چرا برخی بانک‌ها وام نمی‌دهند؟

باتوجه به اینکه اخیرا تعدادی از بانک‌ها اعطای تسهیلات به مردم را متوقف کرده‌اند، مدیرعامل بانک پارسیان گفت: این اتفاق به دلیل کنترل تورم و ترازنامه بانک‌ها از سوی بانک مرکزی رخ داده است.

به گزارش کنکاش فردا، طی هفته‌های گذشته تعدادی از بانک‌ها از جمله بانک پارسیان با وجود تقاضا برای دریافت تسهیلات، فرآیند اعتباردهی خود را متوقف کرده اند که در این زمینه کوروش پرویزیان اظهار کرد: بانک مرکزی “محدودیت مقداری روی ترازنامه بانک‌ها” تعیین کرده است. به صورت معمول اعتبارات پرداخت شده به بخش‌های مختلف نسبت به میزان تورم عقب‌تر است، به همین دلیل درخواست برای اعتبارات، بسیار بیشتر از قبل شده است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر در گذشته سرمایه در گردش مورد نیاز یک طرح یا پروژه ۵۰ میلیارد تومان بود در حال حاضر با افزایش چند برابری مواجه شده است؛ بنابراین حجم تقاضا برای دریافت تسهیلات هم به مراتب و به همین میزان بالاتر رفته است. اما بانک مرکزی برای کنترل تورم، “محدودیت‌های مقداری ترازنامه بانک‌ها” قائل شده است.

مدیرعامل بانک پارسیان گفت: البته امیدواریم با سیاست‌ها و مدیریت جدید در بانک مرکزی، شرایط پرداخت اعتباری بانک‌ها و جهت‌گیری وام‌ها بهتر شود و به سمت تولید سوق پیدا کند. البته در همین شرایط بانک‌ها تلاش کرده اند که در حوزه‌هایی مانند تسهیلات قرض‌الحسنه خرد و تسهیلات مربوط به حوزه تولید اعتباردهی خود را ادامه دهند.