امنیت بالای فروشندگان لوازم خانگی غیرمجاز در فضای مجازی

بازار لوازم خانگی غیرمجاز در فضای مجازی دارای امنیت بالایی است در راستای بهبود وضعیت باید بازارمجازی لوازم خانگی مدیریت شود.

به گزارش کنکاش فردا، لوازم خانگی در ماه های اخیر دارای نوسانات زیادی بوده است، در این راستا برنامه ریزی های بسیاری صورت گرفت که گاها برخی تصمیمات عجولانه و کارشناسی نشده گره مشکلات این صنف را در زمینه تولید و عرضه کورتر کرده است.

با شیوع بیماری کرونا به فضای کسب و کار در این حوزه مانند دیگر کسب و کارها آسیب بسیاری وارد شد و تصمیم گیران نیز در این زمینه بجای قرار گرفتن در کنار صنف لوازم خانگی در برابر آنها قرار گرفتند و مشکلات شاغلین این حوزه را بیشتر کردند.

کسب و کارها در فضای مجازی باید مدیریت شود

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا و آسیب هایی که به فضای کسب و کار وارد شد، دولت اعلام کرد که به کاسب های متضرر کمک می کند اما در عمل بجای کمک به کسبه برای راه اندازی کانال های مجازی جهت فروش اقلام اتحادیه،فضای مجازی را راه اندازی کردند.

اکبر پازوکی با بیان اینکه ما نمیخواییم مانع ورود کسب و کارها در اینترنت شویم، افزود: حرف ما این است که باید مدیریت شده این کار صورت گیرد اما متاسفانه در حال حاضر سلیقه ای با این موضوع برخورد می شود.

وی با بیان اینکه خرید و فروش آنلاین در حال حاضر از رونق خوبی برخوردار است، بیان کرد: به موازات آن بازار غیر مجاز لوازم خانگی نیز به فضای مجازی نقل مکان کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با عنوان اینکه در حال حاضر فروش لوازم خانگی در فضای مجازی قانونمند نیست، خاطرنشان کرد: گزارشات رسیده از سوی برخی از خریداران لوازم خانگی حاکی از این است که خدمات پس از فروش در بازار فضای مجازی لوازم خانگی نبوده و همچنین هیچ ارگان، موسسه و قانونی پاسخگوی اصالت جنس و یا مرجوع شدن کالا در صورت خرابی جنس نیست.

شراره کامرانی با اشاره به برخی خلاهای قانونی در فضای مجازی، افزود: عرضه جنس قاچاق در این بازارها نسبت به بازارهای سنتی، امنیت بیشتری دارد و عرضه کنندگان محصول در این بازارها نسبت به بازارهای رسمی و فیزیکی، هزینه کمتری را متحمل می شوند.

عرضه کنندگان جنس قاچاق در فضای مجازی هزینه کمتری را متحمل می شوند

جامعه شناس اقتصاد و توسعه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به موازات تغییر شیوه های خرید مردم و گسترش هرچه بیشتر فرهنگ خرید اینترنتی، بازارهای عرضه غیرمجاز لوازم خانگی نیز تغییر شکل داده است، اظهار داشت: این مراکز نیز به صورت فراگیری به فضای مجازی نقل مکان کردند.

شراره کامرانی با اشاره به برخی خلاهای قانونی در فضای مجازی، افزود: عرضه جنس قاچاق در این بازارها نسبت به بازارهای سنتی، امنیت بیشتری دارد و عرضه کنندگان محصول در این بازارها نسبت به بازارهای رسمی و فیزیکی، هزینه کمتری را متحمل می شوند.

وی بیان کرد: سهولت خرید و فروش قاچاق این فضا را مستعد بروز انواع روش های عرضه کالای قاچاق کرده است که از جمله می توان به شیوه مستقیم فروش کالای قاچاق توسط عرضه کنندگان غیرمجاز و یا شیوه فروش غیرمستقیم از طریق پنل ها یا درگاه های اجاره ای اشاره کرد که در روش دوم، سایت های معتبر به فروشندگان کالای قاچاق دسترسی می دهند تا فضای امن این سایت های رسمی دست به خرید و فروش غیرقانونی بزنند.

