همه زیرساخت‌های دستیابی به توسعه فناوری در کشور وجود دارد

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: همه زیرساخت‌های دستیابی به توسعه فناوری بخش معدن و صنایع معدنی در کشور وجود دارد.

به گزارش کنکاش فردا، در نشست هم اندیشی و هم افزایی پژوهش ایمیدرو و بنگاه‌های منتخب که به میزبانی شرکت آلومینیوم جنوب به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، «غلامرضا ملاطاهری» افزود: باید با عارضه‌یابی نیازهای فناورانه بتوانیم بهترین نتیجه را از فرصت های موجود به‌دست آوریم.

وی از احصای اقلام راهبردی بخش معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: کمیته توسعه فناوری در ایمیدرو تشکیل شده است که طرح‌های فناورانه را بررسی و موردارزیابی قرار می دهد.

ملاطاهری، از برنامه برای تدوین تفاهم‌نامه بین شرکت‌های بخش آلومینیوم در راستای بررسی موضوعات این حوزه و ایجاد هم افزایی پژوهشی در این بخش خبر داد و تاکید کرد: ایمیدرو توسعه فناوری تولید آلومینیوم سبز را نیز همچون فولاد سبز با همکاری شرکت‌های آلومینیومی در دستور کار قرار خواهد داد.

برگزاری جشنواره اینوماین ۴ در تابستان ۱۴۰۲

در این نشست «مجید وفائی‌فرد»، مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) به ارائه فعالیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه پرداخت و از برگزاری جشنواره اینوماین ۴ با همکاری مشترک دانشگاه تهران و موسسه یونیدرو در تابستان سال ۱۴۰۲خبر داد.

همچنین معرفی اقدامات و فعالیت‌های شرکت آلومینیوم جنوب، ارائه آخرین گزارش از پژوهش هوشمندسازی معادن ایران، عارضه یابی برای احصای نیازهای فناورنه بخش معدن و صنایع معدنی و نیز ارائه گزارش عملکرد شرکت های تابعه ایمیدرو و بنگاه های منتخب نیز در این نشست مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

تخصیص اعتبار ایمیدرو برای حمایت از پایان نامه‌های دانشگاهی

از سوی دیگر، ملاطاهری در آیین تجلیل و معرفی پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی تحت حمایت ایمیدرو اعلام‌کرد: این شرکت در راستای تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، حدود ۳۵ میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی در پنج سال گذشته اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از درگاه‌های حمایت مالی از پایان‌نامه و پروژه‌های پژوهشی توسط ایمیدرو، اساسنامه این سازمان است، درباره چگونگی حمایت ایمیدرو از پژوهش‌های دانشگاهی یادآور شد: پیش از این حمایت‌های ایمیدرو در قالب خدمات آزمایشگاهی بود اما از سال ۹۹ طبق مصوبه هیات عامل این سازمان؛ این موضوع از طریق قرارداد پژوهشی تقاضا محور دنبال شد.

مدیر آموزش، پژوش و فناوری ایمیدرو افزود: روند کار به گونه‌ای است که تقاضا از سوی واحدهای ایمیدرو اعلام می‌شود و ما بر اساس آن، فراخوان اعلام می‌کنیم و مسیر دیگر، حمایت از موضوعاتی است که با ارائه پیشنهادهای فناورانه از طریق خود دانشگاه‌ها مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه این رویه نشان می‌دهد که مسیر برای تعامل سازنده بین ایمیدرو، دانشگاه‌ها و مراکز علمی هموار است، خاطرنشان کرد:‌ علاوه بر دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان ها نیز می‌توانند از خدمات حمایتی ایمیدرو بهره‌مند شوند.

ملاطاهری با بیان اینکه از دیگر اقدامات موثر ایمیدرو در پیوند معدن و صنایع معدنی و دانشگاه ها و مراکز علمی، می‌توان به تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی نوع سوم از قبیل یونیدرو (دانشگاه تهران) و مرکز هوشمندی و رصدخانه فناوری ایمیدرو- شریف (دانشگاه صنعتی شریف) اشاره کرد، گفت: یکی دیگر از دستاوردهای صنعت و دانشگاه، برگزاری جشنواره ‌های اینوماین با راهبری ایمیدرو است که در آن ایده‌های ارزش آفرین احصاء و در نهایت مورد حمایت ایمیدرو قرار می‌گیرند.