ارزش‌گذاری اقتصادی محیط زیست نیازمند مطالبه‌گری است

مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم اجرای ارزش‌گذاری زیست‌محیطی گفت:هزینه - منفعت محیط ‌زیستی هر منطقه تعیین شود.

به گزارش کنکاش فردا، لیلا زمانی در نشست خبری برخط که امروز برگزار شد با اشاره به اهمیت ارزش‌گذاری زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: ارزش‌گذاری اقتصادی محیط زیست در ایران از سال از ۱۳۸۶  شروع شد. ارزش‌گذاری محیط زیست و منابع طبیعی به طور کلی در دنیا موضوع و دانش جدیدی است. در ابتدای ارزش‌گذاری اقتصادی، دانش ما به مقدار کافی نبود و اساتید دانشگاهی مربوط به این حوزه نیز معدود بودند. با گذشت زمان دانشگاه‌ها مجبور به حرکت به سمت این موضوع شدند و تاکنون ۲۵ منطقه معادل سه درصد از کشور ارزش‌گذاری شده‌ است. روش ارزش‌گذاری نیز به‌صورت متوسط «ارزش در هکتار» است.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های تعیین خسارت گفت:  ۱۰ طرح نیز به‌صورت جداگانه برای تعیین خسارت اجرا شده است. پیش از این ساز و کار مناسب همچنین مطالبه‌گری برای تعیین میزان خسارت زیست‌محیطی ایجاد نشده بود ولی با گذشت زمان حس مطالبه‌گری به وجود آمد و اگر بتوان بخشی از صندوق توسعه ملی را به این موضوع اختصاص داد شرایط بهتر نیز خواهد شد.

زمانی با اشاره به اهمیت ارزش‌گذاری اقتصادی محیط زیست در آمایش سرزمین اضافه کرد: ما با بررسی کامل مطالعات ارزش‌گذاری اقتصادی متوجه شدیم که این مطالعات در آمایش سرزمین نیز استفاده می‌شود. در بیشتر کشورهای دنیا این اتفاق می‌افتد. خدمات اکوسیستم در سند و طرح آمایش سرزمین تبیین شد و از ابتدای امسال ارزش‌گذاری با رویکرد نقشه‌سازی، مکان‌محور و بر اساس پیکسل جلو رفت. این فرایند در حال حاضر در شش استان انجام می‌شود. لرستان، خراسان جنوبی، قزوین، سمنان و کردستان از جمله این استان‌ها هستند. امیدواریم اطلس خدمات اکوسیستم نیز در سطح ملی طراحی شود. در صورت انجام این کار، خسارت به محیط زیست به صورت کامل مشخص خواهد شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به غیرقانونی بودن طرح‌هایی که بدون ارزیابی زیست‌محیطی اجرا می‌شوند، اضافه کرد: اجرای طرحی که ارزیابی زیست‌محیطی نداشته‌ باشد، غیرقانونی است و در صورت اجرا تعیین خسارت خواهد شد و دیوان محاسبات پیگیر پرونده می‌شود. در بخشنامه سال گذشته ذکر شده که باید هزینه منفعت محیط ‌زیستی هر منطقه تعیین شود. کاری که دفتر ما انجام داده ارائه شش دستورالعمل تعیین خسارات در حوزه‌های معدن‌کاری، راه و جاده‌سازی، آلودگی آب و دپوی پسماند بوده است. این دستورالعمل‌ها ابلاغ شده است و باید اجرا شود.

زمانی در پایان ضمن اعلام آمادگی سازمان برای حمایت از طرح‌های نوآورانه زیست‌محیطی گفت: ما سعی داریم تا از ظرفیت‌های تخصصی مردم در این حوزه که شامل فناوری، نوآوری و ایده‌های جدید می‌شود، استفاده کنیم. ما با همکاری دفتر مشارکت‌های مردمی در زمینه مسئولیت اجتماعی پذیرای ایده‌ها و نوآوری‌ها هستیم و از آن‌ها در حد توان حمایت می‌کنیم.