امسال حداقل ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود

به گفته سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری حداقل 100 هزار خودروی بنزینی و برقی وارد می‌شود.
به گزارش کنکاش فردا، احمد آقایی در مورد نحوه عرضه خودرو، گفت: براساس آخرین تغییرات دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای رقابت و براساس بند ۴ ماده ۵ این دستورالعمل، عرضه خودرو بطور مستقیم فقط از سامانه خودروسازان انجام می شود و بعد از انعقاد قرارداد در نهایت اطلاعات را به سامانه یکپارچه می دهند. سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عرضه خودرو توسط مونتاژکاران، افزود: از آنجا که صف برای خرید خودروهای مونتاژی نداریم، در حال حاضر چند خودروساز مونتاژی از طریق سامانه هایشان خودرو عرضه می کنند در واقع این خودروسازان به صورت دوره ای در سامانه خودشان فراخوان برای فروش ارائه می دهند.
نیازی به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیست
آقایی اظهار داشت: خودروسازان اصلی (سایپا و ایران خودرو) نیز براساس تقاضا، فراخوان عرضه را در سامانه‌هایشان ارائه می کنند و قراردادها را به مشتریان در سامانه خودشان منعقد می کنند و این خودروسازان نیز فقط جهت جمع آوری و ثبت، اطلاعات را به سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی اعلام می کنند. این مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: بنابراین با توجه به آخرین تغییرات دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری که در اواخر سال گذشته توسط شورای رقابت انجام شد نیازی به عرضه مستقیم خودرو در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی وجود ندارد و عرضه خودرو توسط خودروساز و در سامانه خودروساز انجام می شود.
وی در ادامه درباره واردات خودرو اظهار داشت: واردات خودرو از اواخر سال گذشته سرعت بیشتری گرفته است و لذا حجم وسیعی از خودروهای با کیفیت برقی برای عرضه وجود دارد.
آقایی بیان داشت: پیرو فراخوان ثبت نامی که برای عرضه خودروهای وارداتی (بنزینی–هیبریدی) در گذشته انجام شد تعداد ۳۳ هزار نفر در صف خرید خودروهای وارداتی قرار گرفتند که بخش اعظمی خودرو برای این متقاضیان وارد و در هر دوره عرضه متقاضیان خودروهای مورد نظر خود را انتخاب و لذا این خودروها به مرور در حال تحویل به مشتریان است.

واردات حداقل ۱۰۰ هزار خودروی بنزینی و برقی در سال جاری

وی با بیان اینکه برنامه امسال واردات حداقل ۱۰۰ هزار خودرو است، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده در نظر داریم تا در سال جاری ۵۰ هزار خودروی بنزینی و ۵۰ هزار خودروی برقی وارد کنیم ضمن اینکه اگر در این خصوص درخواست وجود داشته باشد می توان واردات را افزایش داد.آقایی بیان داشت: در زمانی که هیچ محدودیتی برای واردات خودرو وجود نداشت آمار واردات خودرو در سال ۹۷ حدود ۱۰۵ هزار خودرو بود بنابراین پیش بینی ما این است که با واردات حدود ۱۰۰ هزار خودرو بازار به تعادل می‌رسد.وی بیان داشت: درخصوص خودروهای داخلی نیز تمرکز ما بر تولید خودروهای با قیمت پایین یا همان خودروهای اقتصادی مقرون به صرفه برای دهک‌های پایین است تا عموم مردم بتوانند خودرو خریداری و نیازشان را تامین کنند.