«پرورش قزل آلا»ساده ترین روش برداشت پول از استخر

پرورش ماهیان سردآبی مانند قزل آلا علاوه بر تأمین غذا برای جمعیت رو به رشد در ایجاد شغل و درآمد برای بهره برداران نقش مهمی ایفا می کند.

به گزارش کنکاش فردا، نیاز به مواد پروتئینی سالم و کمبود منابع آبی در ایران باعث شده است بهره‌برداری دو یا چند منظوره از منابع آب همواره مورد توجه قرار گیرد. یکی از این بهره‌برداری‌های چند منظوره نیز پرورش ماهی است و ماهیان پرورشی از لحاظ دامنه تحمل دمایی به دو گروه سردابی و گرمابی تقسیم می‌شوند.

به لحاظ وجود خشکسالی و محدودیت های مراتع در تأمین نهاده های مورد نیاز برای توسعه سایر انواع پروتئین، در شرایط فعلی توسعه آبزی پروری از بهترین راه های تأمین پروتئین موردنیاز است.

بر اساس آمار سازمان خواروبار جهانی (فائو) ایران بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان است و استقبال خوبی از پرورش این ماهی در کشورمان صورت گرفته است.این ماهی با توجه به قیمت و طعم مناسب جایگاه ویژه ای نیز میان مصرف کنندگان دارد و در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر از طرفداران پر و پا قرص خرید ماهی هستید به طور حتم مشاهده کردید که ماهی قزل آلا همیشه پای ثابت بازار است و با قیمت مناسبی هم که در بازار دارد هر روز بر تعداد مشتریانش افزوده می شود و حتی کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق و همسایگان جنوب خلیج فارس یکی از بازارهای هدف برای صادرات ماهیان سردآبی ایران هستند.

به‌منظور آشنایی با مزایای پرورش این‌گونه ماهی با مسئول شیلات جهاد کشاورزی مشهد بهاره بهرامی‌فر به گفت‌وگو نشستیم.

* چرا آبزی‌پروری باوجود بهره‌مندی کشور از دریا اما اقبال خوبی دارد؟
اگرچه در دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان عمده نیاز مردم از طریق صید تأمین می‌شود، اما در دنیا نیز بر اساس گزارش‌هایی که سازمان خواروبار جهانی (فائو) منتشر کرده است، سمت‌وسوی جهان به سمت آبزی‌پروری است.

محدودیت‌های صید ازیک‌طرف و افزایش تقاضا از سوی دیگر، باعث شده تا اقبال به پرورش آبزیان افزایش یابد البته توجه به این نکته هم ضروری است که بخشی از نیاز پروتئینی بشر باید از طریق آبزیان تأمین شود

به‌طوری‌که فائو اعلام کرده در سال ۲۰۳۰ از سه غذایی که در سفره مردم قرار خواهد گرفت، دو غذا از آبزیان خواهد بود در همین راستا یکی از کسب‌وکارهای شیلات که خیلی سریع به سوددهی می‌رسد ، کسب‌وکار پرورش ماهیان سرد آبی است.

* چند واحد پرورش ماهی سردابی در مشهد داریم؟
در سال جاری ۲۶ واحد پرورش ماهی در این شهرستان موفق شدند تا ۵۹۵ تن ماهی سردابی تولید کنند.

* این واحدها برای چند نفر اشتغال‌زایی ایجاد کردند؟
در حوزه پرورش ماهیان سردابی در شهرستان مشهد میزان اشتغال‌زایی به‌صورت مستقیم ۶۶ نفر و غیرمستقیم ۲۰۰ نفر است.

* چرا بیشتر پرورش‌دهندگان ماهی قزل آلا را برای تولید انتخاب می‌کنند؟
در میان ماهیان سردآبی، ماهی قزل آلا یکی ازمحبوب ترین گونه‌هاست که بازار پر تقاضایی دارد. در این پروسه شروع تولید از خرید بچه های های یک گرمی تا ۳ گرمی آغاز می‌شود.

* چه شرایطی برای پرورش این ماهی موردنیاز است؟
مهم‌ترین نیاز یک ماهی برای رشد و تولید مثل آب پاکیزه است پس مهم ترین دستگاه مورد نیاز شما دستگاه تسویه آب است. یکی دیگر از نیاز های ماهیان سردابی دمای بین ۱۵ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است.

* چه مشکلاتی پرورش این ماهی به همراه دارد و چه عواملی در میزان سوددهی تأثیرگذار است؟
یکی از حیاتی ترین بخش هر کسب وکار شناسایی بازار هدف است. این کسب‌وکار دارای سود بالایی است که از مزیت‌های آن است ولی ریسک بالا و بالا بودن میزان سرمایه اولیه از این مزیت می کاهد.

برخی از عوامل زیستی نظیر مساعد بودن کیفیت آب، تناسب اقلیم منطقه، مدیریت بهداشتی مزرعه، و عوامل اقتصادی نظیر قیمت مناسب و پوشش بیمه‌ای محصول در صدر لیست عوامل مؤثر بر موفقیت در تولید ماهی سردابی قرار دارند .

مهم‌ترین موانع توسعه شناسایی‌شده در این صنعت به ترتیب ریسک شکست در تولید، عوارض ساخت‌وساز و نوسازی، هزینه خرید غذا، نرخ سود بالای وام بانکی و گرانی تعرفه انرژی است.

* آیا دانش خاصی برای پرورش این ماهی نیاز است؟
به‌طور حتم بهره‌برداران هرچقدر از دانش نگه‌داری و پرورش این ماهی بیشتر برخوردار باشند منفعت بیشتری را کسب می کند و با مخاطرات کمتری روبرو خواهند شد.

* از چه شیوه‌هایی برای پرورش آبزیان استفاده می‌شود؟
خوشبختانه در حال حاضر تنوع خوبی در زمینه سیستم‌های پرورش ماهی در کشور وجود دارد؛ از جمله انواع استخرهای پرورشی خاکی، بتونی، سیستم‌های مداربسته. این ظرفیت‌ها فرصتی را به ما می‌دهد تا متناسب با منطقه و اقلیم نوع سیستم پرورش آبزیان را انتخاب کنیم.

* ماهی های پرورش مانند قزل آلا تا چه میزان خواص طبیعی را دارند؟
قزل آلا یکی از منابع خوب آهن است و علاوه بر آن، آهن موجود در قزل آل، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می دهد بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.

امگا ۳ ماهی قزل آلا می تواند فشار خون و ضربان قلب را در بیماران صرع تنظیم کرده و از تعداد تشنج های آن به طور قابل توجهی بکاهد و لذا مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی سالمون یا قزل آلا نیاز بدن به امگا ۳ را تامین خواهد کرد و از همین رو توصیه بنده به تمامی هم وطنان تهیه و استفاده از این ماده پروتئینی به دفعات مکرر است.