران ارشد، تعیین چشم انداز و خط مشی ۶ ماهه انرژی، تشکیل کمیته انرژی و ایجاد ساختار نظام مدیریت انرژی در سازمان‌ها را می‌توان از جمله راه‌های دستیابی دستگاه‌های اجرایی به بهره‌وری بالای مصرف انرژی دانست.

رییس گروه فرهنگ‌سازی و آموزش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) خاطرنشان کرد: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از شرایط موجود است.

 

بهره‌وری کلیدواژه مدیریت مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق سمنان هم در این همایش با تاکید بر ضرورت مدیریت بهینه مصرف برق برای گذر موفق از دوره اوج بار مصرف امسال، بیان کرد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در حوزه انرژی، چنانچه کشور با روند وضعیت کنونی در حوزه هدررفت انرژی گام بردارد، در افق سال ۱۴۰۴ وضعیت بحرانی در این حوزه پیش خواهد آمد و کشور به واردکننده انرژی تبدیل می شود.

سید محمد حسینی نژاد بخش‌های نظامی و انتظامی را در سمنان به عنوان بخش های مهم و اثرگذار در هماهنگی و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف دانست و گفت: امسال سه روند مصرف پیش بینی شد که خوشبینانه‌ترین حالت ممکن افزایش سه درصدی مصرف برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق سمنان اظهار کرد: از مجموع ۹۶۱ اشتراک نظامی و انتظامی موجود در این استان ۷۲ اشتراک مرتبط با حوزه اداری است که در این اشتراک‌ها قابلیت انجام روش‌های مدیریت مصرف برق وجود دارد.

وی افزود: وزارت نیرو با ۱۸۰ اقدام عملیاتی پیش بینی شده در حوزه عبور از فصل گرم امسال، اقدامات را معطوف به یک حوزه خاص نکرد و در تمامی تعرفه‌ها اعم از خانگی، تجاری، اداری، کشاورزی و صنعتی، برنامه‌های مدیریت مصرف را پیش بینی کرد.

حسینی نژاد گفت: در راستای مصوبه شورای عالی انرژی کشور، باید درصدی از برق مصرفی دستگاه اجرایی به منظور توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک و کاهش مشکلات ناشی از استفاده سوخت فسیلی و آلودگی محیط زیست از محل انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گیرد.

رییس هیات مدیره توزیع برق سمنان افزود: معرفی فردی به عنوان نماینده انرژی در مراکز انتظامی، بهره‌گیری از مولدهای اضطراری مراکز، همکاری با توزیع برق در راستای جلوگیری از سرقت تجهیزات و تاسیسات توزیع برق، افزایش ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرای مصوبه کاهش ۳۰ درصدی ساعات اداری و ۶۰ درصدی بعد از ساعات کاری در دوره اوج بار مصرف برق از جمله انتظارات همکاری از ارگان‌های انتظامی و نظامی در ماه های گرم سال است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همایش آموزشی مدیریت مصرف برق ویژه ارگان‌های نظامی و انتظامی استان سمنان به همت پایگاه مقاومت بسیج نور شرکت توزیع نیروی برق استان و با همراهی معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت و با حضور جمعی از فرماندهان ارشد و رابطان انرژی مراکز نظامی و انتظامی برگزار شد و در حاشیه برگزاری آن، افراد حاضر از مراکز پایش شبکه و مدیریت بار (دیسپاچینگ) بازدید کردند.

در این آیین از هفت ارگان همکار در زمینه مصرف بهینه در محل خدمت و همکاری در راستای کاهش پیک بار سال گذشته از جمله سپاه قائم آل محمد(عج)، ستاد فرماندهی انتظامی، پادگان لشگر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش شاهرود، پایگاه نیروی هوایی سمنان، آمادگاه مهماتی شهید مصطفی هاشمی دامغان و پادگان آموزش صحرایی رزمایش امام رضا(ع) میامی تجلیل شد.