وجود ۲۰ واحد تولیدی مواد شیمیایی پرخطر در استان سمنان

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با اشاره به تهدیدات شیمیایی موجود در این استان گفت: ۲۰ واحد تولیدی مواد شیمیایی پرخطر در این استان وجود دارد.

به گزارش کنکاش فردا، ایرج کارخایی در نشست شورای پدافند غیرعامل استان ضمن تبریک هشتم الی ۱۴ آبان، هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد:۲۰۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در استان در حوزه های آموزش، رزمایش و مانور و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تدوین شده است.

وی ادامه داد: استان سمنان، یک استان استراتژیک از لحاظ مناطق ثقل، راهبردی و مهم است و می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در پدافند غیرعامل داشته باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با اشاره به معضل کم آبی در این استان افزود: یکی از مسائل و مشکلات مهم، کمبود آب است که مورد توجه و دغدغه پدافند غیرعامل است.

وی اضافه کرد: ارتباطات گسترده، استقرار صنایع آلاینده، تالاب ها، دپوی زباله، خشسکسالی، پیشروی کویر و… مباحثی است که در حوزه تهدیدات زیستی در استان مورد توجه است.

کارخایی با بیان اینکه تجهیز آزمایشگاه تخصصی مرجع برای تشخیص سریع بیماری ها در حوزه زیستی از نیاز های استان است تصریح کرد: تهدیدات سایبری نیز همانند کشور، در بحث امنیت، حفاظت و ایمنی زیرساخت ها مورد توجه و محور اصلی پدافند غیرعامل است.

وی گفت: زیرساخت های بسیار خوبی از جمله فیبر نوری، مراکز مخابراتی و سایر موارد در حوزه فناوری در استان وجود دارد که استان سمنان می‌تواند به یک مرکز امن سرورها تبدیل شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با بیان اینکه بحث تهدیدات شیمیایی از دیگر حوزه‌های پدافند غیرعامل است که در استان سمنان نمود مشخصی دارد خاطرنشان کرد: دشمن در حوزه سایبری امروز آرایش جنگی به خود گرفته که باید در این خصوص با توجه ویژه، آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد:۱۵۰ واحد تولیدی در استان سمنان در حوزه شیمیایی فعال است که ۲۰ واحد پرخطر محسوب می‌شوند و  مباحث و اقدامات پدافند غیرعامل در خصوص ایجاد آمادگی نسبی در برابر تهدیدات این بخش، در دستور کار قرار دارد.

کارخایی با بیان اینکه تهدیدات کالبدی نیز از دیگر حوزه های دارای اهمیت است که ‌مصون سازی زیرساخت ها در این بخش مورد توجه است افزود: تمامی طرح‌ها و پروژه های مختلف در استان به واسطه توجه به حوزه پدافند کالبدی، ملزم به استعلام از اداره کل پدافند غیرعامل هستند و بازدید از این طرح ها نیز به صورت مستمر انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حفاظت از جان مردم و صیانت از زیرساخت ها، همواره مورد توجه پدافند غیرعامل قرار دارد گفت: طرح جامع پدافند غیرعامل استان پیگیری و در ۵ فاز تهیه و تدوین و در سال جاری از آن رونمایی شد. در این طرح ضمن شناسایی ظرفیت‌ها، قابلیت و تهدیدات، راهکارهای برون از آن را نیز مشخص کرده است.

وی از طبقه‌بندی و سطح بندی مراکز ثقل استان خبر داد و افزود: ۶۱ دستگاه با ۲۶۳ مرکز در این طرح قرار گرفته اند که تعدادی از این مراکز حساس، مهم و قابل حفاظت هستند.همچنین در استان، ۱۹ مرکز پرخطر شناسایی شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با بیان اینکه حفاظت و صیانت از زیرساخت ها و منابع آبی استان و مولدهای برق اضطراری، از دیگر محورهای پدافند غیرعامل استان است اضافه کرد: تاکنون ۷۳ دستگاه اجرایی استان به مولد برق اضطراری مجهز شدند.