کاهش ۹ درصدی بارندگی در بلند مدت / ثبت ۱۰۹ میلیمتر بارندگی

سخنگوی صنعت آب گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت شده بارش‌ها ۱۰۹ میلی لیتر است که نسبت به بلند مدت ۵۴ ساله ۹ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

به گزارش کنکاش فردا، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در یازدهمین نشست خبری گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت شده و با توجه به بارش‌های نسبتاً خوبی که داشتیم بارش‌ها ۱۰۹ میلی لیتر است اما نسبت به بلند مدت ۵۴ ساله ۹ درصد کاهش بارندگی داشتیم؛ که سومین سال خشک را سپری می‌کنیم.

وی ادامه داد: قزوین، اردبیل، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و رضوی و تهران کمترین بارندگی را در سال جاری داشته‌اند همچنین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و کهگیلویه و بویر احمد و گیلان بیشترین میزان بارندگی را داشته‌اند.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: از ۸.۹ میلیارد متر مکعب ورودی سدها که از ابتدای سال وجود داشته است ۱۲ درصد کاهش وجود داشته است و مقایسه خروجی‌ها و با در نظر گرفتن تدابیری برای مصرف بهینه در نظر گرفتیم خروجی سال جاری ۶.۸۵ میلیارد متر مکعب است که ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه دارد.

وی اضافه کرد: حجم موجود آب سدها به ۲۱.۱ میلیارد متر مکعب رسیده که یک درصد کاهش در حجم مخازن وجود دارد. سدهای مهم ۱۲ درصد پرشدگی دارند و برخی حتی به ۱۰۰ درصد رسیده اند.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: ۵ سد مهم تهران وضعیت مطلوبی ندارند و سدهای کشور ۴۳ درصد پرشدگی دارند که تقریباً معادل سال گذشته است.

وی با اشاره به کاهش حجم مخازن سدها گفت:،زاینده رود ۱۲ درصد، تهران ۱۲ درصد، کرخه ۱۸ درصد پرشدگی دارد، کارون و دز ورودی خوبی داشته و ۶۰ درصد مخازن پر شده است.

قاسم زاده با اشاره به اینکه میزان حجم برف را به صورت ماهواره‌ای و از ۳۰۰ نقطه اندازه گیری می‌شود توضیح داد: در کشور ۱۳ میلیارد متر مکعب پوشش برفی وجود دارد که از این میزان ۷۰ درصد در قالب تبخیر و نفوذ در سطح زمین از دسترس خارج می‌شود و تنها ۳۰ درصد به صورت روان‌آب وارد سدها و مخازن می‌شود.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: میزان پوشش برفی در حوضه آبریز کارون را ۲.۵ میلیارد متر مکعب و در حوزه سدهای تهران را ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.

قاسم زاده با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه اکنون ۱۲۷۰.۱۸ مترمکعب است و یک میلیارد و ۳۶۰ متر مکعب موجود آب دریاچه ارومیه است.

وی در ادامه به مقایسه تعداد سدهای ساخته شده در قبل و بعد انقلاب پرداخت و گفت: ۴۱۹ سد در کشور ساخته شده که از این تعداد ۱۹۵ سد ملی و بزرگ هستند. قبل از انقلاب ۱۹ سد ملی داشتیم که اکنون این تعداد ۱۰ برابر شده است. همچنین از ۱۹۵ سد ملی ۳۲ سد در برنامه ششم توسعه به بهره برداری رسیده است.

سخنگوی صنعت آب در مقایسه شبکه زهکش و آبیاری نیز بیان داشت: قبل از انقلاب ۵۵۰ هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی داشتیم که این رقم اکنون به ۲.۳۹۰ میلیون هکتار رسیده است و از این میزان ۱۴۹ هزار هکتار در برنامه ششم به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به نیروگاههای برقابی گفت: تعداد نیروگاههای برقابی از ۱۸۰۴ مگاوات قبل از انقلاب به ظرفیت اسمی ۱۲۱۸۸ مگاوات رسیده یعنی ۷ برابر شده که از این میزان نیز ۶۰۸ مگاوات در برنامه ششم اجرا شده است.

قاسم زاده همچنین گفت: در برنامه ششم توسعه ۶۹ هزار و ۶۰۰ چاه مسدود شده که از محل انسداد آ «ها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در آبخوانها ذخیره شده است. همچنین ۱۲۳ هزار پروانه چاه در برنامه ششم اصلاح شد.

وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر میزان مصرف تهرانی‌ها با توجه به فصل سرد سال گفت: با توجه به اینکه در فصل خنک سال قرار داریم از پیک‌هایی که در تابستان داشتیم فاصله گرفتیم اما همچنان از استاندارد بسیار فاصله داریم به طوری که الگوی مصرف ۱۵۰ متر مکعب باید مصرف داشته باشند در حالیکه میزان مصرف ۲۲۰ است. که انتظار می‌رود این شکاف ۵۰ درصدی کاهش پیدا کند

وی ادامه داد: بد مصرف‌ها همچنان مانند گذشته با همان عدد وجو دارند و تغییری ایجاد نشده است.

وی درباره آخرین وضعیت رهاسازی آب از سوی افغانستان تصریح کرد: طرح اصلاح سازه بند کمال‌خان هنوز نهایی نشده است، در حال حاضر وزارت امور خارجه کشور ورود کرده و پیگیری‌هایی صورت گرفته که این بند اصلاح شود.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: طبق بررسی‌ها بارندگی در این کشور مناسب بوده و به این ترتیب رهاسازی صورت می‌گیرد اما پافشاری ما در مذاکرات بر این است که طبق پروتکل تخصیص آب صورت گیرد اما طرف افغان رهاسازی را منوط به اصلاح سازه کرده است.

وی گفت: جلسات داخلی نیز در وزارت نیرو انجام می‌شود و مهندسی ارزش صورت می‌گیرد که دیپلماسی به چه نحو باشد و نتایج و دستاوردها بررسی می‌شود.

قاسم زاده وضعیت تأمین آب در تهران گفت: تمام آب‌هایی که امکان شرب دارد شناسایی کردیم، جلسات هفتگی این است که هر طرحی تصویب شود به عنوان اقدام اضطراری وارد مدار شوند، اصل تخصیص‌ها همین است که اجرایی می‌شود و طبق سنوات قبل هم به همین شکل بوده است.

وی تاکید کرد: ما اکنون بدنبال منابعی هستیم که در شرایط اضطراری از رودخانه‌ها، خرید چاه کشاورزی و تخصیص‌های جدید استفاده کنیم تا مشکلی برای تأمین آب شرب تهران نداشته باشیم.