بازگشت مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی در گرو تصمیمات کلان کشور

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی محیط زیست گفت: از ۱۰ نقطه مرجعیت تنوع زیستی در کشور ۵ مورد در محیط زیست قرار دارد و خانه نهایی این مرجعیت محیط زیست است.

به گزارش کنکاش فردا، محمد مدادی در نشست خبری معاونت محیط طبیعی این سازمان، در پاسخ به اینکه در دوره جدید مدیریتی آیا سازمان محیط زیست پیگیر بازگشت مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به این سازمان است، گفت: مرجعیت ملی کنوانسیون تا پیش از استقرار این مرجعیت در وزارت جهاد کشاورزی در وزارت امور خارجه بوده است و در ۱۵ سال گذشته بار‌ها در مراجع مختلف جا به جا شد و دو سال پیش این مرجعیت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد.
وی ادامه داد: از دو سال پیش با قرارگیری مرجعیت تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی، نقطه تماس ما با کنوانسیون در وزارت جهاد تعریف شد.
مدادی با اشاره به اینکه مرجعیت ملی یک فرد نیست و یک ساختار است و این ساختار وظیفه سیاست گذاری در سطح ملی را بر عهده دارد افزود: ۱۵ دستگاه در داخل دولت از سطح زیستگاه تا ژن دخیل و اثرگذار هستند و وقتی ساختاری به عنوان مرجع ملی شکل می‌گیرد این دستگاه‌ها به اندازه ضریب تاثیرشان با آن در ارتباط‌اند.
وی گفت: در دو سال گذشته به عنوان نماینده سازمان و رابط سازمان در این کنوانسیون کار کرده ایم و در حوزه مرجعیت کنوانسیون، مرجعیت با دستگاه‌های دیگر در ارتباط بوده است، اما دستگاه‌ها پای کار نمی‌آمدند.
مدادی ادامه داد: دو برنامه اقدام ملی در طول ۱۵ سال گذشته تدوین شد و هیچ ارزیابی از سطح موفقیت شان نداریم.
مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست ادامه داد: در مرجعیت ملی ۱۰ مرجعیت تخصصی وجود دارد که از این ۱۰ مرجعیت ۵ مرجع در سازمان محیط زیست و ۳ مرجعیت در جهاد کشاورزی است.
وی ابراز داشت: این دو سال ظرفیت سازی خوبی در سطح حاکمیت اتفاق افتاده و جریان سازی و مرجعیت تنوع زیستی بار‌ها اشاره کرده‌اند که خانه نهایی این مرجعیت سازمان محیط زیست است و طبیعتاً بستگی به تصمیمات کلان دارد، اما اگر ساختار سازی و ظرفیت سازی اتفاق بیفتد، انتقال مرجعیت اتفاق خواهد افتاد.