پتروشیمی ها نیاز نساجی ها را با بورس کالا تامین کنند

انجمن صنایع نساجی ایران در نامه‌ای به معاونت صنایع عمومی وزارت صمت درخواست کرده شرکت‌های پتروشیمی عرضه داخلی محصول های خود را از طریق بورس کالا برای تامین کامل نیاز داخل بر صادرات ارجح بدانند.

به گزارش کنکاش فردا، انجمن صنایع نساجی ایران یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اعضای انجمن را که از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مواد پتروشیمی هستند، کمبود شدید عرضه و نوسان دور از انتظار قیمت هفتگی این مواد عنوان کرده است.

انجمن صنایع نساجی ایران اخیرا در نامه‌ای به معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در همین خصوص نوشته است: در شرایطی که واحدهای پایین‌دست گاهی مجبور هستند محصول های عرضه‌شده در بورس کالا را به علت پایین بودن سطح عرضه با رقابت بالا خریداری کنند، شنیده می‌شود که شرکت‌های پتروشیمی این مواد را که حاصل آب‌وخاک و نیروی انسانی و منابع ملی است به کشورهای همسایه که درواقع رقیب کالای نهایی تولیدکنندگان این مملکت هستند، صادر می‌کنند یا برای ایجاد رقابت میان مصرف‌کنندگان که راهی جز تامین این مواد ندارند، عرضه آن‌ها را بسیارکم و یا به عبارتی به‌صورت قطره‌چکانی ادامه می‌دهند.

انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرده است که در این شرایط درست‌ترین روش این است که شرکت‌های پتروشیمی عرضه داخلی محصول های خود را از طریق بورس کالا برای تامین کامل نیاز داخل بر صادرات ارجح بدانند و به این طریق برای تحقق شعار سال که تولید و اشتغال آفرین است، گام بردارند.

در پایان این نامه تاکید شده، این انجمن به نمایندگی از اعضای خود از معاونت صنایع عمومی وزارت صمت تقاضا دارد به هر طریق ممکن که شاید یکی از راهکارهای آن وضع تعرفه بالای صادراتی این مواد باشد، از صنعتگران راستین کشور حمایت کند.

پیش‌تر نیز جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران در نامه‌ای به معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در الزام شرکت‌های پتروشیمی به اولویت‌دهی تامین نیاز مواد اولیه صنایع تکمیلی داخل در برابر صادرات خارجی، حمایت همه‌جانبه خود را از این سیاست راهبردی در حوزه تولید و صادرات اعلام کرد.