۲۰ درصد آب تصفیه‌شده صرف آبیاری فضای سبز شهری می شود

مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد آب تصفیه‌شده صرف فضای سبز شهری می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، احمد سیاحی، با انتقاد از احداث و راه‌اندازی صنایع آب‌بَر در شهرهای کم آب کشور گفت: بر اساس برنامه‌ریزی و قوانین موجود در دنیا، صنایع آب‌بر در کنار دریاهای آزاد احداث می‌شوند، اما متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد احداث این دست از صنایع در استان‌هایی از کشور هستیم که با مشکل کمبود آب مواجه‌اند.

مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از پساب در صنعت، افزود: یکی از روش‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور این است که پساب را در اختیار صنایع قرار دهد، این اقدام بسیار ارزشمند است و باید در این زمینه سرمایه گذاری‌ها توسعه و گسترش یابد.

وی در این باره ادامه داد: مجموع پساب کشور در سال حدود ۴ میلیارد مترمکعب است که شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکنون موفق به تصفیه ۱.۵ میلیارد مترمکعب از این میزان شده است، اما با بهره‌مندی از روش‌های مختلف انتظار می‌رود فشار به منابع سطحی و منابع آب زیرزمینی کاهش یابد.

سیاحی همچنین با انتقاد از آبیاری فضای سبز شهرها از طریق آب تصفیه شده شهری، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد آب تصفیه‌شده شهری به مصارف فضای سبز شهری می‌رسد؛ این در حالی است که استفاده از پساب به دلیل دارا بودن مواد مغذی برای فضای سبز بهتر بوده و نتیجه بهتری دارد.

به گفته مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با تحقق و پیشبرد این فرآیند، پساب تصفیه‌خانه فاضلاب را تحویل فضای سبز می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در ایالت کویته پاکستان، قیمت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب ۲.۵ برابر آب خام است، چرا که در این نوع آب یک سری مواد مغذی وجود دارد که برای کشاورزی برای این بخش ارزشمندتر است.

سیاحی خاطرنشان کرد: به هر میزان که پساب شهری تصفیه شود و آن را تحویل صنایع و فضای سبز شهری بدهیم، فشار بر منابع آب زیرزمینی و سطحی کاهش می‌یابد، در کنار آن باید بدانیم که کشور از یک بخش مهم دیگر با عنوان پساب کشاورزی برخوردار است که در این زمینه نیز باید تدبیر جدی و اساسی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۲۸ میلیارد متر مکعب پساب کشاورزی وجود دارد که لازم است تعیین تکلیف شوند.