پرندگان و وحوش گرسنه را در برف و سرما دریابید

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خواستار حمایت شهروندان از پرندگان و وحوش گرسنه شد و گفت: مردم می‌توانند در شرایط برف و سرما، با ریختن دانه و علوفه، از این گونه‌های وحشی حفاظت و حمایت کنند.

به گزارش کنکاش فردا، محمد عرفانی افزود: با توجه به بارش برف و برودت هوا در بیشتر مناطق استان و سرمای شدید هوا به خصوص در مناطق کوهستانی، وحوش و پرندگان با محدودیت منابع غذایی مواجه شده و احتمالا به منظور دسترسی به غذا و فرار از سرما به حاشیه روستاها و شهرها پناه می‌آورند.

وی اظهارکرد: ۲۰ درصد از گستره استان خراسان رضوی مناطق تحت مدیریت این اداره کل است و با توجه به برخورداری از گونه‌های شاخص و تنوع زیستی بالا، برای عبور از این وضعیت و حفاظت از گونه‌ها به همکاری مردم و دوستداران محیط زیست نیاز داریم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به احتمال نزدیک شدن حیات وحش به مناطق مسکونی و حاشیه مناطق حفاظت شده، گفت: برنامه‌های حفاظتی و مراقبتی ویژه‌ای برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست که با توجه به احتمال نزدیک شدن وحوش به نواحی مسکونی، برنامه‌های گشت و پایش منطقه با جدیت و توان بیشتری از سوی ماموران مستقر در پاسگاه‌های محیط بانی‌ دنبال می‌شود.

ابوالفضل شعبانی افزود: شهروندان باید توجه داشته باشند که پیش از هر چیز باید از نزدیک شدن و گرفتن و یا آزار و اذیت حیات وحش خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گفت: در سطح استان نیز همانند سال های گذشته، تمهیدات لازم برای کمک رسانی و امداد به حیات وحش، توسط گروه های ثابت و سیار زیست محیطی فراهم شده و یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف علاوه بر کار حفاظت از حیات وحش به توزیع علوفه خشک و دان برای تغذیه وحوش مشغول است.

وی همچنین گفت: از تمام هم استانی‌ها و دوستداران محیط زیست و علاقه مندان، انتظار داریم در صورت مشاهده گونه های وحشی، شکار و صید غیرمجاز ضمن اطلاع به اداره کل حفاظت محیط زیست استان از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ یا مراجعه به نزدیک‌ ترین اداره و پاسگاه حفاظت محیط زیست، و یا شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰، نهایت همکاری را برای جلوگیری از وارد آمدن هر گونه آسیب به این گونه‌های ارزشمند جانوری داشته باشند.

۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظتی اداره‌کل حفاظت محیط زیست است.

مساحت زیستگاههای طبیعی خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است و این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکارممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکارممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

سامانه بارشی که از عصر دیروز فعالیت خود را در خراسان رضوی آغاز کرده است، طبق پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی برای مدت سه روز در این استان فعال خواهد بود.