چرا اقتصاد آلمان از ایجاد محدودیت‌های تجاری علیه ایران بیشتر ضرر می‌کند؟

درحالی که آلمان از تراز تجاری مثبت یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون یورویی در مبادلات با ایران برخوردار است، هرگونه وضع محدودیت برلین علیه مبادلات تجاری با تهران‌ بیش از همه به ضرر تجار این کشور تمام می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، اداره آمار اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی را چهار میلیارد و ۳۲۸ میلیون یورو اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۱ کل مبادلات دو طرف سه میلیارد و ۴۷۹ میلیون یورو اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۱۰ ماه ابتدایی ۲۰۲۲ با رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۲ میلیارد و ۷۵۳ میلیون یورو در ماه های ژانویه تا اکتبر سال گذشته به سه میلیارد و ۴۴۴ میلیون یورو در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه‌های ژانویه تا اکتبر امسال نیز رشد قابل توجه ۲۲ درصدی داشته و به ۸۸۴ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در مدت مشابه سال قبل ۷۲۶ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در میان اعضای اتحادیه اروپا در ۱۰ ماهه نخست سال جاری میلادی بوده است. مبادلات دو کشور در این مدت با رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۶۰۰‌میلیون یورو رسیده است.

آلمان در ۱۰ ماهه امسال یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون یورو کالا به ایران صادر و فقط ۲۳۵ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است.

تراز تجاری دو کشور در این مدت به میزان یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون یورو به نفع آلمان بوده است که بر این اساس، تصمیمات اخیر برلین برای ایجاد محدودیت‌هایی در روابط تجاری با ایران بیشتر از این که به ایران ضرر بزند، به زیان اقتصاد این کشور تمام خواهد شد.