اراضی جنگلی گیلان امسال ۷۶ درصد کمتر سوختند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از کاهش ۷۶ درصدی میزان حریق اراضی جنگلی این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش کنکاش فردا، سرهنگ محمد قربانی لرد روز دوشنبه در حاشیه رزمایش عملیات اطفای حریق در جنگل های گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون کمتر از ۳۰ هکتار از اراضی جنگلی استان گیلان دچار حریق شد که در مقایسه با سال گذشته ۷۶ درصد کاهش یافته است.

وی به شمار حوادث آتش سوزی در اراضی جنگلی استان اشاره کرد و افزود: امسال ۴۰ فقره حریق در جنگل های گیلان اتفاق افتاد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

با بیان اینکه آب و هوا و عوامل جوی در حریق ها نقش دارد، اظهار داشت: معمولا بیشتر حریق ها در فصل های پاییز و زمستان اتفاق می افتد که البته از ابتدای پاییز تاکنون موردی از حریق در گیلان گزارش نشده است.

قربانی لرد ارائه آموزش های میدانی به همیاران طبیعت و دهیاران در شهرستان های با وضعیت بحرانی حریق را از دیگر دلایل کاهش آتش سوزی های جنگل و مراتع گیلان از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد و افزود: رودبار، سیاهکل، تالش، رشت، رضوانشهر و ماسال از جمله شهرستان ها با وضعیت بحرانی حریق هستند.

وی در ادامه درباره رزمایش عملیات اطفای حریق به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت: فاز نخست این رزمایش در پارک سراوان رشت با هدف ایجاد آمادگی لحظه ای برای مقابله با هرگونه اطفای حریق در سطح عرصه های جنگلی و مراتع گیلان انجام شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه در این رزماش ۱۵ تیم پنج نفره با همکاری دستگاه های مختلف از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری، هلال احمر، محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد کشاورزی حضور داشتند، افزود: در این رزمایش در چند مکان از جنگل سراوان رشت آتش سوزی فرضی ایجاد شد و نیروها با امکانات و تجهیزات نسبت به اطفاء آتش اقدام کردند.