پیگیری مصوبات سفر استانی دولت به فارس؛ تامین مالی کارخانه کاغذ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به بازدید ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور از کارخانه کاغذسازی زاگرس در سفر استانی به فارس و صدور دستور گره‌گشایی از موانع آغاز به کار این کارخانه گفت: بانک صنعت و معدن با توجه به اسناد و مدارک موجود ملزم به پرداخت تسهیلات مورد نیاز شده است.

به گزارش کنکاش فردا، حمیدرضا ایزدی پنجشنبه افزود: درخواست مدیران کارخانه کاغذسازی زاگرس برای دریافت تسهیلات بانکی به منظور ادامه یافتن عملیات احداث این واحد صنعتی در حال بررسی است.
رئیس سازمان صمت فارس ادامه داد: مدیران کارخانه برای راه‌اندازی این واحد تولیدی تقاضای دریافت تسهیلات باقی‌مانده را از بانک صنعت و معدن دارند.
ایزدی یادآور شد: هفته گذشته همراه با هیاتی از وزارت صمت، انجمن کاغذ کشور، مدیرتولید کارخانه کاغذ مازندران و مدیران بانک صنعت و معدن استان بازدیدی از محل اجرای این طرح انجام دادیم و قرار بر این شد که مدیران کارخانه زاگرس در مدت ۱۰ روز نسبت به ارائه طرح توجیهی خود اقدام و درخواست و نیازشان را برای تسهیلات باقی‌مانده اعلام کنند و بانک هم بایستی در اسرع وقت این طرح را بررسی کند و اقدامات لازم را برای پرداخت تسهیلات باقی‌مانده انجام دهد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ما منتظر هستیم که درخواست شرکت کاغذ زاگرس به بانک ارسال شود تا بانک رقم درخواستی آنها را با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه شده بررسی کند. در واقع بانک ملزم شده هر چه زودتر تسهیلات باقی مانده را بپردازد.
رئیس سازمان صمت فارس اعلام کرد: بدون شک راه‌اندازی این کارخانه نقش بسزایی در بازیافت کاغذ و ارزآوری بسیار برای کشور دارد و می‌تواند نزدیک به ۴۰۰ تا ۶۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد کند و امیدواریم هر چه سریعتر مراحل احداث کارخانه کاغذسازی زاگرس انجام شود.

کارخانه در حال احداث کاغذسازی در استان فارس مهرماه ۱۴۰۰ در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده میزبان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود که این بازدید با دستور دکتر رئیسی برای گره‌گشایی از موانع فراروی این واحد تولیدی همراه شد و این روزها تحقق آن، در دستورکار مسئولان کشوری و استانی است.
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ همزمان با ایام بزرگداشت یادروز حافظ شاعربلندآوازه ایران و در هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان فارس سفر کرد، سفری که با افزون بر یکصد مصوبه برای توسعه استان و گره‌گشایی از مشکلات مردم همراه بود.
در بازدید سرزده رئیس‌جمهور از  کارخانه کاغذسازی زاگرس اعلام شد، ۸۷ درصد عملیات ساخت این واحد تولیدی انجام شده و برای تکمیل ۱۳ درصد باقیمانده، به تسهیلات برای بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیاز است.
آیت الله رئیسی در این بازدید گفت: مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند.
رئیس جمهور تاکید کرد: درحالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذسازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بناها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود؛ این نکته را در بازدید قبلی خود از یک کارخانه چوب و کاغذ در شمال کشور نیز بیان کردم.
رییسی ادامه داد: استاندار کار تکمیل این واحد تولیدی را با جدیت پیگیری کند تا چنانچه مالک کارخانه وعده داده است، هر چه سریع‌تر با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ نفر مشغول کار شوند و با رونق تولید، گامی برای تأمین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در این بازدید، رئیس جمهوری را همراهی کرد.

دومین گروه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به فارس در ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ همراه با مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و معاون فرهنگی و امور رسانه این اداره از کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس،بازدید کردند. این گروه شامل نمایندگانی از کمیته کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند که پس از بررسی میدانی و آشنایی با کارکرد و مشکلات این کارخانه، برخی راهکارهای خود برای راه‌اندازی هرچه سریعتر این کارخانه را با رئیس کارخانه بررسی کردند.

ساخت کارخانه کاغذسازی زاگرس نزدیک به یک دهه پیش، آغاز شد و تاکنون با سرمایه‌گذاری انجام شده پیشرفت ۸۷ درصدی داشته است. پس از راه‌اندازی این کارخانه، کاغذهای باطله در این کارخانه در قالب‌هایی همچون کاغذ تحریر بازیافت خواهند شد. این کارخانه افزون بر بازیافت کاغذ و ارزآوری بسیار برای کشور می‌تواند نزدیک به ۶۰۰ اشتغال مستقیم و افزون بر هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند. کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس با برخورداری از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن را از محل کاغذهای بازیافتی دارد.
این کارخانه در جاده شیراز – مرودشت در محدوده شهرستان زرقان در ۲۵ کیلومتری شمال شیراز واقع است.

استاندار فارس ۱۹ آذرماه جاری در جمع نمازگزاران جمعه شیراز گفت: اجرا و عملیاتی شدن مصوبات سفر رئیس جمهوری به فارس را که در ۲۲ مهرماه امسال انجام شد با جدیت در سطح ملی و استانی دنبال خواهیم کرد.
محمد هادی ایمانیه افزود: در این سفر ۱۱۰ مصوبه به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در زمینه‌های آب و فاضلاب، فرهنگی، ورزشی، حمل و نقل، انرژی، گردشگری، محرومیت زدایی و بهداشت و درمان به تصویب رسید.
مجموعه گزارش‌های خبرنگاران ایرنا از رخدادهای هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان فارس و پیگیری‌ها برای تحقق مصوبات این سفر را در پرونده خبری ایرنا ویژه این سفر بخوانید.