این فعال حوزه لوازم خانگی با عنوان اینکه این رویه لزوما به معنای همدستی سایت های رسمی با قاچاقچیان نیست، گفت: اما به هرحال به دلیل عدم احراز تخصصی متقاضیان این نوع پنل ها، شاهد هستیم که سایت ها و درگاه های معتبر هم به محل خرید و فروش کالای قاچاق تبدیل شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با فروش مستقیم اجناس قاچاق در فضای مجازی، روش دوم پیچیده تر است و قاچاقچیان از اعتماد مردم به سایت های معتبر سواستفاده می کنند و صاحبان این نوع سایت ها نیز به هر دلیل که ممکن است از روی ناآگاهی یا اهمال باشد، در این خصوص مسئولیت پذیری لازم را ندارند.

کامرانی گفت: اجرای دقیق مصوبات قانونی مبارزه با قاچاق لوازم خانگی از جمله رهگیری کالا در مبادی تولید، (واردات پس از انقضای سیاست درهای بسته)، توزیع و نصب و برخورد جدی با سایت های مجازی و فروشگاه های ارائه دهنده لوازم خانگی بدون درج شناسه کالا، ابطال نماد الکترونیکی سایت های عرضه کننده کالاهای قاچاق و سلب حق فعالیت های اقتصادی مجازی برای عاملان آن ها، فرهنگ سازی وسیع در مورد شناسه کالا و کد رهگیری بین مردم و معرفی گسترده سامانه سنجش اصالت کالا و گارانتی در سطح جامعه و جلب مشارکت مردم در مبارزه با قاچاق کالا از طریق اجرای طرح های” سوت زنی” را از جمله راهکارهای کنترل عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی است.

مدیرعامل شرکت توسعه دهنده کسب و کار فاین کد گفت: در عصری که فضای مجازی و دیجیتال با زندگی مردم اجین شده است دیگر راهکار در امان ماندن از کلاهبرداری و دزدی های اینترنتی عدم استفاده یا مسدود کردن آن نیست.

کاربرد اینستا تبلیغ است نه فروش

مدیرعامل شرکت توسعه دهنده کسب و کار فاین کد در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص راهکارهایی برای در امان بودن از کلاه برداران اینترنتی، اظهار داشت: در فضای مجازی هر آپلیکیشن کارایی منحصر به خود را دارد که افراد در صورت استفاده غیر از آن با مشکلات متعددی روبرو می شوند.

هادی حیدر نعمتی افزود: در عصری که فضای مجازی و دیجیتال با زندگی مردم اجین شده است دیگر راهکار در امان ماندن از کلاهبرداری و دزدی های اینترنتی عدم استفاده یا مسدود کردن آن نیست.

وی با بیان اینکه آموزش سواد رسانه ای از کودکی سبب می شود کمتر دچار آسیب های مادی و اجتماعی فضای مجازی شویم، بیان کرد: سواد رسانه ای برای همه افرادی که در ارتباط با فضای مجازی هستند الزامی است.

مدیرعامل شرکت توسعه دهنده کسب و کار فاین کد با اشاره به اینکه برای یک خرید امن در فضای مجازی باید از سایت خرید کرد، خاطرنشان کرد: برای دارا بودن درگاه پرداخت از سایت باید احراز هویت شد و این سبب می شود که پس از پرداخت شناسه خرید داشته باشید و خرید قابل پیگیری است.

حیدر نعمتی عنوان کرد: اینستاگرام فضای مناسبی برای تبلیغ است و شاهد این هستیم که بسیاری ازخریداران در اینستاگرام با مشکلات مختلفی روبرو هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در خصوص کسب و کارهای فعال در فضای مجازی اظهارداشت: در عصر ارتباطات و اطلاعات نیاز است که رویکرد تخصصی در حکمرانی این فضا داشته باشیم و مقررات به موازات سرعت تحولات در فضای مجازی ترسیم شود.

باید مقررات به موازات سرعت تحولات در فضای مجازی ترسیم شود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در خصوص کسب و کارهای فعال در فضای مجازی اظهارداشت: در عصر ارتباطات و اطلاعات نیاز است که رویکرد تخصصی در حکمرانی این فضا داشته باشیم و مقررات به موازات سرعت تحولات در فضای مجازی ترسیم شود.

زهره الهیان با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ شغل و بالغ بر ۹ میلیون نفر در فضای مجازی مشغول بکار هستند، بیان کرد: باید اطلاعات این افراد محفوظ و از امنیت خوبی برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر چند سامانه مدیریتی به صورت پراکنده در زمینه نظارت و مدیریت فضای مجازی در حال فعالیت هستند که باید این فعالیت ها یکپارچه شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی در پیش برد مقاصد اقتصادی کشور بسیار موثر هستند، گفت: مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و درحال پیگیری بهبود وضعیت کسب و کار های اینترنتی است.