۵۰ درصد کمبودهای دارویی رفع شد

محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی تا پایان آذر ۵۰ درصد در کشور رفع شده است و واردات سرم و آنتی‌بیوتیک تا پایان سال ادامه دارد.

به گزارش کنکاش فردا، سید حیدر محمدی با بیان این مطلب افزود: با توجه به کمبودهای دارویی که از ابتدای سال در کشور به وجود آمد، سازمان غذا و دارو برای ۱۷ مورد مجوز واردات صادر کرد و به فوریت ظرفیت تولید شرکت‌های دارویی افزایش یافت و علاوه بر واردات، سعی داریم کمبودهای دارویی را تا پایان سال تا درصد زیادی برطرف کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: از تابستان امسال تاکنون ۴ میلیون عدد سرم وارد کردیم و ۶ میلیون عدد آنتی بیوتیک نیز از طریق واردات نیاز بازار برطرف شده و تا وقتی که به ذخیره پایدار برسیم، واردات همچنان ادامه دارد.

محمدی با بیان اینکه نیاز کشور به سرم ۲۰ میلیون عدد است، ادامه داد: ۱۴ میلیون عدد سرم تأمین شده است و ۶ میلیون عدد دیگر وارد می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه قطره‌های بینی به وفور در بازار موجود است، گفت: اکنون برای تهیه قطره‌های چشمی با کمبود مواجه هستیم و فقط ۲ شرکت تولیدکننده این قطره هستند که سعی داریم از روش‌های مختلف نیاز داخلی را به زودی تأمین کنیم.

محمدی افزود: در شورای امنیت ملی مصوب شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است از طریق واردات نیاز مردم به دارو را تأمین کند تا زمانی که موجودی دارو پایدار شود.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور و حوزه‌های مرتبط با آن تضعیف شده است و باید تقویت شود. همواره معتقد بودم این حوزه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و باید بسیاری از داده‌های علمی و مطالعاتی بخش‌های فارماکواپیدمیولوژی (همه‌گیر شناسی دارویی)، تداخلات و تشابهات در این حوزه انجام می‌شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور که امری علمی و فنی است، گفت: سیاست سازمان غذا و دارو توسعه و تقویت این حوزه بود، ولی با وجود این تصمیمات مغفول ماند و از چرخه سیاستگذاری سازمان فاصله گرفت و در اتفاقات اخیر و در زمان کمبود و تامین دارو جای خالی آن مشخص بود.

محمدی درباره داروهای مرتبط با کرونا، افزود: ظرفیت تولید داروهای مرتبط با کرونا بالاست و با توجه به ذخایری که در این باره داریم، صادرات به کشورهای همسایه نیز انجام شده است و در صورت همه‌گیری مجدد موج جدید کرونا که این روزها وزارت بهداشت هشدار می‌دهد، مشکلی برای تأمین داروهای کرونا نداریم.