ایران میزبان ۲ میلیون پرنده مهاجر در زمستان ۱۳۹۹

سرپرست دفتر حفاظت سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: استان‌های مازندران، گلستان و گیلان میزبان بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در زمستان سال ۱۳۹۹ بوده اند.

به گزارش کنکاش فردا، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: هر سال با مشارکت حدود ۱۵ هزار شمارشگر که بسیاری از آن‌ها داوطلب هستند در بیش از ۱۰۰ کشور پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر سرشماری می‌شوند.

رضا فرجی گفت: با شروع فصل زمستان و اعلام آغاز سراسری سرشماری در یک برنامه هماهنگ و همگام با بسیاری از کشورها، در تمام استان‌های کشور ما نیز با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی، سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر انجام می‌شود.

وی افزود: به همین منظور در زمستان سال گذشته از تمام استان‌های کشور خواسته شد مطابق با روال سال‌های قبل در دوره زمانی دوازدهم دی تا دوازدهم بهمن با رعایت کامل و دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا این پرندگان سرشماری شوند.

در سال گذشته دبیرخانه بین‌المللی تالاب‌ها به سبب شرایط خاص کرونایی و چالش‌ها و مشکلات احتمالی، انجام عملیات سرشماری پرندگان را استثنائا تا تاریخ دهم اسفند تمدید کرد.

وی خاطرنشان کرد: هر سال معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست مطابق با شرح وظایف ذاتی و ساختاری خود، نسبت به جمع‌آوری نتایج سرشماری از کل کشور اقدام و نتایج حاصل را برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی تجزیه و تحلیل می‌کند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:  برای جلوگیری از دوباره شماری پرندگان و بروز خطا در سرشماری زمستان ۱۳۹۹، از سوی دفتر بین‌المللی تالاب‌ها روز‌های ۲۷ و ۲۸ دی‌  برای اجرای برنامه سرشماری زمستانی در تمام کشور‌ها تعیین شد.

فرجی ادامه داد: بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال ۱۳۹۹، از حدود ۴۹۱ پایگاه در سراسر کشور آماربرداری و در مجموع   یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۶۱۵ پرنده از ۱۵۶ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر شمارش شد که از این تعداد، حدود ۶۱ هزار و ۴۹۳ پرنده متعلق به فهرست سرخ IUCN شامل پلیکان پا خاکستری، غاز پیشانی‌سفید کوچک، عروس غاز، اردک سر حنایی، اردک مرمری، اردک سرسفید، درنای سیبری و تلیله بزرگ در مجموعه‌های مختلفی از کشور مشاهده و گزارش شدند.

وی گفت: بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سر حنایی با جمعیت  ۵۳ هزار و ۸۸۲ پرنده و کمترین جمعیت مربوط به دو گونه درنای سیبری (یک قطعه) و عروس غاز (دو قطعه) پرنده بود.

به‌طور کلی در سرشماری سال ۱۳۹۹، حدود ۳ و هفت صدم درصد از کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی متعلق به فهرست سرخ IUCN بودند.

فرجی بابیان این‌که در طی این دوره سرشماری، استان‌های مازندران، گلستان و گیلان میزبان بیشترین جمعیت و استان‌های البرز، یزد و همدان میزبان کمترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر بودند گفت: بیشترین جمعیت پرندگان متعلق به گروه غازها، قو‌ها و اردک‌ها با جمعیت ۹۵۲ هزار و ۸۸۶  پرنده و کمترین جمعیت متعلق به گروه اسکوآ‌ها ۲ پرنده و لک‌لک‌ها، اکراس‌ها و کفچه‌نوک یک هزار و ۵۳۹  پرنده بود که در بررسی مربوط به میزان رشد جمعیت پرندگان زمستان گذران، جمعیت مهاجر گروه پلیکان‌ها بیشترین میزان رشد و گروه لک‌لک‌ها، اکراس و کفچه‌نوک کمترین میزان رشد را نشان می‌دهند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اظهار داشت: بر اساس گزارش سرشماری، مجموع مساحت پایگاه‌های سرشماری کشور در سال ۱۳۹۹، معادل  یک میلیون و ۶۸ هزار و ۱۷ و سه دهم  هکتار بود که حدود ۶۵ و ۹ دهم درصد از این وسعت سرشماری شد.