بومی‌سازی فناوری تولید ماده اولیه داروهای گیاهی

یکی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک فناوری پردیس، با روش CCG، به فناوری ساخت گرانول از گیاهان دارویی برای تولید ماده اولیه دارو با منشأ فرآورده‌های طبیعی دست یافت.

به گزارش کنکاش فردا، صالح رمضانی از محققان این طرح با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری CCG گفت: این فناوری در حال حاضر به عنوان یک فرایند به‌روز در شرکت‌های داروسازی بزرگ جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش حذف حلال‌های غیر ضروری در فرآیندهای مربوط به فرآوری و تولید محصولات، موجب افزایش پایداری مواد مؤثره فرآورده‌ها می‌شود.

وی افزود: ما در این شرکت این فناوری را برای تولید گرانول‌های گیاهی مورد استفاده قرار دادیم و این فناوری منجر به افزایش کیفیت و اثربخشی دارو می‌شود.

رمضانی در خصوص استفاده از این فناوری در گیاهان دارویی، گفت: یکی از مشکلات تجویز و استفاده از گیاهان دارویی یا داروهایی که بر اساس ماده مؤثره گیاهی تولید می‌شوند، این است که میزان دقیق دارو و دز مصرفی آن در فرآورده دارویی مشخص نیست. بر این اساس، تجویز داروهای گیاهی با احتیاط صورت می‌گیرد که استفاده از فناوری ساخت گرانول از گیاهان دارویی با روش CCG ، این مشکل را رفع کرده است.

وی در خصوص داروهای تولید شده بر اساس این فناوری نیز گفت: ما این روش را در تولید داروی «سالیراویرا» که به ثبت اروپا (کشور نروژ) نیز رسیده است، استفاده و ثبت پتنت کردیم. در ادامه ما این فناوری را بر روی انواع گیاهان دارویی پر مصرف در ایران و جهان مانند «سیاه‌دانه»، «زنجبیل»، «بید»، «برگ زیتون»، «اسطوخودوس»، «بابونه» و «اکیناسه یا سرخارگل» تعمیم دادیم.

این محقق  در خصوص تأییدیه‌هایی این فناوری گفت: ارزیابی عصاره‌گیری‌های انجام شده در این روش، به تأیید آزمایشگاه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی که بالاترین مرجع کشور در ارزیابی گیاهان دارویی است، رسیده است. همچنین حدود ۶۰ ماده اولیه را در سازمان غذا و دارو به ثبت رساندیم.

وی در پایان با اشاره به سند ملی گیاهان دارویی و تنوع گسترده گیاهان دارویی در کشور گفت: بر اساس آمارهای جهانی، تجارت جهانی گیاهان دارویی تا سال ۲۰۵۰ به ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید که استفاده از این فناوری در کشور می‌تواند منجر به افزایش تولید ناخالص ملی شود.