یک چهارم بار بیماری‌ها دلایل زیست‌محیطی دارد

دبیر رویداد ملی سلامت، محیط‌زیست و پایداری گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، یک چهارم بار بیماری ها دلایل زیست محیطی دارد. علاوه بر دلایل سلامتی و اقتصادی، موضوع سلامت و محیط‌زیست از مولفه‌های دینی هم محسوب می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، دکتر نسترن کشاورز محمدی ـ دبیر علمی رویداد سمپ و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ـ در اولین نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی سلامت، محیط‌زیست و پایداری (سمپ)، با اشاره به ضرورت‌های برگزاری این رویداد گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، یک چهارم بار بیماری‌ها دلایل زیست محیطی دارد. علاوه بر دلایل سلامتی و اقتصادی، موضوع سلامت و محیط‌ زیست از مولفه‌های دینی هم محسوب می‌شود که تالیف کتاب اسلام و محیط زیست توسط آیت الله جوادی آملی تاییدی بر این موضوع است. با حفاظت از محیط زیست زمینه امنیت زیستی انسان‌ها و سایر موجودات فراهم می‌شود.

وی هدف اصلی این رویداد را ایجاد انگیزه برای حرکت و عمل به اصول و دانش‌های آموخته شده از تجارب گذشته عنوان کرد و از سازمان‌ها و نهادهای حاضر خواست به این فرآیند کمک کنند.

کشاورز محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: امید است آگاهی و فرهنگسازی در این رویداد با عمل همراه شود تا اقداماتی تاثیرگذار به نفع عموم رقم بخورد.

سینا حاجی‌اسحق‌کدخدا ـ دبیر اجرایی این رویداد ـ «سمپ» را محلی برای یادآوری مسئولیت همگانی در حوزه سلامت دانست و گفت: برنامه‌ریزی صورت گرفته در این رویداد در راستای ایجاد ارزش افزوده ملموس برای صنایع و قدمی مهم برای اعتلای فرهنگ و دانش عمومی نسبت به حوزه سلامت و محیط زیست است.

دکتر فرشید رضایی ـ رییس شورای سیاستگذاری رویداد «سمپ» و سرپرست دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ با اشاره به مبحث One Health (یک سلامت) اظهارکرد: سیاست‌های نادرست جامعه بشری در قبال سلامت از جمله تخریب زیستگاه‌های طبیعی و بی‌توجهی به سلامت سیاره زمین از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زا هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه پرداختن به تاثیرات متقابل زیست‌محیطی و سلامت انسان از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت است، یادآور شد: رویداد «سمپ» نیز دنباله‌رو این سیاست سازمان جهانی بهداشت است.

رضایی با اشاره به اینکه درهفته سلامت، تصمیم‌گیری در ارتباط با ارتقای سلامت جامعه باید از نشست‌های تشریفاتی فراتر رود،‌ گفت:‌ باید با برگزاری رویدادی بزرگ، تصمیمات جهت‌سازی برای ارتقای سلامت به‌صورت یکپارچه با در نظر گرفتن سلامت زمین و سلامت سایر عوامل تاثیرگذار بر سلامت انسانی اتخاذ شود.

وی تحقق اصل سلامت واحد را در شکل‌گیری نظام بهداشتی واحد و تخصیص بودجه‌ی آن لازم دانست و افزود: این امر نیازمند تعاملی صحیح و منسجم است که امیدواریم رویداد «سمپ» قدمی برای تحقق آن باشد.