جزئیات گسترش پروژه برقی‌سازی خودروها در کشور

به گفته مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، این وزارتخانه در راستای رفع ناترازی مصرف بنزین و رفع آلودگی هوا به دنبال برقی‌سازی خودروها است که یکی از برنامه‌ها برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.
به گزارش کنکاش فردا، برنامه وزارت صمت برای رفع آلودگی هوا در کلانشهرها، رفع ناترازی بنزین و همچنین تحول در صنعت خودرو، برقی سازی خودروها است.
مدیر طرح خودروهای برقی با بیان اینکه رفع ناترازی‌های بنزین با سرمایه‌گذاری‌های محدود قابل جبران نیست، اظهار داشت: البته برای رفع ناترازی بنزین علاوه بر برقی سازی خودروها باید نیروگاه‌های تولید برق به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیرحرکت کنند.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و کلان شهرها لطمات جبران ناپذیری به مردم وارد کرده است، بیان داشت: هیچ طرح و برنامه‌ای نیز تاکنون راهگشای رفع این معضل نبوده است، لذا اگر حداقل ناوگان حمل و نقل شهری در کلان شهرها برقی شود، به طوری که دیگر هیچ تاکسی و اتوبوسی با سوخت فسیلی نداشته باشیم و موتورسیکلت‌های خدمت‌رسان در همه شهرهای بزرگ برقی شوند، قطعا تاثیرات مثبتی را در رفع آلودگی هوا شاهد خواهیم بود.
کریمی سنجری بیان داشت: برای رفع ناترازی بنزین باید تعداد مصرف كننده‌های بنزین و گازوئیل را کاهش داد، به گونه‌ای كه درصدی از خودروهایی که به بازار عرضه می‌شود، خودروی برقی باشد.
وی اظهار داشت: برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور همان طور که اشاره شد وزارت صمت برقی سازی خودروها را دنبال می‌کند، بنابراین خودروهای برقی را عمدتا از کشورهایی که آماده همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با ما هستند، ابتدا وارد می کنیم و در ادامه تاكيد بر ايجاد فناوری در توليد اين نوع خودروها داريم.
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، افزود: بنابراین تلاش می‌شود خودروهای وارداتی از برندهای محدودی باشد، زیرا هدف ما تمرکز بر فناوری این برندها در راستای طراحی و تولید آن در کشور است.
وی بیان داشت: وزارت صمت برنامه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی را پیگیری می‌کند كه ممکن است واردات این خودروها تا ٢ سال نیز به طول بیانجامد، چرا كه تحقق اين برنامه به عزم ساير دستگاهها نيز بستگی دارد.
کریمی سنجری اظهار داشت: ايستگاه‌های شارژ و تامين برق آنها، ارائه بسته‌های تشويقی به خريداران اين نوع خودروها و نيز تخصيص به موقع ارز از جمله اقداماتی أست كه در تحقق اين برنامه تاثيرگذارند.