تعمیر همزمان ۶ شناور بزرگ در ایزوایکو

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد: با ورود همزمان سه شناور چند منظوره به حوض خشک مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، تعداد پروژه‌های در حال تعمیر این شرکت به رکورد ۹ پروژه تعمیراتی همزمان رسید.

به گزارش کنکاش فردا، مهندسان مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) این هفته سه فروند شناور (شناور چند منظوره عسلوییه، لوله گذار ابوذر ۱۲۰۰ و تانکر پولاریس) را به طور همزمان در حوض خشک کارون ایزوایکو جهت انجام تعمیرات اساسی، آبگیری کردند.

نخستین شناور داک شده در این عملیات، شناور چند منظوره عسلوییه، دومین شناور لوله گذار ابوذر ۱۲۰۰ و سومین شناور تانکر پولاریس بود که به حوض خشک ورود و پهلودهی شدند.

شناور لوله‌گذار ابوذر ۱۲۰۰ با ۱۷۷.۸۴ متر طول، ۳۹.۱۶ متر عرض و ۱۲.۳ متر ارتفاع مجهز به جرثقیل‌های ۱۲۰۰ تنی است و در نوع خود یکی از خاصترین شناورهای موجود در کشور است. شناور پولاریس هم ۱۸۰ متر طول، ۳۲ متر عرض، ۱۸ متر ارتفاع و ۲۸ هزار تن وزن دارد.

این نخستین بار در تاریخ ایزوایکو و صنعت کشتی‌سازی کشور است که در دو حوض خشک این مجتمع شش شناور به‌صورت همزمان مورد تعمیر و بازسازی قرار میگیرند و با احتساب دو فروند شناور و یک فروند اکومودیشن ریگ درحال تعمیر کنار اسکله‌های گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو این گروه درحال حاضر نه پروژه تعمیراتی را به‌صورت هم‌زمان در دست اجرا دارد که نشان از ظرفیت و توان بالای ایزوایکو در این گروه دارد.

ایزوایکو با وسعت ۱۱۰۰ هکتار بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی ایران است. از سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌یافت.